خشت طلایی به انباشت تجربه در حوزه شهرسازی کمک می کند

رییس دانشکده شهرسازی دانشگاه علم و صنعت معتقد است که جشنواره خشت طلای می تواند به جمع آوری اطلاعات در حوزه شهرسازی و انباشت تجربه در این زمینه منجر شود.

به گزارش خبرنگار شهر، مصطفی بهزادفر ریاست دانشکده شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران درباره پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران گفت: اصولا جشنواره های این چنینی، حداقل ۲ یا ۳ نقش را می توانند ایفا کنند. اول این که جامعه علمی و حرفه ای را، با رویدادهایی که به ساماندهی شهرها می انجامد مثل رویدادهایی در زمینه معماری و ساختمان و حتی در اجزایی مانند طراحی صنعتی آشنا می کند و به اتفاقاتی که در این زمینه در ایران و دنیا رقم خورده است می پردازد.

او افزود: این جشنواره ها معمولا جنبه درس آموزی همه جانبه، برای نهادهای مدیریتی شهر، دانشگاه ها، حرفه و مردم دارند. نکته مهم دوم این است که اطلاعاتی که جمع آوری می شوند؛ پایه اسنادی بسیار قوی هستند که بتوانیم مجددا فعالیت دیگری را روی این اسناد، پایه گذاری کنیم.  

او اضافه کرد: نقش سومی که این جشنواره ها دارند این است که می تواند کمک کند که از این تجربیات به نفع سازندگی شهر و به طور عام شهرسازی و به طور خاص ارتقای کیفیت مکانی شهرها استفاده و بهره برداری کنیم و شاهد انباشت تجربه در این زمینه باشیم.

بهزادفر درباره محورهای این جشنواره (معماری و شهرسازی، توسعه پایدار، مشارکت اجتماعی، حمل و نقل و زیرساخت ها، اقتصاد شهری، حکم روایی شهری  و شهر هوشمند) و اولویت بندی آنها گفت: از نظر بنده همگی این اولویت ها هم تراز هستند اما محتوای آن ها می تواند مشابه یا متفاوت باشد. من به عنوان یک طراح شهری، همه این ها را در قالب الگو کلی مکان سازی می بینم و در این الگوی کلی گاهی اوقات به کیفیت ها و گاهی به کمیت ها می پردازیم. اگر بخواهیم به تلفیق این هفت مورد بپردازیم؛ در واقع به سمت کیفیت محیط حرکت خواهیم کرد. بنابراین نمی توان هیچ کدام را برتری داد و هر کدام در جایگاه خود، به ارتقای شرایط محیطی کمک می کنند.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
کد خبر: 8010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =