۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 8318

سخنگوی شورای شهر:

جماران را باید از منظر ملی و جهانی دید

کاهش فوتی ها نشانه کنترل کرونا نیست
جماران را باید از منظر ملی و جهانی دید

شهر: سخنگوی شورای شهر تهران گفت: وضعیت کاهش فوتی ها در شهر تهران و یا کاهش بستری و مراجعات به بیمارستان نمایانگرثبات در کنترل پاندمی کرونا نیست.

به گزارش خبرنگار شهر،  علی اعطا، سخنگوی شورای شهر با بیان اینکه در آستانه دهه فجر،  یکی از خبرهای خوب در جهت حفاظت از حریممیراثی بیت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی، صدور دستور موقت دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف اجرای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص لغو محدودیت ارتفاعی جماران بود،  گفت: موضوع لغو محدودیت ارتفاعی جماران،  از زمان اختلاف بر سر طبقه مازاد نهاد ریاست جمهوری به جریان افتاد.  مرجع تصویب چنین اموری،  شورای عالی شهرسازی و معماری است، اما همواره قاعده بر این بوده که این شورا،  از یک موضع کلی نگر کارشناسانه و چندتخصصی،  در رابطه با طرح های توسعه شهری تصمیم گیری می کرده است. 

او با بیان اینکه تصمیم شورای عالی برای لغو محدودیت ارتفاعی جماران با انتقاد جدی و کارشناسی ما در شورای شهر مواجه شد وحتی نظرات شهردار تهران و معاون شهرسازی که در این دوره روابط خوب و نزدیکی با شورای عالی شهرسازی و معماری ایران دارند، چندان مورد اعتنا واقع نشد،  عنوان کرد: گفته می شود برخی اعضای شورای عالی هم با لغو محدودیت ها همراهی نداشته اند،  و این مصوبه حالت دستوری پیدا کرده است.  جماران را باید از منظر ملی و جهانی دید،  اینکه چه نگاهی در جهان نسبت به حفاظت از میراثرهبران وجود دارد.  با ساکن شدن حضرت امام در جماران،  جماران به محل تصمیم گیری ها مهم سیاسی تبدیل شد و شهرت جهانی پیداکرد و محل رفت و آمدها و جلسات مهمی شد.    

سخنگوی شورای شهر تهران به نقل خاطره ای پرداخت و گفت: یک خاطره ای در ادوارد شوارد نادزه دیدم؛  نوشته بود:  حیرت من از ورودبه یک کوچه تنگ و باریک شروع شد.  در ماشین منتظر بودم که این کوچه تنگ به باغی بزرگ منتهی شود و این مرد بزرگ و رهبر ایران رادر سرسرایی مجلل ببینم.  هیچ کس نمی تواند تعجب و حیرت مرا درک کند.  وارد حیاط که شدم از شوک عرق کردم.  به اطاقی کوچک شاید ۳ در ۴ وارد شدم.  خب،  طبیعی است که این میراث،  این کوچه ها،  این کوچه باریک و تاریک که به آن خانه ساده و اتاق کوچک منتهی می شود،  باید برای آیندگان حفظ شود و بماند. 

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد:همانطور که گذشته چراغ راه آینده است،  آینده هم نباید ارزش های گذشته را پاک کند.  به هر حال امیدواریم که صدور این دستور قضایی در آستانه دهه فجر که البته یک دستور موقت است،  برای حفاظت از حریم میراثی جماران تأثیری درازمدت داشته باشد.

 شرایط شکننده و ناپایدار است 

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه در بحث کرونا،  در حال حاضر در شرایط شکننده و ناپایداری هستیم، گفت : مطابق رنگ بندیهایی که نمایانگر وضعیت شهرهاست امروز تهران در وضعیت زرد قرار دارد.  بعد از فروکش موج سوم طبق آمار اعلامی میزان بیماران سرپایی بیمارستان های استان تهران به زیر ۱۸۰۰ نفر رسیده بود که اکنون متاسفانه با شیب ملایم به بالای ٢٠٠٠نفر رسیده که مطابق نظر مسئولان و کارشناسان اگر این روند ادامه داشته باشد وضعیت تهران پیچیده تر می شود و دیگر زرد نخواهند ماند.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه در هر حال وضعیت کاهش فوتی ها در شهر تهران و یا کاهش بستری و مراجعات به بیمارستان نمایانگر ثبات در کنترل پاندمی کرونا نیست و وضعیت شکننده و ناپایدار است و باید برای موج چهارم آماده باشیم،  گفت: مدیریت شهری از ابتدای کرونا در حوزه های خدمات شهری و ارائه خدمت در حوزه سلامت عملکرد خوبی داشته است.  در حال حاضرهم بیش از ٨٠ خانه سلامت و سرای محله ما در طرح ملی شهید سلیمانی در مشارکت و همکاری کامل با وزارت بهداشت و بسیج و سپاه هستند.  مطابق آمارها و گزارش ها بستری و مراجعه حضوری به بیمارستان ها در تهران افزایش یافته است. 

اعطا اضافه کرد: باید توجه داشت در الگوی فوت شهروندان مبتلا دیده می‌شود که شرایط مشابه خردادماه است که حدودا یک ماه آمارفوتی های تهران در حدود ۲۰ نفر بود اما با افزایش نابهنگام درگذشتگان روبه رو شدیم.  امیدواریم با حفظ سیاست های موجود و اجتناب از تعجیل در بازگشایی ها و رفع محدودیت ها بتوانیم به شرایط بهتری در شهر تهران دست یابیم چرا که شرایط شکننده و ناپایدار است. 

تهران به "شهر خاموش" و همه معابر به "تونل وحشت" تبدیل شده است

او با بیان اینکه مطلب دیگر،  بحث خاموشی شهر است،  عنوان کرد: مدتی است با خاموشی خیابان و معابر شهر تهران هستیم.  چندیپیش درباره پل های عابر پیاده تاریک نا امن برای شهروندان طرحی با عنوان "عبور ایمن شهروندان از پل های عابر پیاده شهر تهران" تصویب شد در دفاع طرح مذکور از عبارت "تونل وحشت" برای پل های عابر تاریک و محصور در تابلوهای تبلیغاتی استفاده کردم.  اکنون متاسفانه تهران به "شهر خاموش" و همه معابر به "تونل وحشت" تبدیل شده است. 

او با بیان اینکه اما در حوزه شهر تهران باید این هشدار را داد که طولانی شدن تاریکی تهران و استمرار شهر خاموش به ناامنی معابرمنجر می شود،  اضافه کرد: در مجموع خاموشی های بلند مدت در تهران هر چند به مسئله تامین انرژی باز میگردد اما باید در نظرداشت که نباید امنیت عمومی شهر اولین جایی باشد که به عنوان تیر رس تهران را به شهر خاموش تبدیل می کند. 

اعطا ادامه داد: در ایامی که محدودیت های رفت و آمد وجود دارد مردم برای اندکی پیاده روی در اطراف منزل خود نباید در شهر خاموشبا چراغ قوه از منزل خود بیرون بیایند .هر چند این خاموشی به بعد از ساعت ۹ خلاصه نمی شود و از غروب تا صبح فردا ادامه دارد.در این رابطه انتظار می رود دستگاه های مسئول دولتی بی تفاوت نمانند و نسبت  به این مطالبه مهم شهروندی حساسیت لازم را به خرجدهند،  چرا که نمایندگان مردم در شورا موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری می کنند.

 امیدوارم با مدیریت پسماند به سمت اقتصاد سبز حرکت کنیم

اعطا گفت: مدیریت پسماند در شهر تهران عمدتا به صورت سنتی صورت میگرفته است که این روش علاوه بر آسیب های محیط زیستیشهرداری را با مشکل کمبود زمین برای دفن زباله ها نیز روبه رو میکرد است. طرح فعلی مدیریت پسماند مربوط به حدود ۲۰ سال پیش است.   شورای پنجم در سال ۹۷ مطابق برنامه پنج ساله سوم  توسعه شهر تهران شهرداری را موظف به تهیه "برنامه جامع مدیریت پسماند" کرد. شهرداری پس از انجام مطالعات و بررسی های لازم اقدام به تدوین برنامه جامع مدیریت پسماند کرده است. 

او ادامه داد:حجم زیاد پسماند و فقدان یک نظام یکپارچه که بتواند مراحل مختلف مدیریت پسماند از تولید و جمع‌آوری گرفته تا انتقال و دست را به نحو موثر و اثربخشی ساماندهی نماید،  مدیریت شهری را با چالش های اجرایی مانند جمع آوری چندباردرروز با حداقل تفکیک از مبداکه در اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند از شهروندان که به یک طلبه انباشتی حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومانی بدل شده روبه‌رو ساخته ومحیط زیست انسانی را نیز با مخاطرات جدی مواجه کرده و نارسایی‌های اجتماعی مهمی همچون زباله گردی را پدیده آورده است.  تهیه وتدوین طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران در سال ۱۳۹۷ در دستور کار سازمان مدیریت پسماند قرار گرفت. 

اعطا توضیح داد: لازم به توضیح است که آخرین طرح جامع پسماند شهر تهران مربوط به حدود ۲۰ سال پیش می باشد که توسط شرکتبی سی برلین برای سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران تهیه شده است.  طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران در افق ۲۰ساله ترسیم شده و از جمله اهداف آن می شود به انتظام بخشی به آنالیز فیزیکی و شیمیایی پسماند بازه‌های زمانی منظم،  ساماندهی وضعیت تفکیک در مبدا ذخیره سازی،  تغییر در فرم ذخیره سازی و کنترل و حذف فعالیت عوامل غیررسمی و زباله گردی اشاره کرد.

او افزود: ما هم در شورای پنجم امید داریم با گزارش های کارشناسی در این برنامه و تصویب آن،  میانگین تولید زباله هر شهروند تهرانیکه ۹۰۰ گرم است به میانگین شهرهای توسعه یافته که بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ گرم است نزدیک شود و در نهایت بتوان در مدیریت پسماند به سمت اقتصاد سبز حرکت کرد.

پرونده دو شهردار در مرحله تحقیقات قضایی است

اعطا ادامه داد: در رابطه با شهرداران، مطلب جدیدی که می توان گفت این است دو فرد مورد اشاره در حال حاضر در بازداشت هستند و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است. شورای شهر در مقام قضاوت نیست و اظهارنظر نهایی در رابطه نتیجه این پرونده در صلاحیت مقام قضایی است. به طور کلی نیز باید گفت جهت گیری شورا در فسادستیزی بر کسی پوشیده نیست و وقتی سوء جریان و انحرافی پیش می آید،ما حتما از هرگونه برخورد سریع، قاطع، و بدون تبعیض با فساد استقبال می‌کنیم. شورا در جهت فسادستیزی و ارتقاء سلامت اداری از اقدامات نظارتی، بازرسی و قضایی استقبال می‌کند چرا که به تعهدی که با مردم داشته، پایبند است.

مازاد تراکم به معنی تراکم مازاد بر طرح تفصیلی نیست

علی اعطا در ادامه در توضیح موضوع مازاد تراکم اظهار داشت: این موضوع مورد سوء تفاهم واقع شده و باید آن را توضیح داد. او با بیان اینکه مازاد تراکم به معنی  مازاد تراکم بر طرح تفصیلی نیست، گفت: ما تراکم پایه مالی داریم که برای آن هیچ عوارضی دریافت نمی شود.

اعطا ادامه داد: عدد ۱۲۰ درصد و ۱۸۰ درصد که فاصله آن تا سیصد در صد در صد و ۳۶۰ درصد که در طرح تفصیلی مجاز دانسته شده را مازاد تراکم می‌گویند. سخنگوی شورای شهر تهران گفت: اصطلاح مازاد تراکم به معنای تراکم فروشی نیست .

او ادامه داد: مدیریت شهری برای جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز، تلاش کرد که به ساخت و ساز فراتر از سقف مجاز طرح‌تفصیلی پروانه داده نشود.

او با بیان اینکه این در حالی است که این موضوع و ساخت و ساز بیشتر از سقف مجاز طرح تفصیلی در دوره‌های قبل مدیریت شهری روال بوده است، گفت: اگر موردی را پیدا می‌کنید که یک طبقه و یکی دو طبقه اضافه ساخته است این موضوع تخلف است.

علی اعطا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به صدور حکم آقای عیسی شریفی چه اقداماتی  برای بازگشت اموال شهر انجام شده و نظر مدیریت شهری در این باره چیست، گفت:  ما اطلاعاتی در این رابطه نداریم و اطلاعاتی در این حوزه دریافت نکردیم.

رویکرد مرغوبیت مکانی محاسبه عوارض را عادلانه می کند ‎

علی اعطا در ادامه درباره مصوبه دریافت عوارض از ساخت و ساز بر اساس مرغوبیت مکانی گفت: متاسفانه بعد از اینکه این موضوع در شورای شهر تصویب شد برخی از رسانه‌ها از روی عدم درک صحیح نکات دیگری را مطرح کردند که درست و صحیح نبود.

‏‎او گفت: عوارض ساختمانی به طور میانگین  ۱.۱ درصد از قیمت معاملات است و اینکه گفته می‌شود افزایش عوارض موجب افزایش قیمت مسکن می‌شود، صحیح نیست و این مغالطه است.

‏‎او ادامه داد: افزایش عوارض تاثیر محوری روی افزایش قیمت مسکن ندارد. ‏‎به گفته اعطا ماکزیمم عوارض در تهران در منطقه ١ است، و ۱.۷ از قیمت معاملاتی است و به عدد ۲هم نمی‌رسد. ‏‎او با بیان اینکه در برخی از کلانشهرها این عدد به ٧ و ٨ درصد می‌رسد گفت: اگر قرار بود در کلان شهر تهران عوارض ساخت و ساز بر  اساس مبنای افزایش قیمت مسکن در سال ٩٩ به نسبت ٩٨ افزایش می یافت، باید ۲۵۵ درصد عوارض را افزایش پیدا می کرد.

‏‎سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ما در تهران برای محاسبه عوارض بر اساس دفترچه ارزش معاملاتی ماده ۶۴ قانون مالیات مستقیم عمل می کردیم، افزود: بر این اساس کل تهران به ۱۶۰ پارسل تقسیم می شد  اما اکنون مرغوبیت مکانی می گوید هر یک ٩٣٠ هزار پارسل به لحاظ برخورداری از خدمات محلی، میزان بر، دسترسی، شکل زمین و میزان مرغوبیت شرایط متفاوتی دارد.

او با بیان اینکه نباید مرغوبیت مکانی را  به افزایش  عوارض گره بزنیم، اظهارداشت: اکنون در کل شهر تهران میانگین عوارض به جای ۲۵۵ درصد ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

‏‎او با بیان اینکه گفته می‌شود شهرداری تهران از افزایش عوارض دنبال کسب درآمد است، گفت: برخی در گوشه ای از شهر از ساخت و ساز منتفع می شوند و باید عوارض آن را پرداخت کنند که این عوارض برای عموم شهر تهران هزینه شود.

 اعضای شورا در صورت ضرورت از همه ظرفیت های قانونی استفاده می کنند

 سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این نشست در پاسخ به این پرسش که طرح سوال از شهردار تهران چقدر جدی است گفت: هر ظرفیتی که در قانون شورا به عنوان حقوق نمایندگان آمده است، اگر لازم باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

او  ادامه داد: حتما انتخاب اول ما سوال از شهردار نیست اما نمایندگان مردم از منظر پیگیری مطالبات به حق شهروندان، موضوعات را پیگیری می‌کنند و اگر از طرق متعارف پاسخ نگیرند در صحن شورای شهر تذکر می‌دهند.

به گفته اعطا؛ انتظار نمایندگان مردم این است که تذکر ها منجر به تغییر رویه و اصلاح شود.

اعطا ادامه داد: اعضای شورا یا از پاسخ قانع می شوند و یا نمی شوند اگر قانع نشدند می‌توانند از ظرفیت قانونی استفاده کنند و سوال از شهردار را مطرح کنند.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه طرح سوال از شهردار ممکن است امر مثبتی نیز باشد گفت : این موضوع حساسیت های عمومی را افزایش می دهد و می تواند توجهات را به برخی از موضوعات جلب کند.

او افزود : اگر اعضا نتیجه تذکرات خود را نبینند و تذکر به نتیجه مطلوبی منجر نشود از ابزار سوال استفاده کنند.

رویکرد مرغوبیت مکانی محاسبه عوارض را عادلانه می کند ‎

علی اعطا در ادامه درباره مصوبه دریافت عوارض از ساخت و ساز بر اساس مرغوبیت مکانی گفت: متاسفانه بعد از اینکه این موضوع در شورای شهر تصویب شد برخی از رسانه‌ها از روی عدم درک صحیح نکات دیگری را مطرح کردند که درست و صحیح نبود.

‏‎او گفت: عوارض ساختمانی به طور میانگین  ۱.۱ درصد از قیمت معاملات است و اینکه گفته می‌شود افزایش عوارض موجب افزایش قیمت مسکن می‌شود، صحیح نیست و این مغالطه است.

‏‎او ادامه داد: افزایش عوارض تاثیر محوری روی افزایش قیمت مسکن ندارد. ‏‎به گفته اعطا ماکزیمم عوارض در تهران در منطقه ١ است، و ۱.۷ از قیمت معاملاتی است و به عدد ۲هم نمی‌رسد.

‏‎او با بیان اینکه در برخی از کلانشهرها این عدد به ٧ و ٨ درصد می‌رسد گفت: اگر قرار بود در کلان شهر تهران عوارض ساخت و ساز بر  اساس مبنای افزایش قیمت مسکن در سال ٩٩ به نسبت ٩٨ افزایش می یافت، باید ۲۵۵ درصد عوارض را افزایش پیدا می کرد.

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ما در تهران برای محاسبه عوارض بر اساس دفترچه ارزش معاملاتی ماده ۶۴ قانون مالیات مستقیم عمل می کردیم، افزود: بر این اساس کل تهران به ۱۶۰ پارسل تقسیم می شد  اما اکنون مرغوبیت مکانی می گوید هر یک ٩٣٠ هزار پارسل به لحاظ برخورداری از خدمات محلی، میزان بر، دسترسی، شکل زمین و میزان مرغوبیت شرایط متفاوتی دارد.

او با بیان اینکه نباید مرغوبیت مکانی را  به افزایش  عوارض گره بزنیم، اظهارداشت: اکنون در کل شهر تهران میانگین عوارض به جای ۲۵۵ درصد ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

‏او با بیان اینکه گفته می‌شود شهرداری تهران از افزایش عوارض دنبال کسب درآمد است، گفت: برخی در گوشه ای از شهر از ساخت و ساز منتفع می شوند و باید عوارض آن را پرداخت کنند که این عوارض برای عموم شهر تهران هزینه شود.

دستگاه های نظارتی به قرارداد باملند شبهات جدی وارد کرده اند

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت بام لند افزود: قرارداد بام لند در واقع موضوعی بوده که از طرف سازمان بازنشستگی شهرداری تهران به یک شرکتی در قالب قرارداد بی او ال ای برای یک دوره بهره برداری ۲۰ یا ۲۵ ساله واگذار می‌شود.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد اشکالاتی به این قرارداد وارد است و در مکاتباتی  دستگاه های نظارتی، استنادات قانونی کافی به دست شهرداری می دهد که این موضوع را پیگیری کند و حتی پیگیر ابطال قرارداد در مراجع قضایی شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: اما به هرحال مکاتبات دستگاه های نظارتی چنین فضا و زمینه ای را برای شهرداری فراهم می‌کند.

اعطا گفت: کلیت بحث ما دفاع از حقوق مردم و حقوق شهر و شهروندان است که اگر در مقطعی قراردادی بسته شده که با اشکالات و شبهاتی همراه است، اکنون صحیح نیست که برای حل آن شهرداری مسیر توافق را طی کند و باید حقوق شهر و شهرداری و شهروندان در این زمینه استیفا شود.

اوتوضیح داد: جهت گیری کلی ما استیفای حقوق شهر، شهروندان و شهرداری به عنوان نهاد عمومی است تا مسائل قراردادهایی که دستگاه  های نظارتی هم شبهات جدی به آن وارد کردند، حل و فصل شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: پیگیری مستمر انجام می شود و حتما در این حوزه اطلاع رسانی خواهیم کرد. اعضای شورا در صورت ضرورت از همه ظرفیت های قانونی استفاده می کنند.

طرح تفصیلی جدید ولیعصر به زودی به کمیسیون ماده ۵ می رود

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره اینکه بازنگری طرح تفصیلی خیابان ولیعصر به کجا رسید، گفت: شهرداری تهران طرح تفصیلی خیابان ولیعصر را با یک نگاه حفاظتی نسبت به این خیابان که ارزش‌های میراثی، فرهنگی و تاریخی دارد، در دست تهیه دارد.

او ادامه داد: دیروز جلسه ای در معاونت شهرسازی شهرداری تشکیل شد که من هم به نمایندگی از دوستان شورای شهر در این جلسه حضور داشتم. خوشبختانه این طرح در مراحل پایانی آماده سازی برای ارسال به کمیسیون ماده ۵ جهت تصویب قرار دارد.

اعطا گفت: در این طرح این خیابان به ۳ بخش کلی تقسیم شده است که یک بخش ولیعصر تاریخی است که در واقع از میدان راه آهن تا خیابان انقلاب هسته تاریخی تهران را دربر می گیرد.

او ادامه داد: از آن جا به بعد تا چهارراه پارک وی را به عنوان ولیعصر مدرن نامگذاری کرده‌اند که شکل گیری آن متاخرتر است و از چهارراه پارک وی تا میدان تجریش را به عنوان ولیعصر طبیعی_تاریخی نام برده شده که دربردارنده ارزشهای تاریخی و طبیعی است. تراکم چنارها، قنات و چشم انداز و شیب دامنه البرز در کنار قدمت تاریخی این منطقه با دو قسمت اولی متمایز می‌کند.

سخنگوی اسلامی شهر تهران گفت: مجموعه این سه بخش به دوازده سکانس بر اساس ملاحظاتی که در این زمینه وجود دارد، تقسیم می‌شوند و برای هر یک ضوابط مختلفی پیش بینی شده است.

اعطا تاکید کرد: ما در جلسه دیروز بر روی برخی بخش‌ها هنوز بحث و اختلاف نظر داشتیم، خوشبختانه در پایان جلسه نگاه شهرداری هم به مسائلی که مطرح کردیم، نزدیک شد که ارزشهای منحصر به فرد ولیعصر که در نظر داریم به عنوان طولانی ترین خیابان خاورمیانه ثبت جهانی شود، حفظ و رعایت شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: امیدواریم این طرح به کارگروه های کمیسیون ماده ۵ با حضور نمایندگان شورای شهر ارسال شده و من پیش بینی  میکنم اگر اتفاق ویژه ای نیفتد شاید تا اخر امسال یا نهایتا در فروردین ماه طرح تفصیلی جدید خیابان ولیعصر با نگاه حفاظتی  به میراث طبیعی و فرهنگی است، به تصویب رسیده و ابلاغ شود.

۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 8318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =