برای مقابله با بحران های بزرگ باید به ابزار پژوهش مسلط بود

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: ویروس کوید ۱۹ به ما نشان داد هر چقدر بحران ها بزرگتر باشد، تکیه ما بر اثر دانش و پژوهش و خردورزی باید محکم تر باشد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، محمد حسین بوچانی در نشست اعطای احکام اعضای شورای پژوهش و نوآوری منطقه ۲۱ که با حضور رجب زاده، شهردار منطقه، مریم ابهری، مدیر مطالعات امور مناطق و جمعی از مدیران شهری برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: پژوهش تنها راه چاره برای برون رفت از مسائل و چالش های شهری است.

او ادامه داد: هر منطقه و ناحیه ای شرایط خاص خود را دارد که طبق تعریف قانون اساسی از آن به عنوان مقتضیات محلی نام برده می شود بر همین اساس هرکدام پژوهش و راهکارهای نوآورانه خاص خود را می طلبد.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران یادآور شد: ریشه کج کاری مناطق، نواحی و کل شهر، بی توجهی به مساله مهم پژوهش است. هرچقدر مسائل و مشکلات منطقه ای بیشتر باشد، نشان می دهد که به همان اندازه از خردورزی و نوآوری فاصله گرفته ایم. جان شهر، انسان است که از محله و ناحیه آغاز می شود. اگر ناحیه و منطقه ای کارکرد و روند اجرایی مطلوبی داشته باشد، شهر به خوبی اداره می شود.

او تاکید کرد: با هدف تمرکززدایی در مبحث پژوهش از مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران پیشنهاد تشکیل شوراهای پژوهش و نوآوری در مناطق ۲۲گانه شهر تهران، سازمان ها و معاونت های شهرداری داده و دستورالعمل های لازم ابلاغ شد.

در ابتدای این نشست شهردار منطقه ۲۱ تهران گفت: تشکیل شوراهای پژوهش و نوآوری در مناطق ۲۲گانه شهر تهران گامی موثر در بهبود عملکرد کمی و کیفی خدمات این نهاد بزرگ خدماتی است؛ چرا که در پس هر کار عملی، پژوهش لازمه موفقیت آن خواهد بود.

رجب زاده افزود: یکی از دغدغه های اصلی در حوزه پژوهش این است که باید بسیاری از مباحث را در مقیاس محلی مورد بررسی قرار داد تا نتیجه نهایی آن نیز ملموس و کاربردی باشد. منطقه ۲۱ جزو یکی از خاص ترین مناطق شهر تهران است که تلفیقی از استقرار صنایع، اماکن نظامی و سکونتگاهی در آن دیده می شود.

شهردار منطقه ۲۱ یادآور شد: همین همجواری ها باعث شده تا معیارهای پژوهش در این منطقه با تنوع بیشتری همراه باشد. وی بیان کرد: بر اساس سند توسعه شهر تهران، تلاش این است تا منطقه ۲۱ از معبر به مقصد تبدیل شود بر همین مبنا اگر بوستانی شاخص و یا مراکز خرید کالا و خدمات به صورت خاص در این محدوده ایجاد شود، منطقه ۲۱ را به قطب خرید مایحتاج شهروندان تهرانی تبدیل خواهد کرد.

۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 7363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =