شهردار منطقه ۹: میدان آزادی مهمترین پلازای شهری می شود

شهر: میدان آزادی باید به مهم‌ترین پلازای شهری تهران تبدیل شود. این بنا به عنوان شاخص‌ترین بنای مدرن که با هویت معماری ایرانی شکل‌گرفته باید ساماندهی شود و بر همین اساس تلاش می کنیم تا یک پلازای در خور شهر تهران داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار شهر، سید مصطفی موسوی، شهردار منطقه ۹ در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به ساماندهی معبر آزادی تحت عنوان محور آزادی؛ از فجر تا ۱۴۰۰، گفت: با توجه به نقش مهمی که خیابان آزادی در مسائل ترافیکی،جایگاه شهری و اجتماعی دارد؛ حوادث مهم اجتماعی پیش از انقلاب تا امروز در آن رخ داده و شمال و جنوب تهران به لحاظ ذهنی را خط خیابان آزادی مشخص می کند، کار ویژه ای در شروع ۱۴۰۰ هم به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و هم از لحاظ هویتی و وجود میدان آزادی در این مسیر، اقداماتی آغاز شده است.

او افزود: از جمله این اقدامات راه اندازی آبنمای میدان آزادی پس از ۱۵ سال است که به زودی انجام می شود و رویکرد این آبنما برگرفته از باغ های ایرانی است. همچنین تمرکز روی بناهای هویت مند محور آزادی مانند دانشگاه صنعتی شریف است. علاوه بر این ساختمان شهرداری منطقه را نیز به هویت و اصالت معماری شهرسازی ایرانی برمی‌گردانیم.

 او در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه برج آزادی در اختیار وزارت ارشاد است، ادامه داد: پیشنهاد شده بود که معاوضه ای از سوی شهرداری با وزارت ارشاد صورت گیرد و شهرداری فضای فرهنگی دیگری را به جای برج آزادی در اختیار این وزارتخانه قرار دهد که از سوی وزارت ارشاد موافقت نشد. پیشنهادی که سبب می شد شهرداری علاوه بر توجه به بعد فرهنگی به بعد کالبدی برج آزادی نیز توجه کند. همچنین میدان آزادی از نگاه ما باید به مهم‌ترین پلازای شهری تهران تبدیل شود. این بنا به عنوان شاخص‌ترین بنای مدرنیسم که با هویت معماری ایرانی شکل‌گرفته باید ساماندهی شود بر همین اساس طرح پلازا را دنبال می‌کنیم تا یک پلازای در خور شهر تهران داشته باشیم.

موسوی با بیان اینکه در نوسازی بافت فرسوده جزو مناطق اول شهر تهران هستیم، گفت: منطقه ۹ از نظر ضوابط طرح تفصیلی جای کار دارد، چرا که سرعت نوسازی به دلیل ضوابط کم شده، طرح های تشویقی برداشته شده و تخلفاتی مانند طبقه اضافی که در گذشته شکل گرفته، انجام نمی‌دهیم و این  مساله سبب شده که میل نوسازی از طرف سرمایه گذاران کم شود و این مساله نگران کننده است اما امیدواریم با طرح‌های تشویقی کمیسیون معماری و شهرسازی این مشکل رفع شود.همچنین دو محله دستغیب و امامزاده عبدالله بیشترین بافت فرسوده را دارند؛ محله امامزاده عبدالله به دلیل اینکه زیر مسیر فرود هواپیما قرار دارد ،وضعیت سکونت و سرمایه گذاری در آن کمتر اتفاق می‌افتد و در محله دستغیب به دلیل حذف بسته های تشویقی و فشردگی سرمایه‌گذاری کمتری صورت می گیرد.

شهردار منطقه ۹ با بیان اینکه در بحث فضای سبز نیز در گذشته جنگل کاری هایی در پایگاه یکم شکاری انجام شده و سرانه فضای سبز منطقه با احتساب آن ۱۶ متر مربع است، گفت: این رقم بدون جنگلکاری حدود ۵ متر است و بنابراین جزو مناطق ضعیف هستیم چرا که مردم نمی توانند از جنگلکاری محدوده پایگاه یکم شکاری استفاده کنند و باید فضای سبز منطقه را افزایش دهیم. بر همین اساس چند زمین را در نظر گرفتیم و در این یک سال با صاحبان این زمینها مذاکره کردیم تا بتوانیم این زمینها را تملک کنیم. از طرف دیگر در توافقی که درباره پادگان جی انجام شد حدود پنج هکتار از آن به بزرگترین و اولین بوستان دوستدار کودک کودک در شهر تهران تبدیل می شود. این بوستان بین محله های امامزاده عبدالله و دستغیب قرار دارد که فقر فضای سبز دارد و بخشی از این کمبود جبران می شود و امیدوارم که فاز اول آن تابستان آینده در اختیار مردم قرار گیرد. ۴۰ درصد از پادگان جی مربوط به ارتش و فضاهای ورزشی ارتش است که با این مساله مشکلی نداریم اما بخش دیگری که استفاده نمی شود مربوط به وزارت دفاع است که باید در کمیسیون ماده ۵ مصوب شود تا بخشی را برای بارگذاری وزارت دفاع و بقیه را برای تملک شهرداری در نظر بگیرند.

پیشرفت ۱۱۷ درصدی ساخت مسیر پیاده و دوچرخه

موسوی در بخش دیگری از این نشست یادآور شد: منطقه ۹ جزو مناطق اول در بحث پیاده رو و دوچرخه است که حدود ۱۱۷ درصد در این بحث پیشرفت داشته، در واقع علاوه بر این که کار امسال تکمیل شده ۱۷ درصد از برنامه جلو هستیم. ۱۴ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری داریم که تا کنون ۹.۸ کیلومتر آن تکمیل شده و سال آینده رینگ مصوب تکمیل می شود.

او با بیان اینکه درباره بحث آلودگی صوتی فرودگاه، مذاکراتی انجام شد که پروازها در شب انجام نشود، اضافه کرد: از مدت ها پیش در شب پرواز انجام نمی شود و از ساعت ۶ صبح شروع می شود، اما این مساله کافی نیست و مذاکرات باید برای خروج فرودگاه از منطقه ادامه پیدا کند. هرچند حدود ۱۸ نهاد مهم کشور در آن دخیل هستند و حتی بخش‌های نظامی نمی‌تواند جابجا شوند اما مصوبه دولت بر این بود که اصل پادگان جابجا شود. هر چند توسعه فرودگاه امام خمینی که می توانست بخشی از این مسائل را ساپورت کند، به کندی انجام می شود. در مجموع این مساله در اختیار شهرداری نیست و باید حاکمیتی تصمیم‌گیری شود.

 در بحث گسترش حمل و نقل و ترافیک و حمل و نقل عمومی در بخش توسعه آتی مترو، چهار تا پنج ایستگاه اطراف منطقه اضافه می‌شود.

بهره برداری از مجتمع کوثر؛ تابستان ۱۴۰۰

 او درباره زمان بهره برداری مجتمع کوثر نیز با بیان اینکه امسال حدود ۳۰ میلیارد تومان برای این مجتمع هزینه شده در حالی که اعتبار در نظر گرفته شده ۱۰ میلیارد تومان بوده، گفت: تا آخر امسال مشکلات باقیمانده مانند بحث سیستم اعلام و اطفاء حریق حل می شود  و احتمالاً در خرداد و تیرماه سال آینده تکمیل و بهره برداری می شود.

او درباره احداث مسیر سوخت رسانی در محدوده منطقه ۹ نیز گفت: این موضوع امنیتی است و گاهی شایعاتی درباره آن مطرح می شود اما ما اطلاعات دقیقی در این حوزه نداریم. چرا که موضوع امنیتی است و در اختیار ما قرار ندارد. عنوان می شود که مسیری در گذشته از زیر محله مهرآباد وجود داشته که در حال حاضر غیرفعال است. مسیر دیگری می خواهند احداث کنند اما اطلاعات آن در اختیار ما قرار نمی گیرد و قطعا از زیر محلات مسکونی عبور نخواهد کرد.

ساخت ۵ پلازا در منقطه ۹

او با اشاره به اینکه تا آخر امسال یکی از پروژه‌های شهری منطقه به نام پلازای هاشمی افتتاح می شود، عنوان کرد:  فضای ناامن تبدیل به فضای شهری و اجتماعی می‌شود تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند. بر همین اساس ساخت پنج پلازا را پیش بینی کردیم که سه مورد آن در حال طراحی است.

شهردار منطقه ۹ در پایان به مسابقه نقاشی دیواری در خیابان اجتماعی اشاره کرد و افزود: این مسابقه با مشارکت هیات داوران و اساتید دانشگاه برگزار و نقاشی های منتخب روی دیوارهای بتنی کار می شود. تا پایان امسال فاز اول آن تمام می‌شود. در این طرح  ۱۶۰ دیوار داریم که به صورت چهار فصل تقسیم بندی می شوند و هر فصل یکی از این برنامه‌ها اجرا می شود.

خبرنگار: علی سی پی

۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 9027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =