عملیات اجرایی شمع ستون‌های میانی پروژه خیالستان زندگی آغاز شد

شهر: پروژه خیالستان زندگی در محدوده پل فتاحی در بزرگراه امام علی (ع) تا پل حیدری، بالای محدوده سبلان قرار دارد. این پروژه با مساحت ۲۵ هزار مترمربع، دارای تنها ۱۲ هزار مترمربع فضای سبز است. یکی از کارکردهای این پروژه اتصال بین محلاتی است که توسط بزرگراه امام علی (ع) میان آن‌ها جدایی افتاده است.

کامران بالانی، مدیر پروژه خیالستان زندگی در گفتگو با شهر، ضمن اشاره به آغاز عملیات اجرایی شمع ستون‌های میانی در رفیوژ وسط بزرگراه امام علی (ع) بیان کرد: پروژه در ابتدای کار فاز یک تأیید شد و روش اجرا نداشت. در این مدت عملیات سونداژها و کمانه‌های ژئوتکنیکی انجام و معارضات پروژه شناسایی شده است. طرح فاز یک پروزه خیالستان زندگی نهایی شده و تا ۹۰ درصد تأییدیه سازمان مشاور دریافت شده است. باتوجه به اینکه سازه پروژه مشخص است و مقرر شده از تیرهای پیش ساخته با شمع ستون‌های میانی استفاده شود، تأیید اجرایی شمع ستون‌های میانی از سازمان مشاور دریافت شده و همکاران در این‌باره آغاز به کار کرده‌اند.  سازه بتنی تیر پیش ساخته با تعداد ۹۱ شمع ستون در میانه رفیوژ وسط بزرگراه قرار دارد که ۳۱۳ عدد تیر پیش ساخته روی بزرگراه امام علی (ع) را می‌پوشاند.

او با بیان اینکه بهره بردار پروژه خیالستان زندگی، شهرداری منطقه ۸ است، افزود: کارفرما سازمان مهندسی و عمران شهر تهران و مشاور کارفرما مهندسین مشاور «رهاب» است. همچنین پیش بینی شده که این پروژه به صورت طرح و ساخت توسط مشارکت «نیکان سازه سدید» - مشاور یکم طی مدت ۱۲ ماه به انجام برسد.

بالانی درباره اهداف عمده پروژه خیالستان زندگی، توضیح داد: از جمله اهداف این پروژه می‌توان به اتصال پهنه‌های شهری که با ساخت بزرگراه امام علی (ع) میان آن‌ها جدایی افتاده، اشاره کرد. کاربری‌های متنوع شهری برای این پروژه طراحی شده است.

مدیر پروژه خیالستان زندگی در ادامه افزود: محدوده اجرای پروژه از پل فتاحی در بزرگراه امام علی (ع) تا پل حیدری، بالای محدوده سبلان است. طول پروژه در این محدوده حدود ۴۰۰ متر است. از جمله کارکردهای پروژه خیالستان زندگی می‌توان به ایجاد فضای تفریحی، افزایش سرانه فضای سبز، اتصال محلات سبلان و لشگر و همچنین ایجاد اشتغال و تولید ارزش افزوده برای ساکنان محدوده، اشاره کرد.

بالانی وضعیت پروژه را برابر با زیست پل با محوریت پیاده روی و دوچرخه سواری ذکر کرد و گفت: معارضات شناسایی شده کابل‌های برق، پایه‌های روشنایی و میانی جداره‌های بزرگراهی، کابل‌های دوربین‌های ترافیکی و ... است. تقریباً ۴۰۰ متر حفاری برای جابجایی کابل‌های برق و جمع آوری پایه‌های میانی انجام شده است.

او ضمن اشاره به تجهیز کارگاه در دو طرف بزرگراه، گفت: نخستین و مهمترین اقدام، ۵۰۰ متر انحراف ترافیک در بزرگراه امام علی (ع) بود. نیوجرسی و تابلوهای علائم ترافیکی، هشداردهنده و ایمنی با هماهنگی پلیس راهور نصب شده است. همچنین سکوی BRT پل حیدری که در مسیر بزرگراه قرار داشت، تخریب و جمع آوری شده است.

بالانی با بیان اینکه درحال حاضر طراحی کامل شده و فاز یک تقریباً نهایی شده است، افزود: این پروژه همزمان طراحی-اجرا است. یکی از مهمترین اقدامات صوت گرفته، جمع آوری درخت‌ها و فضای سبز در بخشی از محدوده محل پروژه بود که توسط شهرداری منطقه ۸ انجام شد. دو طرف کندرو به طول ۴۰۰، فضای سبز و درخت‌ها جابجا شد.

او مشکل اصلی محدوده سبلان را ۷۳ درصد تراکم و  کمبود فضای سبز اعلام کرد و افزود: این محله کمترین سرانه فضای سبز را در کل شهر تهران دارد. پروژه خیالستان زندگی؛ تماماً فضای سبز و زیست بوم است. مساحت کلی پروژه روی بزرگراه ۱۹ هزار متر مربع است که با کندروهای اطراف حدود ۲۵ هزار مترمربع می‌شود. از این مقدار مساحت، تنها ۶ هزار متر روی بزرگراه امام علی (ع) و ۶ هزار متر مربع دیگر در کندروها، فضای سبز ایجاد می‌شود. در مجموع بیش از ۱۲ هزار مترمربع فضای سبز با درخت‌ها و گونه‌های سبز خاص، ایجاد خواهد شد. در کنار این ۱۲ هزار مترمربع فضای سبز، ۳۰۰ متر فضای ویژه سالمندان به همراه فضای سبز، ۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع میدانگاه و فضای رویدادها همراه با فضای سبز ایجاد می‌شود.

به گفته مدیر پروژه خیالستان زندگی؛ کارکرد پروژه، فرامحله‌ای است ضمن اینکه پروژه خیالستان زندگی برای محلات اطراف، ارزش افزوده تولید می‌کند.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
کد خبر: 7585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =