۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 8584

گفتگوی شهر با مدیرعامل سازمان نوسازی درباره نفرآباد

نوسازی نفرآباد با مشارکت سرمایه گذار

اجرای پروژه‌های محلی در زمین‌های رهاشده اولویت سازمان نوسازی است
نوسازی نفرآباد با مشارکت سرمایه گذار

شهر: محله مسکونی نفرآباد با وسعتی حدود ۱۳ هکتار در مجاورت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از جمله محلاتی است که به علت مداخلات مستقیم در چند دهه گذشته تبدیل به مکانی برای بروز آسیب‌های اجتماعی شده است. حال مدیریت شهری برای کاهش آسیب‌ها و افزایش کیفیت زیست اهالی، تعدادی طرح جدید در دستور کار اجرایی خود قرار داده است.

کاوه حاج علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر، ضمن اشاره به داستان طرح تملک و تخریب پلاک ثبتی‌های محله نفرآباد در دهه هشتاد، بیان کرد: طبق این طرح، قرار شد که پس از تخریب املاک، محله تبدیل به باغ مزار شود. در همین راستا تملکات پراکنده‌ای صورت گرفت که مثل همه پروژه‌های مداخله مستقیم بعد از تملک، متوقف شد. این اقدام مجموعه‌ای از اعتراضات مردمی و مطالباتی جدید را ایجاد کرد.

او با بیان اینکه سال گذشته تهیه طرح جامع جدیدی برای محله نفرآباد در برنامه قرار گرفت، افزود: هدف این بود که هویت تاریخی محله نفرآباد، دوباره احیاء شود. حدود یک ماه پیش طرحی به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید و محله از فریز خارج شد. یعنی ساکنانی که حدود ۱۵ سال در این محله بلاتکلیف مانده بودند الان می‌توانند اقدام به نوسازی منازل خود کنند.

حاج علی اکبری یکی از برنامه‌های سازمان نوسازی را اولویت قراردادن زمین‌های رها شده برای اجرای پروژه‌های محلی ذکر کرد و گفت: پروژه سرای عمو عباس نخستین پروژه محرک توسعه است که اواسط بهمن ماه کلنگ زنی آن آغاز شد. این فضا سابقه استفاده جمعی توسط اهالی محله را داشته است. همین فضا با الگوی معماری ایرانی- اسلامی طراحی شده و عملیات اجرایی آن به عنوان یک پاتوق محلی آغاز شده است.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران؛ این پروژه یک حرکت عملی از سمت شهرداری برای خروج این محله از بن بست و فریز بشمار می‌رود. در همین راستا، مجموعه‌ای از پروژه‌های عمومی و الگوی مسکن درنظرگرفته شده که به تدریج اجرای آن‌ها آغاز می‌شود. ساخت این پاتوق محلی تا پایان خرداد ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسد.

ساخت ۷ پارکینگ محله‌ای، یک طبقه زیر زمین

او در پاسخ به این پرسش که برای باقی زمین‌های رها شده چه اقداماتی انجام خواهد گرفت، توضیح داد: بخشی از زمین‌های تملک شده تبدیل به فضای عمومی می‌شوند. یک طبقه زیر این اراضی‌ها تبدیل به پارکینگ‌های کوچکی با ظرفیت فضای پارک حداقل ۲۵ دستگاه خودرو می‌شود. بخاطر حفظ ساختار تاریخی این محله، تصمیم گرفته شد که بسیاری از معابر تعریض نشوند. بنابراین به جای اینکه دسترسی خودروها تا ورودی همه پلاک‌ها باشد، هفت پارکینگ جمعی محله‌ای، یک طبقه زیر زمین ساخته می‎‌شود تا اهالی با پیاده روی حداکثر پنج دقیقه‌ای  به منزل برسند.

حاج علی اکبری با تأکید بر اینکه ساخت پارکینگ‌های جمعی استفاده از ظرفیت فضاهای رها شده شهری است، افزود: یک طبقه زیر زمین پارکینگ و روی زمین هم فضای سبز و عمومی یا یکی از خدماتی که محله نیاز دارد، ساخته می‌شود.

به گفته او؛ همچنین امکان ساخت مسکن در بخشی از فضاهای رها شده طبق طرح وجود دارد. البته مسکنی که طراحی شده یک مسکن خاص است که تلاش می‌شود ویژگی‌های سکونت تاریخی ۴۰۰ ساله در محله حفظ شود. این نوع مسکن با اصول معماری بومی تلفیق می‌شود.

حاج علی اکبری با بیان اینکه بخشی دیگر از فضاهای رها شده تبدیل به پروژه‌های مسکونی با تراکم حداکثر ۱۸۰ درصد (حداکثر سه طبقه) می‌شوند، توضیح داد: به علت مجاورت محله با حرم شاه عبدالعظیم حسنی (ع) اجازه ساخت و ساز بیش از سه طبقه نیست. برای دو پروژه این شکلی درحال دریافت پروانه هستیم تا بتوانیم با مشارکت سرمایه گذار و سازنده اقدام به ساخت و ساز کنیم؛ این اقدام سبب تشویق و ترغیب اهالی محله به نوسازی می‌شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که خواسته اصلی ساکنان برای بهبود وضعیت زیست در محله چه بوده است، بیان کرد: اهالی محل سه خواسته اصلی داشتند. یکی از آن‌ها تعیین تکلیف فضاهای رها شده‌ایست که تبدیل به معضل شده و کانون آسیب‌های اجتماعی بشمار می‌رود. خواسته دیگر، تأمین خدمات و ارتقای کیفیت محله است که در دل پروژه‌های خدماتی محله به آن توجه شده است. سومین خواسته که مهم‌ترین و اصلی‌ترین بشمار می‌رفت، خارج کردن محله از فریز بود. حدود ۱۳ سال پیش، مردم در این محله دچار بلاتکلیفی شدند چرا که نه کسی ملک را خریداری می‌کرد و نه کسی اجازه ساخت و نوسازی به منازل می‌داد. مهم‌ترین خواسته اهالی محل صدور مجوز نوسازی بود که درنهایت مدیریت شهری پنجم با طرح تصویبی در کمیسیون ماده ۵، این مسئله را رفع کرد. درحال حاضر هرکسی که علاقه‌مند به نوسازی است می‌تواند با تشکیل پرونده اقدام به نوسازی کند.

به گزارش شهر،۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ساخت پاتوق محله عمو عباس واقع در محله نفرآباد (منطقه ۲۰ تهران) با حضور عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران؛ کاوه حاج علی اکبری، رئیس سازمان نوسازی شهرداری تهران؛ فرهاد افشار، شهردار منطقه ۲۰؛ محمد سالاری، حسن خلیل آبادی و احمد مسجد جامعی اعضای شورای اسلامی شهر تهران کلنگ زنی شد.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 8584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =