برای پیشرفت کشور باید به نسل جوان آن توجه کرد

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آیین اختتامیه ششمین دوره سوگواره هنری نوجوانان با عنوان «بر مدار حسین(ع)» گفت: اگر بخواهیم در کشور پیشرفتی صورت بگیرند، باید به مدرسه و جوانان به عنوان سرمایه جامعه توجه کرد.

به گزارش شهر به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، آیین اختتامیه ششمین دوره سوگواره هنری نوجوانان «بر مدار حسین(ع)» همزمان با سالروز شهادت امام هادی(ع) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری ، علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی، علیرضا زندوکیلی معاون هنری این سازمان ، کامبیز مصطفی پور، شهردار منطقه ۱۴، مهدی افضلی مدیر عامل بنیاد رودکی، محمود عباس زاده رییس اداره فرهنگی، هنری اداره آموزش و پرورش شهر تهران و جمعی از مدیران سازمان فرهنگی هنری در تالار رودکی برگزار شد.

تبدیل سوگواره عاشورایی به سوگواره هنری «بر مدار حسین(ع)»

در ابتدای مراسم مرضیه خسروی رییس فرهنگ‌سرای اخلاق و دبیر سوگواره هنری «برمدار حسین(ع)» ضمن خیر مقدم گزارش مختصری از تغییر شکل و رویکرد سوگواره عاشورایی ارائه داد و گفت: سوگواره عاشورایی نوجوانان به مدت ۵ سال به دبیری فرهنگ‌سرای اخلاق و با هدف تبیین، نهادینه سازی و انتقال مفاهیم فلسفه عاشورا به نوجوانان علاقه‌مند به این مکتب برگزار شد.

او افزود: در سال ۱۳۹۹ با توجه به شرایط موجود در کشور و شیوع ویروس کرونا، طی جلسات متعدد با کارشناسان به این نتیجه رسیدیم که جلسات آموزشی را به صورت مجازی و در قالب ویدیو در اختیار نوجوانان قرار دهیم. فرصت اندک و منابع مالی محدود بود اما توانستیم با تعامل و همکاری بنیاد رودکی، شهرداری منطقه ۱۴ و کانون کهربای تعزیه و کانون زنگ داستان این برنامه را مجازی برگزار کنیم. بازدید از ویدیوهای تولید شده به قدری زیاد بود که ترغیب شدیم دو بسته آموزشی دو مجلس دیگر را به صورت مشارکتی با بنیاد رودکی اجرا کنیم که در پایان این مراسم رونمایی می شود.

خسروی بیان کرد: تفاوت سوگواره عاشورایی امسال با سال‌های گذشته، اضافه شدن چند بخش بود که سوگواره عاشورایی را به سوگواره هنری تبدیل کرد. بخش طراحی پوستر با تمرکز بر سبک و زندگی حاج قاسم سلیمانی و همچنین شعر و داستان به این برنامه اضافه شد. همچنین از دیگر تفاوت‌های این برنامه با سال‌های گذشته این بود که مسابقه این دوره کشوری برگزار شد. امیدواریم در سال‌های آتی این سوگواره را با کیفیت و فراگیری بالاتر برگزار کنیم.
محمود عباس زاده رییس اداره فرهنگی، هنری اداره آموزش و پرورش شهر تهران گفت: از زمانی که برنامه سوگواره عاشورایی شروع شد، بار جمعیتی زیادی از دانش آموزان به حوزه تعزیه خوانی، شعر و داستان علاقه‌مند شدند. امیدواریم این برنامه در مناطق دیگر شهر تهران گسترش پیدا کند و ما در بخش آموزش و پرورش در خدمت شما هستیم زیرا همه دانش آموزان ما بر مدار حسین هستند و فقط نیاز به هدایت و راهنمایی دارند. امیدواریم به کمک شما بزرگواران اتفاق مبارکی از لحاظ کیفی و کمی در فعالیت‌های فرهنگی صورت بگیرد. 
حماسه عاشورا دارای ظرفیت متنوع و گسترده‌ای است

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام میثم امرودی ضمن تسلیت ایام شهادت امام هادی(ع) از تمام کسانی که در برگزاری این برنامه نقش آفرینی کردند، قدردانی کرد و گفت: از سه بُعد این جلسه مهم، ارزشمند و کم نظیر است؛ پیش از همه از جنبه محتوایی که دوستان برای آن انتخاب کرده‌اند یعنی «حماسه عاشورا». اگر به دنبال احساس می‌گردید اوج احساس را می‌توانید در آن پیدا کنید. همچنین اگر به دنبال شجاعت، دینداری، انسانیت، شهادت، از خودگذشتگی، روابط عاطفی، خانواده‌داری و.... می‌گردیم در حماسه عاشورا می‌توان پیدا کرد. عاشورا آنقدر ظرفیت گسترده و متنوعی دارد که تنها کافیست یک کارگردان، فیلمنامه نویس یا نویسنده بخواهد موضوعی را برای نوشتن و ساختن انتخاب کند. ظرفیت دیگری که عاشورا دارد، تنوع مخاطب است؛ در آن داستان‌هایی از یک کودک ۶ ماهه، ۶ ساله تا ۶۰ ساله روایت می‌شود.

او افزود: دومین موردی که این جلسه را مهم کرده است، مخاطبان، عاملان و عناصری است که در آن ورود پیدا کرده‌اند. آینده کشور در دست و وابسته به جوانان و عملکرد آموزش و پرورش است. هر دولت، نهاد و سرزمینی که بخواهد موفق شود، ببینید تا چه میزان به آموزش و پروش خود دقت می‌کند. آموزش و پرورش ظرفیت فوق‌العاده بزرگی دارد. یک میلیون فرهنگی فرهیخته، متدین و متعهد در قالب معلم در این کشور زحمت می‌کشند. در کشور حدود ۱۳، ۱۴ میلیون جمعیت دانش آموزی داریم که همین جمعیت حدود ۱۰ میلیون خانواده را در بر می‌گیرد. اگر اتفاقی در کشور بخواهد رخ دهد باید به مدرسه توجه کند؛ کسانی که سرمایه آینده کشور هستند.

امرودی در ادامه به سومین نکته حائز اهمیت این برنامه اشاره کرد و گفت: از همان لحظه عاشورا، هنر در صحنه موج می‌زند. اتفاق‌های وحشتناک‌تر از عاشورا در دنیا رخ می دهد و اما چه می‌شود که عاشورا ماندگار می‌شود؟ یک نیم روز آنقدر ظرفیت ایجاد کند که امام(ره) انقلاب را مدیون محرم و صفر می‌داند. شاید بخشی از ماندگاری این واقعه به دلیل اخلاص و دینداری و باور باشد و اما بخشی دیگر برای هنری است که در قالب اشعار ما موج زد. از همان لحظه عاشورا رجزهایی که خوانده می‌شود، صحنه‌هایی که ایجاد می‌کند، همه هنر است. امیدوارم در سال‌های‌ آینده هنرمندان بیشتری در این حوزه فعالیت کنند. پس این سه موضوع را مدنظر قرار دهید که ان‌شاالله در سال‌های آینده توسعه پیدا کند.

رییس سازمان فرهنگی هنری در پایان بیان کرد: به همه شما تبریک می‌گویم و از سازمان فرهنگی هنری و از مدیران ارشد خواهش می‌کنم به این سرمایه‌های ارزشمند توجه کنند و به همین یک منطقه و یک برنامه بسنده نکنند و از همه امکانات و ظرفیت برای کشف و رشد جوانان استفاده کنند. 
کانون کهربای تعزیه برای اولین بار تعزیه را به صورت ترمیک آموزش می‌دهد

مجید خسروآبادی دبیر کانون کهربای تعزیه فرهنگ‌سرای اخلاق به عنوان آخرین سخنران گفت: کانون کهربای تعزیه در سال ۱۳۹۲ در فرهنگ‌سرای اخلاق و در زمان مدیریت آقای دوستعلی شروع به فعالیت کرد. این کانون از همان ابتدا آموزش را سرلوحه خود قرار داد و در ادامه فعالیت‌هایش به اولین نهادی که نوجوانان را وارد حوزه تعزیه کرد تبدیل شد. در این ۶ دوره نزدیک به ۸۳۰ تعزیه‌خوان در سطح شهر تهران داریم که آموزش دیده‌اند. در این کانون برای اولین بار تعزیه را به صورت ترمیک و مدون در ۱۲ ترم تعریف کرده‌ایم. گستره فعالیت خود را کشوری گذاشته‌ایم. امسال نزدیک به ۶۳۰ میلیون‌تومان کار جهادی در منطقه ۱۴ انجام داده‌ایم. این‌ها همه زحمات دوستان و اعتماد بانیان به این کانون است. کار پژوهشی بسیاری در حوزه تعزیه انجام داده‌ایم و امروز هم مختریم که بالای ۱۳۰۰ عضو و ۸۳۰ تعزیه‌خوان داریم که می‌توانند در سطح نوجوانان حرفه‌ای کار کنند. امیدارم که سازمان فرهنگی هنری در سال‌های آینده این مسیر را طی کند و یک روزی این سوگواره با همت بیشتر در سطح کشوری برگزار شود.

او در ادامه بیانیه هیئت داوران جشنواره هنری «برمدار حسین» را خواند.

در این مراسم از دو مدیر که پیش از این دبیری سوگواره عاشورایی را بر عهده داشتند؛ رضا دوستعلی و ملوک سیدآبادی تقدیر شد.

همچنین از محدثه نظری و ریحانه عابدی در بخش طراحی پوستر، مریم مزینانی بخش شعر، مبینا شوشتری و محمدحسین شوشتری بخش داستان کوتاه، ابوالفضل امیری(شبیه امام حسین(ع))، سهیل داوودی(شبیه امام حسین(ع))،ابوالفضل نوائی(شبیه امام حسین(ع))، امیرعباس باقری(شبیه علی اکبر(ع))، سیدعلی هاشمی(شبیه علی اکبر(ع))، احسان کوهزادی(شبیه علی اکبر(ع))، ایلیا امینی(شبیه شمر)، امیرعباس حاجی مزدارانی(شبیه شمر)، علی اکبر وکیلی(شبیه شمر)، احمدرضا شفیعی(شبیه ام لیلا)، مجتبی علیپور(شبیه ام لیلا)، محمدحسین محبی(شبیه ام لیلا)، آرمان بحیرایی(شبیه ابن سعد)، علیرضا مهرپناه(شبیه ابن سعد) و علی منصوری(شبیه ابن سعد) در بخش تعزیه تجلیل شد.

در پایان مراسم از دو محصول آموزش مجازی تعزیه‌خوانی با عنوان «الفبای شبیه‌خوانی» رونمایی شد.

۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 8631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =