شورای شهر دستورالعمل اجرای لایحه ساماندهی مشاغل را ابلاغ نکرده است

شهر: مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران گفت: شورای شهر برای اجرای لایحه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون باید دستورالعمل لایحه را ابلاغ کند که تا کنون با این دستورالعمل مورد تأیید یکی از اعضای شورا قرار نگرفته و برای اجرا به شهرداری ابلاغ نشده است.

سیدعلی مفاخریان، مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران درگفتگو با خبرنگار شهر درباره لایحه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون که اخیرا دربرخی اعضای شورای شهر تهران درباره آن نکاتی را مطرح کردند، گفت: تصور نادرستی از سوی گروه های مختلف درباره این لایحه ایجاد شده است. این برداشت تنها مختص به شورای شهر نیست و شهروندان و  شهرداری نیز شامل این برداشت می شوند.

او ادامه داد: در لایحه ای که شورا مصوب کرده است قرار بر این بوده ضوابط حاکم بر این لایحه توسط کمیته ای به نام کمیته برنامه ریزی مشاغل سیار و بی کانون مرکب از ۱۳ عضو تعیین شود. اعضای این کمیته یک نفر عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، یک نفر عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا، معاون خدمات شهری، معاون امور مناطق، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران، مدیرعامل شرکت ساماندهی شهرداری تهران، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، یک نفر نماینده سازمان مردم نهاد فعال در حوزه اجتماعی به انتخاب کمیسیون فرهنگی و اعضای ناظر شامل نماینده اتاق اصناف، اداره کل تعاون، کار و اموراجتماعی و نماینده سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران و نماینده نیرو انتظامی تهران هستند.

مفاخریان گفت: این گروه ۱۳ نفره مکلف به تهیه دستورالعمل و ابلاغ آن بودند. بارها جلسه کمیته برنامه ریزی تشکیل شده است ولی تا کنون موفق نشده ایم که نظرات همه اعضای این کمیته برای یک دستورالعمل واحد جلب کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران؛ برخی از اعضا نسبت به این دستورالعمل از نگاه جمعی تبعیت نمی کنند. یک نفر از اعضای شورای شهر این دستورالعمل را نپذیرفته است و به همین دلیل تبدیل به محلی برای اختلاف نظر شده و تا زمانی که دستورالعمل اجرایی مصوبه شورا ابلاغ نشود عملا اجرای آن کار درستی نیست.

مفاخریان افزود: هنوز دستورالعمل ابلاغ نشده و ۳ بحث مختلف در حوزه مشاغل سیار و بی کانون وجود دارد که شامل مشاغل دستفروشی، مشاغل سیار موتوری و موضوع پیاده راه ها می شود. این ۳ بخش کاملا متفاوت است و شرکت ساماندهی برای هر یک از آنها دستورالعمل مشخصی ارائه کرده است.

او ادامه داد: برای مشاغل سیار موتوری که شامل ون کافه ها می شوند دستورالعمل نوشته ایم که در همان جلسه کمیته برنامه ریزی مطرح شده و همان یک نفر عضو امضا نکرده است. در آن شیوه نامه اجرایی کمیته های اجرایی مصوب شده است که مسئولیت آن به عهده شهردار منطقه است. مناطق با تشکیل کمیته ای با همکاری شرکت ساماندهی و اعضای دیگر کمیته نسبت به معرفی راسته هایی که می خواهند ون کافه ها مستقر شوند اقدام می کنند و شرکت ساماندهی نیز به عنوان عضو کمیته از نگاه جانمایی رسیدگی می کند. با همکاری در بخش بهداشت، نیروای انتظامی و ... راسته مربوطه به حوزه ون کافه ها ایجاد می شود. البته در این حوزه بخش دوم کار آغاز شده و با وجود آنکه دستورالعمل ابلاغ نشده کمیته های اجرایی در مناطق تشکیل شده است.

مفاخریان به سامان بازار نیز اشاره کرد و گفت: شرکت ساماندهی با وجود آنکه تکلیف قانونی در این زمینه نداشته است به دلیل هدایت موضوعات و سرو سامان دادن و شناسنامه دار شدن دستفروشان سامانه سامان بازار را طراحی کرده است که همه دستفروشان چه در روز بازارها و چه شب بازارها و چه ون کافه ها و ... ثبت نام کنند. به این ترتیب علاوه بر شناسنامه دار شدن کار این افراد جانمایی آنها نیز انجام می شود.

او توضیح داد: این کم لطفی دوستان در شورای شهر است که می گویند ساماندهی دستفروشان اجرایی نشده است. اگر این طور باشد ۴۰ بازاری که در حال حاضر دستفروشان در حال کار در آنها هستند چطور ایجاد شده است. بازارهای محلی چطور به وجود آمده اند؟

مفاخریان در بخش دیگری از توضیحات گفت: بسیاری از مصادیقی که مطرح می شود جنبه حمایتی دارد. طرحی که برای ساماندهی مشاغل اجرایی می شود باید هم جنبه حمایتی و هم انضباطی داشته باشد. هم باید از کسبه حوزه خرده فروشی و دستفروشی با استقرار آنها در اماکن مشخص و تعیین ساعت حمایت کنیم و هم اینکه این اقدام جنبه انتظامی داشته باشد. باید در ساماندهی مشاغل سخت و بی کانون بتوانیم به شهر نیز نظم بدهیم. قرار نیست همه دستفروشان در هر نقطه ای که می خواهند کارشان را انجام دهند، این اقدام نیاز به قانون ندارد. ساماندهی آنها یعنی اینکه برایشان فضایی در نظر بگیریم. این نگاهی است که در شرکت ساماندهی با کمک شهربان، نیروی انتظامی، شهرداری مناطق پیگیری می کنیم.

او گفت: قرار است در مناطقی نیروی انتظامی و شهربان مداخله کنند و در مناطقی نیز مردم آگاهی پیدا کنند که به طور مثال کسی که در کنار ایستگاه مترو دستفروشی می کند مورد تأیید نیست. ممکن است جایی با فاصله از ایستگاه مترو از سوی شهرداری در نظر گرفته شده باشد اما فروشنده شناخته شده است و محل سکونت و کد ملی مشخص دارد و خرید و فروشی که انجام می شود در آینده قابل ردیابی است. باید حتما بخش انضباطی و حمایتی در کنار یکدیگر جلو رود.

مفاخریان بیان کرد: اینکه گفته می شود هیچ کاری انجام نگرفته کاملا نادرست است.قانون ماده ۱۶ بهبود محیط کار نیز شهرداری را تنها موظف به اعمال فضا کرده است. با این حال شهرداری به این دلیل که بتواند ظرفیت حمایتی را توسعه دهد لازم است اقداماتی انجام شود.

او ادامه داد: از سوی دیگر در تاریخ ۴/۱۰/۹۸ مقرر شد در مورد مشاغل سیار دستفروش و غیر موتوری با عنایت به کثرت متقاضی و پیچیدگی های خاص اجتماعی و احتمال تحریک مهاجرت به شهر تهران فعلا در دست اقدام بماند.  بر همین اساس قرار بوده است که اقدامات در این بخش مسکوت بماند. مطالبه ای که شورا اکنون مطرح می کند نیز به همین دلیل مطالبه ای است که با مستندات گذشته مطابقت ندارد و حتی در صورتی که شورا خواهان اجرای این دستور هم نباشد باید دستورالعمل ابلاغ کند که ما آن را اجرایی کنیم.

خبرنگار : سمیرا امیرچخماقی

۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 7901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =