ضرورت توجه به موضوع سازگاری در تغییرات اقلیمی شهر تهران

شهر: به گفته مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران یکی از موضوعات قابل توجه در طرح‌های ارائه شده رویداد بین المللی کلیماتون ۲۰۲۰، نحوه سازگاری با شرایط پیش رو تغییرات اقلیمی است. باید توجه داشت که چگونه می‌توانیم خود را با شرایط پیش رو منطبق و سازگار کنیم.

به گزارش شهر، آیین اختتامیه رویداد بین المللی کلیماتون طهران به همراه اعلام طرح‌های برگزیده محیط زیستی این رویداد بین المللی چهارشنبه -۸ بهمن ۱۳۹۹- با حضور معاونان شهردار تهران و اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهری برگزار شد.

شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن تشکر و قدردانی از مشارکت کنندگان در این رویداد بین المللی، بیان کرد: امسال، سومین سالی است که کلیماتون توسط شهرداری تهران برگزار می‌شود. تغییرات اقلیمی ایران بسیار متأثر از گرمایش زمین است. با ارائه ایده‌های بکر،کاربردی و نوآورانه برای رفع مشکلات محیط زیستی میتوان قدم‌های اولیه را برداشت. بی شک نمی‌توان عملکرد و برنامه ریزی مدیریت شهری را بدون توجه به موضوع کاهش گازهای ‌گلخانه‌ای  و همینطور سازگاری با اثرات تغییراقلیم و تاب آوری شهرها در نظر گرفت.

او با تأکید براینکه محور کلیماتون برپایه نوآورانه بودن ایده‌ها است، افزود: باید طرح‌های ارائه شده در این رویداد در شهرها عملیاتی و دنبال شوند. موضوع کلیماتون بعد از معاهده اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ با هدف جلب مشارکت مردم و یک برنامه شهرمحور پیش بینی شد.

انصاری با بیان اینکه دوشنبه هفته جاری گزارشی توسط ISSP منتشر شد، گفت: این گزارش نشان می‌دهد که وضعیت تغییرات اقلیمی از آن چیزی که پیش بینی می‌شود به مراتب خطرناک‌تر است. تصمیم گیران و برنامه ریزان شهری و کشوری در سطح کلان باید به موضوع تغییرات اقلیمی توجه کنند اما متأسفانه درعمل این موضوع در مقایسه با بیماری کرونا، حساسیت چندانی ندارد. ایران  یکی از قربانیان اصلی تغییرات اقلیمی است که ابعاد آن هنوز به طور کامل بررسی نشده است. به همین علت برگزاری این‌گونه رویدادها و تلاش برای اثربخش بودن آن‌ها در مدیریت شهری بسیار امیدبخش است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه بیان کرد: باید در کنار موضوعاتی همچون گازهای گلخانه‌ای در رویداد کلیماتون، موضوع سازگاری با شرایط هم درنظرگرفته شود. در این ۴۴ طرح ارائه شده، بر این موضوعات بسیار توجه شده است. باید توجه داشت که چگونه می‌توانیم خود را با شرایط پیش رو منطبق و سازگار کنیم. نباید موضوع رها شود و صرفاً به ارائه ایده‌ بسنده شود بلکه باید راهکارها و ایده‌ها را عملیاتی کرد.

کلیماتون می‌تواند نقطه اتکاء برنامه‌های شهرداری تهران باشد

سید آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در ادامه آیین اختتامیه، بیان کرد: امید است که این طرح‌ها و ایده‌های نو منجر به بهبود هوای شهر تهران شود.

او ضمن اشاره به روزهای آلوده‌ در دی ماه، گفت: امسال شاهد وضعیت خاصی در زمینه آلودگی هوا در اطراف شهر تهران بودیم. به لحاظ بررسی اثرات تغییر اقلیم در شهر تهران عقب هستیم البته مطالعات کلانی در این زمینه منتشر شده است.

حسینی میلانی ادامه داد: گزارش سازمان هواشناسی در این زمینه کمی هشداردهنده است چرا که طبق افق ۸۰ ساله در محدوده فلات مرکزی شهر تهران، در فصول بهار و پاییز حدود بین ۴/۵ تا ۷ درصد، کاهش بارش را خواهیم داشت. این کاهش سبب افزایش ریزگردها و تشدید پدیده وارونگی می‌شود. چشم انداز اقلیمی تهران با همین مطالعات اولیه کاملا نمایان است.

این عضو شورا با بیان اینکه همه این مسائل نشان می‌دهد که باید موضوع سازگاری با تغییرات اقلیمی در تهران به ویژه در فصول آلودگی هوا، جدی‌تر گرفته شود، افزود: کلیماتون می‌تواند نقطه اتکاء بسیار مهمی در برنامه‌های شهرداری تهران برای ایجاد توجه و حساسیت در این زمینه باشد.

به گفته حسینی میلانی؛ آخرین وضعیت انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور مربوط به سال ۲۰۱۰ است. ۸۸ درصد تولیدات گازهای گلخانه‌ای مربوط به انرژی است که از این ۸۸ درصد، ۱۹ درصد مربوط به حمل و نقل و مصرف سوخت است.

او با بیان اینکه باید به عنوان یک کشور نفتی توجه ویژه‌ای به کاهش انرژی در این زمینه داشته باشیم، گفت: ظرفیت طبیعی و توان طبیعی جنگل‌های کشور با تناژ تولیدی CO۲ بسیار پایین است. مسئله جنگل کاری در سطح جهانی دنبال و پیگیری می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه، توضیح داد: طبق برنامه راهبردی ملی تا پایان برنامه ششم ۱۰ درصد باید کاهش شدت انرژی داشته باشیم. این موضوع مستلزم جدی گرفتن حمل و نقل عمومی و پاک است. کمبودهای بسیاری در این زمینه داریم و توان شهرداری برای پاسخگویی به این نیاز و تقاضا باتوجه به محدودیت‌های مالی، کم است. مهم‌ترین بحث در تغییرات اقلیمی شهر تهران، تقویت حمل و نقل عمومی است.

کلیماتون به دنبال ارتقاء شاخص‌های کیفیت زندگی است

صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در ادامه این آیین، طرح کلیماتون را یکی از رویدادهایی دانست است که نظام مدیریت شهری به عنوان یک جایگاه تخصصی و علمی به آن نگاه می‌کند.

او در ادامه افزود: اغلب محور فعالیت‌های حوزه مدیریت شهری در دنیا به سمتی رویداد به سمتی می‌رود که به مجموعه فعالیت‌هایی توجه می‌شود که به ارتقاء شاخص‌های کیفیت زندگی کمک کند. اساس برنامه‌ ریزی‌های شهر در سراسرجهان همین مورد است. رویدادهایی نظیر کلیماتون که بتواند فاصله مدیریت شهری با متخصصان، بخش‌های خصوصی، دانشگاه‌ها و ... را کمتر کند، یک فرصت در حوزه محیط زیست برای ما بشمار می‌رود. رویداد کلیماتون سالیانه به یک بالندگی بهتری می‌رسد و بهتر شناخته‌تر می‌شود.

او با بیان اینکه باید در حوزه مدیریت شهری هر اقدامی که یک طرف آن شهروندان هستند به صورت سیستمی با آن مواجه شد، گفت: باید اقدامات در یک سیستم پیوسته با یکدیگر اتصال داده شوند.

علیپور درباره طرح کاپ، توضیح داد: هدف طرح کاپ این است که نگاه جزیره‌ای به مدیریت پسماند نداشته باشد و اقدامات به صورت مقطعی انجام نشود. باید تمامی اقدامات به صورت چرخه اجرا شوند. طرح کاپ در ۶ محور طراحی شده است. نخستین مورد آن تغییر فرمت مخزن گذاری‌ها برای جمع آوری زباله است. اکنون ۱۱ ایستگاه میانی در تهران وجود دارد که برای ساکنان اطراف آن تولید بو و شیرابه کرده‌اند. برای حل این مشکل به سراغ طرح  MRFرفتیم که هم تفکیک حداکثری انجام می‌دهد و هم شیرابه ناشی از آن بازیافت می‌شود. قرار است این ‌MRFها در چهار پهنه در شهر تهران مستقر شوند که باعث از میان برداشتن ایستگاه‌های میانی می‌شوند.  درحال حاضر چهار پهنه MRF  نهایی شده است. فرهنگ و سازی و آموزش گام پنجم ما در این حوزه است. تسویه شیرآبه و بهبود کیفیت کمپوست نیز گام ششم است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با تأکید براینکه اقدامات حوزه پسماند در یک چارچوب سیستماتیک و مرحله‌ای انجام می‌شود، گفت: یک اتفاق خوب به پایان رسیدن طرح جامع پسماند است که با امضای شهردار تهران به شورای اسلامی شهر تهران ارسال شده است. برای یک بازه زمانی ۲۰ ساله شهر تهران دارای برنامه ریزی دقیق سالیانه در حوزه پسماند ساختمانی، پسماند خانگی و پزشکی می‌شود

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 8180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =