خیابان ولیعصر یکی از شخصیت‌های درام تهران است

شهر: رویدادها می‌تواند یک‌خیابان را مطرح کند از جمله کارگاه ملاقات با خیابان برای اینکه به دلایل متعدد امکان ملاقات با فضاهای شهری را نداریم. خیابان ولیعصر یکی‌از شخصیت های درام تهران است که دیالوگ خود را دارد.

به گزارش شهر وحید قاسمی، دبیر رویداد کارگاه ملاقات با خیابان در کارگاه عکس این رویداد که پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۹ در بوستان ساعی برگزار شد، گفت: در سال ۱۳۹۷، نطفه فکری بسته شد که قرار بود برای خیابان ولیعصر یک روایتخانه شکل بگیرد که قصه ها و روایت های این خیابان را مطرح کند. 
او درباره چرایی آینه‌های خیابان ولیعصر توضیح داد: خیابان ولیعصر تجربه زیسته شده ای است که به این تجربه کمتر توجه شده است. نشانه‌های حیات در این خیابان از جریان صفویه جایی که الان ایستگاه راه آهن است تا دوران قاجار، پهلوی اول و دوم و حتی دوران معاصر تجربه زیسته شده شهر تهران را در خود دارد. 
بنابراین باید بتوانیم در این ساختاری که برای این روایتخانه تعریف می کنیم خیابان ولیعصر را  به معنای مقصد شهری نه صرفا به عنوان یک معبر در نظر بگیریم.
مدیر موزه خیابان ولیعصر با بیان اینکه در روایتخانه،  کلمه ای به نام نوستالژی نبود، گفت: در این طرح این موضوع مطرح شد که چگونه می‌توان از تجربه زیسته شده خیابان ولیعصر در امروز و آینده استفاده کرد. موزه خیابان ولیعصر هم موجودیت خود را بر همین محور آغاز کرد و پس از آن ماجرای ثبت جهانی مطرح و اقداماتی فراتر از کارهای موزه ای آغاز شد. 
قاسمی ادامه داد: اقدامات در این حوزه پیگیری شد؛ از  حوزه خواناسازی و ایجاد QR کدها به همت شهرداری تا 
حوزه کالبدی که موضوع بازنگری طرح تفصیلی بود، مباحث  فرهنگی- اجتماعی درباره لایه های زیست شده خیابان ولی عصر و حوزه دیپلماسی شهری که درواقع همزاد خیابان ولیعصر در دنیا زیاد است که می‌تواند شبکه خیابان‌ها را ایجاد کند. 
او به رویدادها درباره خیابان ولیعصر اشاره کرد و گفت: رویدادها می‌تواند یک‌خیابان را مطرح کند از جمله کارگاه ملاقات با خیابان برای اینکه به دلایل متعدد امکان ملاقات با فضاهای شهری را نداریم. خیابان ولیعصر یکی‌از شخصیت های درام تهران است که دیالوگ خود را دارد. 
دبیر رویداد کارگاه ملاقات با خیابان، این کارگاه ها را اسباب و بساط ارتباط با فضاهای شهری دانست و توضیح داد: کارگاه ملاقات با خیابان ولیعصر، به دنبال نوستالژی نیست درواقع گذشته را برای نوشتن متنی برای امروز و فردا نیاز داریم و کارگاه ملاقات با خیابان دعوتی است از همه کسانی که عکس مساله شان است و می‌توانند سفیران فرهنگی خیابان ولیعصر باشند، ایجاد این شبکه حائز اهمیت است. 


تغییر مونولوگ به دیالوگ در شهر 
یاسر جعفری، معمار،  شهرساز و مرمت گر هم در این نشست، با بیان اینکه چند سالی است که خیابان ولیعصر و تغییر نگاه شهروندان به شهر به موضوع مهم شهر تبدیل شده است، گفت: مدیران و ناظران شهری به دنبال سیاست هایی در شهر هستند  که شهروندان خودشان را در مدیریت و گرداندن شهر ببینند البته این چالشی است که سال هاست وجود دارد.
به گفته او؛ نگاهمان به شهر همواره از بالا به پایین بوده است و همیشه از نگاه‌های شخصی ساسیت‌ها در شهر اعمال شده و در نهایت یک مونولوگ برقرار شده است. 
خیابان ولیعصر هم از منظر تاریخی پیش از آنکه خیابان باشد یک جاده و یک دستور استبدادی است این یک‌مونولوگ است اما امروز داریم با یک ‌پدیده اجتماعی برمی خوریم. 
جعفری گفت: برای ایجاد فضای عمومی شهری نیاز است این ادبیات را تغییر دهیم و به دنبال دیالوگ باشیم.یکی از سردمداران این تغییر رویکرد، حوزه عکاسی است. باید برای امروزمان بتوانیم با پدیده ای که در آن زندگی می کنیم دیالوگ برقرار کنیم.
این معمار و شهرساز با بیان اینکه در سال‌های گذشته سعی شد با خیابان ولیعصر ارتباط برقرار شود اما بیشتر سعی شده مشکلات حل شود، افزود: در این جریان،  اما ماهیت فیزیکی شهر مغفول مانده است، به تازگی که کارگاه ملاقات با خیابان برگزار شده است نشان می‌دهد مدیریت شهری به دنبال تعامل و مواجه یک رویکرد نوین است تا اقشار مختلف این دیالوگ را با فضاهای شهری برقرار کنند. 
به گفته او؛ به نظر می‌رسد دعوت از عکاسان سبب شود تا برای نخستین بار  یک دیالوگ ماندگار ثبت شود و آیندگان این رخدادها را ثبت خواهند کرد. 


بر اساس این گزارش پایگاه میراث شهری و موزه خیابان ولی‌عصر(عج) با مشارکت، دبیرخانه تهران ۱۴۰۰، مرکز ارتباطات و امور بین‌المللی شهرداری تهران و سازمان زیباسازی شهرداری تهران در شکل گیری این سلسله کارگاه ها را برگزار می کند.

دبیر این رویداد وحید قاسمی مدیر پایگاه  میراث شهری و موزه خیابان ولیعصر و  دبیر شورای راهبری این کارگاه حسین گنجی است. شورای راهبری در کارگاه نخست عکس؛ مهرداد افسری، سجاد باغبان، نوید پورمحمدرضا، فردین علیخواه و مصطفی کاظمی است و راهبران کارگاه اول بهنام صدیقی، هوفر حقیقی و تهمینه منزوی هستند.  


با در نظر گرفتن فراگیری عکس در ابعاد مختلف حرفه‌ای، نیمه‌ حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای، این رسانه جایگاه بسیار مهمی برای بیان‌های شهری دارد. تنوع زندگی شهری، فرصت‌های کالبدی متفاوت، حیات اجتماعی، مناظر شهری و فرصت‌های دیگری از این دست بیش از هر بیان دیگری با بیان بصری عکس قابلیت ایجاد گفتگو را در حوزه‌ی شهر فراهم می‌آورد.


و این‌بار، پایگاه میراث شهری خیابان ولیعصر، در ادامه مجموعه رویدادهای شهری خود، رسانه‌ی عکس را برای بیان ارزش‌های ملموس و ناملموس خیابان ولیعصر برگزیده است. خیابان ولیعصر که از مهمترین و پویاترین فضاهای عمومی شهر تهران و محلی برای تبلور ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و روانشناختی زندگی در این شهر است.


کارگاه در ژانر عکاسی شهری و با محورهای زندگی روزمره، عکاسی خیابانی، معماری و مناظر شهری، مستند اجتماعی، پرتره، مسائل زیست محیطی و هر آنچه که موضوع شهر باشد برگزار می‌گردد.
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به آدرس‌های زیر مراجعه کنید:
https://valiasr.tehran.ir/events
خبرنگار: فریبا رحمانی

۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 7884

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =