بازنگری ضوابط ساخت بناهای بلندمرتبه شهر تهران در کمیسیون ماده ۵

نوزدهمین جلسه کمیسیون ماده ۵ شهر تهران در سال جاری به ریاست پیروز حناچی، شهردار تهران و با حضور اعضا محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شـــهر تهران، عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و علی اشراقی، رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ تشکیل و بازنگری«طرح مکان‌یابی و ضوابط ساخت بناهای بلندمرتبه شهر تهران» مورد بررسی قرار گرفت. 

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، علی اشراقی، رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج دراین‌باره گفت: مجوز ساخت بناهای بلندمرتبه در شهر تهران بر اساس طرح جامع، طرح تفصیلی و ضوابط عام بلندمرتبه‌سازی که توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ابلاغ‌شده صادر می‌شود؛ با توجه به ضرورت‌های موجود، شهرداری تهران اقدام به بازبینی طرح قبلی کرده است و «طرح مکان‌یابی و ضوابط ساخت بناهای بلندمرتبه شهر تهران» پس از بررسی در کـــارگروه فــنی، در دستور کار کمیسیون ماده پنج قرار گرفت.

او افزود: بر اساس تصمیم کمیسیون ماده پنج قرار شد شهرداری تهران به‌منظور طی کردن فرایند تصویب طرح، پهنه‌ها و محورهای مناسب مکان‌یابی شده و سقف تراکم ساختمان مجاز قابل احداث را به شورای عالی شهرسازی ارسال کند و متعاقباً ضوابط ساخت بناهای بلندمرتبه را به کارگروه فنی کمیسیون ماده پنج نیز ارائه کند.

اشراقی درباره جزئیات طرح گفت: بنا شد ظرفیت کُریدورها و مجتمع‌های ایستگاهی مترو، امکان تجمیع قطعات ریزدانه و حصول حدنصاب عرصه بلندمرتبه در طرح مکان‌یابی به ضوابط جدید اضافه شود. همچنین پادگان‌ها و اراضی نظامی از نقشه مکان‌یابی بلندمرتبه شهر تهران حذف شده و ظرفیت‌های محتمل بلندمرتبه‌سازی در مناطق ۲۱ و ۲۲ با رعایت طرح تفصیلی ویژه منطقه رسیدگی شود .

او افزود: در این جلسه طرح تدوین ضوابط منطقه‌ای زیر پهنه‌های ســکونت (R۱۲۲,R۲۵۱) و گستره‌های مختلط (M۱۱۴,M۱۱۵,M۱۱۶) که باهدف تقویت نظام زونینگ، ساماندهی خط آسمان و دستیابی به بافت کالبدی همگن‌تر تهیه شده و در جلسات متعدد کارگروه فنی مورد رسیدگی قرارگرفته بود، بررسی شد و پس از بحث و مداقه مبسوط، قرار شد با تشکیل کارگروه مشترکی از شورای عالی شهرسازی و کمیسیون ماده پنج، چارچوب و کلیات طرح مذکور مورد بررسی کارشناسی قرارگرفته و برای طی کردن فرآیند تصویب، طرح به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارسال گردد و متعاقباً ضوابط و مقررات مربوطه جهت بررسی به کمیسیون ماده پنج ارائه شود.

رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج اضافه کرد: در این جلسه با توجه به مفاد اصلاحیه ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها در خصوص ضوابط و مقررات تفکیک اراضی و املاک، با حذف کسر تراکم ساختمان مجاز به‌تناسب تعداد قطعات تفکیکی موافقت شد. همچنین موافقت با احداث ساختمان مرکزی پست‌بانک واقع در خیابان میرزای شمالی در منطقه ۶ از دیگر مصوبات این جلسه بود.
 

۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
کد خبر: 8284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =