۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 7863

کارگاه ملاقات با خیابان/۶

طولانی ترین خیابان خاورمیانه به زندگی باز می گردد

جزییات انتخاب شرکت کنندگان و برگزاری کارگاه های معماری
طولانی ترین خیابان خاورمیانه به زندگی باز می گردد

شهر: دبیر اجرایی کارگاه معماری ملاقات با خیابان ولیعصر گفت: این کارگاه قرار است با حضور دغدغه مندان خیابان ولیعصر این خیابان را دوباره احیا کند و ولیعصر تبدیل به عنوان طولانی ترین خیابان خاورمیانه تبدیل به مقصد گردشگری برای شهروندان باشد.

پگاه هاشمی، دبیر اجرایی کارگاه معماری پروژه ملاقات با خیابان ولیعصر در گفتگو با خبرنگار شهر درباره اجرای این کارگاه که حدود یک هفته است در خیابان ولیعصر آغاز به کار کرده ، گفت: موضوع اصلی خیابان ولیعصر است و اینکه شرایط نامطلوبی که برای نقاط دیگر تهران پیش آمده برای خیابان ولیعصر نیافتد.

او توضیح داد: باید بتوانیم خیابان ولیعصر را به عنوان طولانی ترین خیابان در خاورمیانه احیا کنیم. در حال حاضر مشاهده می کنیم که بخش هایی از خیابان کارایی و زنده بودن را از دست داده است و تبدیل به مسیری شده است که انسان ها تنها از آن عبور می کنند و به عنوان مقصد شناسایی نمی شود.

او با اشاره به اینکه ممکن است یک ساختمان مانند تئاتر شهر وجود داشته باشد و کسانی به آن مقصد بروند اما خود خیابان حتی در بازه هایی از ۱۸ کیلومتر به دست فراموشی سپرده شده است، گفت: مهم ترین کاری که قرار است انجام شود این است که خیابان احیا شود و در اصل به عنوان یک مقصد گردشگری و مقصد شهری شناسایی شود. شهروندان به دنبال آن باشند که به خیابان ولیعصر بیایند و این خیابان تنها یک راه ارتباطی نباشد.

هاشمی ادامه داد: اصلی ترین هدف در این کارگاه این است که مردم را به خیابان ولیعصر حساس کنیم و باعث شویم که شهروندان بیشتر به آن دقت کنند. رویکرد مهم دیگر نیز این است که اگر بتوانیم این حیات شهری و اجتماعی را در خیابان ولیعصر مجددا راه اندازی کنیم، مطمئنا طرفیت های فرهنگی و تاریخی این خیابان را به مردم معرفی می کنیم و شهروندان آن را می شناسند. در نتیجه با این رویکرد، خیابان ولیعصر تبدیل به دغدغه مردم می شود. به این ترتیب دیگر ساختمانی با ارتفاع زیاد در آنجا ساخته نمی شود و درختانش از بین نمی روند. برای آب اتفاقی نمی افتد و مردم خیابان را به عنوان یک اصل می پذیرند.

دبیر اجرایی کارگاه معماری ملاقات با خیابان ولیعصر گفت: خیابان ولیعصر در حال حاضر یک سرمایه است که هدف ما از این طرح این است که این سرمایه تبدیل به ارزش افزوده شود. این سرمایه به صورت بالقوه وجود دارد و باید مانند یک ارزش افزوده احیا شود و به مردم تعلق گیرد.

او افزود: با توجه به همه این موارد در کارگاه خیابان ولیعصر به این نتیجه رسیدیم که کارگاه هایی برگزار کنیم که مردم عامه هم در آن دخیل شوند. از آنجایی که دوره اول کارگاه بود و فراخوان نیز در دوره کرونا انجام شد مشکلاتی وجود داشت اما به هر حال فراخوان هایی داده شد. این فراخوان ها بر اساس نقاط رها شده در خیابان ولیعصر بود که در جلسات متعدد بررسی این نقاط از حدود ۹۰ به حدود ۳۸ نقطه رسید .نقاط کوچک انتخاب شده هیچ معارضی ندارند و می توانیم آنها را مانند پروژه های کوچک که محرکی در آن محدوده باشند اجرا کنیم. به این ترتیب باعث می شویم خیابان، خودش را احیا کند.  

او درباره کارگاه توضیح داد: در دوره اول کارگاه ها ۱۴ نقطه از خیابان انتخاب شد و با درخواست و شناخت هر راهبر نقاطی برای آنها انتخاب شد.

به گفته هاشمی؛ از طرف دیگر افراد شرکت کننده در فراخوان انتخاب شدند. تمام افراد شهر و هر کسی که علاقمند به خیابان ولیعصر بوده است و خواهان انجام کاری برای این خیابان است می توانست در فراخوان ها شرکت کند. در بررسی رزومه ها نیز به قوی بودن رزومه ها بر اساس سابقه افراد در معماری توجه نکردیم که اتفاقا مورد اعتراض عده ای هم قرار گرفت که چرا شهروندان معمولی انتخاب شده اند اما نکته مهم برای ما نگاه شهروندان بود.

او ادامه داد: نحوه انتخاب بر اساس متن و یا کاری بود که شرکت کنندگان باید برای خیابان ولیعصر انجام می دادند و در این کارها دغدغه آنها برای این خیابان مهم بود. بر اساس فرم هایی که شرکت کنندگان تهیه کرده بودند دغدغه آنها نسبت به ۱۴ نقطه انتخابی سنجیده شد و هر فردی برای نقطه مورد نظر در خیابان ولیعصر انتخاب شد.

هاشمی گفت: ۶۳ نفر از میان شرکت کنندگان در دور اول انتخاب شدند که ۳ نفر انصراف دادند. افراد به گروه های ۵ تا ۷ نفره تقسیم شدند و تست کرونا از همه گرفته شد. تنها دو نفر که یک نفر از استرالیا و یک نفر از اصفهان شرکت کرده اند و به صورت مجازی با هم گروه های خود کار می کنند تست کرونا ندادند. از میان این افراد نیز دو نفر تست کرونای مثبت داشتند که یک نفر به دوره بعدی انتقال داده شد و نفر دوم نیز پس از طی دوره درمان حضور پیدا کرد.در حقیقت کارگاه با ۵۸ نفر آغاز به کار کرد.

به گفته او؛ جلسه اول کارگاه روز جمعه ۱۹ دی برگزار شد که ۱۴ گروه تشکیل شده به دلیل شرایط کرونا در بازه های دو ساعته و سه ساعته به صورت جداگانه پذیرش شدند. از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲:۳۰ ، ۱۳ تا ۱۶ و ۱۷ تا ۲۰ کارگاه ها به صورت جداگانه برگزار شد. در کارگاه ها علاوه بر اینکه وحید قاسمی، مدیر پروژه و عقیل بهراء، دبیر راهبرها درباره رویکردها صحبت کردند، یک جامعه شناس هم با شرکت کنندگان صحبت کرد. عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران نیز در نشست صبح حضور پیدا کرد. در نشست پایانی نیز محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان ها فضای شهری سخنرانی کرد. در پایان هر یک از این سه نشست نیز گروه ها با معرفی راهبرها و اعضا به یکدیگر نشست دسته جمعی داشتند تا درباره نحوه کار گروه خودشان صحبت کنند.

او ادامه داد: گروه ها بعد از این نشست هم به صورت حضوری می توانند در فضای تهیه شده حاضر شوند و هم اینکه فضای مجازی ای برای آنها در نظر گرفته شده که در تمام ساعت شبانه روز می توانند با یکدیگر در ارتباط باشند.

هاشمی گفت: پس از دو هفته اول در تاریخ ۷ بهمن ماه جلسه اول ارائه طرح ها برگزار می شود. بعد از نشست روز جمعه تمام گروه ها به نقاط مورد نظر رفته اند و با نقاط آشنا شدند و عکاسی و مصاحبه کردند و بعد از آن از موزه خیابان ولیعصر بازدید کردند. در این دو هفته باید به یک طرح نهایی در مورد نقطه مورد نظر خود برسند که چطور می خواهند آن را به زندگی بازگردانند. ممکن است با یک نما یا یک رویداد اجتماعی این تغییرات را ایجاد کنند.روز ۷ بهمن، ۱۴ گروه در برابر شهرداران مناطق این نقاط و مهندس کاظمی و گلپایگانی این طرح ها را ارائه می دهند. اعضای شورای علمی هم در جلسه حضور خواهند داشت و نقطه نظرات به گروه ها اعلام می شود و سپس گروها برای یک ماه فرصت دارند که طرح خود را آماده کنند.

دبیر اجرایی کارگاه معماری ملاقات با خیابان ولیعصر ابراز امیدواری کرد همه طرح ها قابلیت اجرایی داشته باشد. چون اعلام کرده ایم که همه طرح ها قرار است اجرا شود و تغییرات در خیابان ولیعصر مشاهده شود. به این ترتیب خیابان ولیعصر به دستان دغدغه مندان این خیابان احیا خواهد شد. از آنجا که در انتخاب شرکت کنندگان تنها معماران را انتخاب نکرده ایم و شهروندان دغدغه مند حضور داشته اند و طرح ها نیز تنها در قالب معماری نخواهد بود امیدواریم با اجرای این پروژه خیابان ولیعصر به دست علاقمندانش احیا شود.

به گزارش شهر، در کارگاه نخست که از دی‌ماه تا اسفندماه ۱۳۹۹ برگزار می‌گردد، ۱۴ نقطه انتخاب شده است تا با حضور علاقمندان، حرفه‌مندان، دانشجویان و همه‌ کسانی که شهر برایشان دارای اهمیت است در همراهی با شورای علمی و راهبریِ راهبرهای کارگاه‌ها، این فرصت‌ها به شهر افزوده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به آدرس‌های زیر  مراجعه کنید:

http://valiasr.tehran.ir/events

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 7863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =