اراده مردم بر هر موضوعی اولویت دارد

شهر: رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در منظومه فکری امام خمینی، خورشید و محور تشکیل حکومت و قوام جامعه رای ونظر مردم است و هیچ امری قابل تحمیل به مردم نیست و اراده مردم بر هر موضوعی اولویت دارد .

به گزارش شهر، محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران در آیین تجدید میثاق با امام ره و آرمان های انقلاب اسلامی که با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی و شهردار تهران در چهل و دومین بهار آزادی صورت گرفت، با بیان اینکه امروز نظام جمهوری اسلامی، قدرت، پناه ومعیاری بالاتر از نظر ورای مردم ندارد گفت: در منظومه فکری امام خمینی، خورشید و محور تشکیل حکومت و قوام جامعه رای ونظر مردم است، بدون خواست مردم حتی احکام الهی قابل اجرا نیستند و اولیا الهی امکان تشکیل حکومت ندارند، هیچ امری قابل تحمیل به مردم نیست و اراده مردم بر هر موضوعی اولویت دارد لذا ما نیاز داریم که شکاف ایجاد شده بین ملت و حاکمیت را ترمیم کنیم، امید واعتماد را به جامعه برگردانیم وبجای دعوا، خدمت وحل مشکلات مردم را سرلوحه اقدامات خود قرار دهیم.

محسن هاشمی گفت: امسال دهه فجر متفاوتی را سپری می کنیم و با انبوه مشکلات اقتصادی، داغ های ناشی از بیماری کرونا و تنش موجود در جامعه ومیان مسئولان، کمتر شاهد لبخند و همدلی در جامعه و همبستگی میان حاکمیت وملت هستیم.

او ادامه داد: در طول 40 سال گذشته، دهه های فجری را در موشک باران، ترور، قحطی و کمبود سپری کردیم که شاید وضعیت امنیت و اقتصاد مردم سخت تر از دوره فعلی بود، اما روحیه، امید و مقاومت میان ملت و اعتماد به مسئولان بیش از دوره کنونی بود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شاید یکی از علل اصلی این مشکلات، گسست عاطفی و فکری میان مردم و مسئولان است، عنصری که مهمترین محور و پشتوانه نظری و عملی امام خمینی در انقلاب اسلامی بود.

هاشمی ادامه داد: در منظومه فکری امام خمینی، خورشید و محور تشکیل حکومت و قوام جامعه رای ونظر مردم است، بدون خواست مردم حتی احکام الهی قابل اجرا نیستند و اولیا الهی امکان تشکیل حکومت ندارند، هیچ امری قابل تحمیل به مردم نیست و اراده مردم بر هر موضوعی اولویت دارد و از این رو نقلی از مرحوم حاج احمدآقا یادگار امام خمینی وجود دارد که  امام خمینی فرمودند اگر مردم ما را هم نخواستند، حق با آنهاست.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: این نگاه به مردم و احترام عمیق به خواسته ها و اراده آنها، براساس مواضع سیاسی و نگاه دنیوی ومادی در امام خمینی شکل نگرفته بود، بلکه ریشه آن در مبانی فقهی و تفکر دینی امام و به رسمیت شناختن حق انتخاب و آزادی انسانها توسط اسلام و قرآن بود و بدلیل اعتقادی و اخلاقی بودن این رفتار بر دل مردم نشست و شاید کمتر شخصیتی در تاریخ ایران وجود داشته باشد که اینگونه با مردم ارتباط قلبی و پیوستگی برقرار کند و شاهد بودیم بزرگترین استقبال وبزرگترین بدرقه تاریخ را مردم ایران برای امام رقم زدند.

محسن هاشمی سپس افزود: نگاه امام به مردم اینگونه نبود که تازمانی که مردم از مواضع و سخن من حمایت کنند، محترم و دیندار و عاقلند و اگر برخلاف نظرمن عمل کردند، در اشتباه وانحرافند، ایشان مسئولان و حکومت را موظف به تبعیت از نظرمردم می دانست نه اینکه مردم تابع حکومت باشند، حتی زمانی که در تصمیمات قبلی خود تجدید نظر کردند، آن را صادقانه با مردم درمیان گذاشتند که مهمترین نمونه آن، پذیرش قطعنامه 598 بود که موجب شد عواطف جامعه در برابر این صداقت و خودشکنی امام به حرکت درآید و آن حماسه در جبهه ها رقم خورد و صلحی پایدار را برای ایران به ارمغان آورد.

او افزود: امروز نیز نظام جمهوری اسلامی، قدرت، پناه ومعیاری بالاتر از نظر ورای مردم ندارد، اگر از مردم فاصله بگیریم هیچ پشتوانه ای نداریم و اگر با مردم باشیم، بزرگترین پشتوانه ها را داریم، نباید مردم را در یک قشر یا طیف کوچک و خاص جامعه منحصر کنیم، مردم یعنی اکثریت قاطع جامعه و اکثریت مردم امروز از عملکرد ما ناراضی هستند، احساس می کنند برای مسئولان منافع شخصی و جناحی و دعوا بر سر پست ها وصندلی ها امروز وفردا، مهمتر از مشکلات آنهاست و به همین دلیل امید ومشارکت مردم دچار افت محسوس وکاهش شده است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت:  ما نیاز داریم که شکاف ایجاد شده بین ملت و حاکمیت را ترمیم کنیم، امید واعتماد را به جامعه برگردانیم وبجای دعوا، خدمت وحل مشکلات مردم را سرلوحه اقدامات خود قرار دهیم.

محسن هاشمی افزود: نباید از سخنان امام و رهبری، که وحدت ساز هستند، برای ایجاد اختلاف وتفرقه استفاده کنیم و هرگروه و جناحی بخشی از سخنان را که به نفع خود اوست برجسته کرده و بخش دیگر را نادیده بگیرد.

او اضافه کرد: اتفاقات اخیر چه رد کلیات بودجه و بلاتکلیفی اقتصاد کشور و چه مسایل رخ داده در سفر رییس مجلس به روسیه به نفع نظام و انقلاب نیست، بجای خوشحالی از تضعیف رقیب باید با همدلی یکدیگر را در جهت خدمت به مردم تقویت کنیم که راه امام و رهبری و انتظار مردم از مسئولان جز این نیست.  

۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۵
کد خبر: 8425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =