۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 905

آتش به جان بوستان های پایتخت

تحقیق برای رمزگشایی سریال آتش سوزی بوستان های شهر ادامه دارد

در روزهای اخیر بخش هایی از بوستان های ولایت، چیتگر، افرا، کوهسار آتش گرفتند.
تحقیق برای رمزگشایی سریال آتش سوزی بوستان های شهر ادامه دارد

شهر: آمارها نشان می دهد هر ساله با آغاز فصل گرما و بالاتر رفتن درجه دمای هوا احتمال آتش سوزی درختان و فضای سبز در شهرها و جنگل ها افزایش پیدا می کند، بی شک کمتر کسی است که تا به امروز خبر حریق جنگل های زاگرسی منطقه حفاظت شده خائیز استان کهگیلویه و بویراحمد که از ۸ خردادماه آغاز شد نشنیده باشد، حریقی که از جنگل‌های خوزستان نیز به جنگل های کهگیلویه سرایت کرده بود، در حالی که تمامی اخبار روی این موضوع متمرکز بود ناگهان چند روز بعد ( ١١ خرداد) شعله های آتش در بوستان ولایت شهر تهران واقع در منطقه ١٩ نگاه ها به خود معطوف کرد و پس از آن آتش سوزی در بوستان های افرا، چیتگر و کوهسار.

به گزارش شهر، در شب آتش سوزی بوستان ولایت، سید ابوالفضل موسوی، رییس اداره فضای سبز منطقه ١٩ در گفتگو با شهر اعلام کرد؛ قسمتی که دچار حریق شده خارج از فضای سبز محدوده بوستان ولایت و یک زمین بایر بوده است.‌ خوشبختانه آتش نشانان به موقع حاضر شده بودند و آتش به فضای سبز و درختان این بوستان سرایت نکرده بود. 

در همان شب اعلام شد که این آتش سوزی از سوی دو جوان انجام شده که با حضور پلیس شناسایی و دستگیر شدند.

هنوز ۲۴ ساعت از آتش سوزی بوستان ولایت نگذشته بود که تصاویر و ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی نشان از وقوع آتش سوزی در پارک چیتگر می‌داد، جلال ملکی، سخنگوی آتش نشانی شهرداری تهران درباره جزییات وقوع آن توضیح داد که نخستین گروه از آتش‌نشانان حدود هفت دقیقه پس از حرکت به محل رسیدند، با حضور آتش‌نشانان در محل و به گفته فرمانده میدان، مشاهده شد که آتش در زمینی به مساحت حدود دو هزار متر مربع رخ داده و تعدادی درخت و بوته‌های داخل پارک شعله‌ور شده و آتش در حال گسترش است.

آتش نشانان دقایقی بعد موفق شده بودند که حریق را اطفا و از گسترش آن جلوگیری کنند. البته این نخستین بار نبود که طی سال های گذشته بوستان چیتگر دچار حریق می شود، خرداد ماه سال گذشته ، اشخاصی در پی انجام یک شرط بندی بر سر وسعت آتش‌گرفتن پارک چیتگر، اقدام به آتش‌زدن محدوده‌ای از این پارک کرده‌ بودند البته عاملان ایجاد این حریق بلافاصله دستگیر شده بودند.

سید آرش حسینی میلانی، رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به وقوع آتش سوزی در بخشی از تأسیسات بوستان جنگلی چیتگر که شامگاه ( ١٢ خرداد)رخ داد، به خبرنگار شهر می گوید: کارگاهی در بوستان چیتگر که در آن لوله‌های پلی اتیلن وجود دارد که به دلیل اتصال برق دچار حریق شد و در نهایت آتش به اطراف سرایت کرد.

او با بیان اینکه به دلیل بارندگی‌های فراوان سطح گیاهان زیر اشکوبی زیاد است، توضیح می‌دهد: وقوع آتش سوزی در بوستان‌های داخل شهر کمتر اتفاق می‌افتد زیرا میزان مراقبت‌ها و آبیاری بیشتر است. اما در تهران ۴٣ هزار هکتار پارک جنگلی وجود دارد که نیاز به مراقبت بیشتر دارد. 

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه گرمای هوا وقوع حریق را شدت می‌بخشد، اضافه می کند : افزایش دمای هوا و شکل گرفتن جزیره گرمایی ، موجب وقوع حریق‌های گسترده در منابع طبیعی سطح کشور هم شده است. 

مراقبت از فضای سبز بر عهده پیمانکار است

حسینی میلانی معتقد است که ایمنی در مقابل حریق باید به صورت خاص دنبال شود و می گوید: لازم است با موضوع حریق در فضای سبز به صورت سازمان یافته برخورد شود. مراقبت و پیشگیری از وقوع حریق از جمله تعهدات پیمانکار فضای سبز است که باید مورد توجه آنها قرار گیرد. 

او ادامه می دهد: همچنین لازم است با شروع فصل گرما، ستادهایی در سطح مناطق تشکیل شود و به صورت خاص روی این موضوع تمرکز شوند. ریسک آتش موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. ایمنی حریق ساختمان‌ها و تاسیسات موجود در پارک‌ها باید مورد ممیزی قرار گیرد. کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز به طور ویژه این موضوع را پیگیری می‌کند.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با بیان اینکه عوامل مختلفی بر کنترل آتش تاثیرگذار است، اضافه می کند: ایجاد آتش‌بر در فضای سبز می‌تواند بر کنترل آتش تاثیرگذار باشد اما وقتی یکی از تاسیسات عامل حریق می‌شود و ناایمن است، باید از قبل مورد ممیزی ( بررسی ایمنی) و رفع خطر قرار گیرد.

لزوم اجرای HSE* در پارک‌ها و تاسیسات فضای بوستان‌های پایتخت

حسینی میلانی با تاکید بر لزوم اجرای HSE در پارک‌ها و تاسیسات فضای بوستان‌های پایتخت بیان می کند: آتش سریع‌ترین تهدید را برای فضای سبز و درختان ایجاد می‌کند. سالیان متوالی روی فضای سبز سرمایه‌گذاری می‌شود اما ممکن است با یک غفلت آنها را از دست بدهیم. 

به گفته رییس کمیته محیط زیست شور ای شهر، هماهنگی‌هایی در سطح خدمات شهری و سازمان بوستان‌ها در حال انجام است تا میزان حضور گشت‌های سیار آتش نشان در بوستان‌ها افزایش پیدا کند و این موضوع نیازمند آمادگی لجستیکی در سازمان آتش نشانی و فضای سبز است.

البته داستان حریق در بوستان ها و فضای سبز در تهران به همین دو پارک ختم نمی شود و حوالی ظهر روز سه شنبه ( ١٣ خرداد ماه ) آتش در بوستان جنگلی افرا واقع در محدوده تقاطع بزرگراه آزادگان و خلیج‌فارس و شامگاه 16 خرداد بوستان کوهسار به سامانه ۱۲۵ اطلاع‌ داده شد که درپی آن ستاد فرماندهی آتش نشانان را به محل حادثه اعزام کرد.

گرما و تبدیل علف ها به پوشش های قابل اشتعال 

جلال ملکی، سخنگوی آتش نشانی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه امسال به دلیل بارندگی‌های مناسب در سطح کشور گیاهان خود رو زیادی در فضای سبز رشد کرده است، به شهر می گوید: با افزایش گرما دما این گیاهان به مرور زمان خشک شده و تبدیل به پوشال‌هایی می شود که مستعد آتش‌سوزی است و با کوچک‌ترین شعله و جرقه‌ای دچار حریق می‌شود.

او با بیان اینکه برخی از این مراتع در زمین‌های تحت مالکیت سازمان‌ها و نهادهاست، می افزاید: افراد، ارگان‌ها یا سازمان‌هایی که زمین‌هایی را در اختیار دارند باید مسئولیت پذیر باشند و صرفاً با نصب چند نرده و فنس از خود سلب مسئولیت نکنند.

سخنگوی آتش نشانی شهرداری تهران معتقد است ایمنی این محل‌ها باید از سوی آنها تأمین شود و نظارت لازم را بر این محل‌ها داشته باشند. همچنین مانع از تردد افراد غیر مرتبط به داخل این زمین‌ها شوند تا از وقوع آتش‌سوزی‌های ناخواسته یا عمدی جلوگیری شود.

طی سال های گذشته دیده شده در مواردی در اطراف شهر تهران کشاورزان به جای کندن علف‌های خودرو اقدام به آتش‌زدن زمین‌ها می‌کنند، اما  نمی‌توانند گسترش آتش را کنترل کنند و همین اقدام موجب به وجود آمدن آتش‌سوزی وسیع می‌شود. گاهی هم برخی از افراد نیز به دلایل و انگیزه‌های مختلف اقدام به روشن کردن آتش می‌کنند و زمین‌ها را آتش می‌زنند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران با بیان اینکه حفاظت از بوستان های پایتخت بر عهده پیمانکاران است، اضافه می کند: گاهی شهروندان زمان استراحت خود را در طبیعت به سر می برند و برای طبخ غذا و ... به روشن کردن آتش اقدام می‌کنند، اما نظارت ناکافی بر این امر گاهی باعث بروز حریق شدید می‌شود.

شهروندان از منقل برای طبخ استفاده کنند 

شهروندان به جای روشن کردن آتش در جنگل‌ها و فضاهای سبز حفاطت نشده برای روشن کردن آتش و طبخ غذا به پارک‌های درون شهری رفته و در محل‌های تعیین مثل منقل ها آتش روشن کنند، این توصیه را ملکی با تاکید مطرح می کند و می گوید: باز هم اگر افرادی قصد دارند به طبیعت بکر بروند باید دقت داشته باشند که در کنار درخت‌ها، علف‌های خشک و.. آتش روشن نکنندو  تا جای ممکن از منقل‌های قابل حمل استفاده کنند.

به اعتقاد او، حیوانات هم در طبیعت سهمی دارند، اما اگر آتش‌سوزی اتفاق بیفتد آن‌ها هم آسیب می‌بینند و دیگر نمی‌توانند در آن منطقه سکونت داشته باشند، بنابراین اکوسیستم این منطقه نیز دچار تغییرات می‌شود.

سخنگوی آتش نشانی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه  در محل‌هایی که علف‌های خشک وجود دارد به سرعت گسترش پیدا می‌کند، ادامه می دهد: این آتش‌سوزی به صورت دایره‌ای از اطراف گسترش پیدا می‌کند و به سرعت سطح بسیار زیادی را در بر می‌گیرد، بنابراین سرعت گسترش آن چندین برابر سایر  آتش سوزی ها است.

ملکی با بیان اینکه شهروندان باید به خاموش کردن آتش نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند، توضیح می دهد: در مواردی شهروندان پس از ریختن کمی آب  روی آتش تصور می‌کنند که آتش به طور کامل خاموش شده، این حالی است که هنوز تکه‌های چوب روشن باقی مانده که پس از اینکه شهروندان محل را ترک می‌کنند دوباره شعله ور شده و باعث وقوع آتش سوزی می‌شود. 

به گفته او افراد باید از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنند. همچنین می‌توانند با ریختن مقداری خاک بر روی ذغال‌های باقی مانده از شعله نشدن دوباره آن‌ها اطمینان حاصل کنند.

آتش در بوستان های  جمشیدیه ( امرداد سال ١٣٩٨) پردیسان ( ١١ خرداد سال ١٣٩۶ ) و یاس ( تیر ماه سال ١٣٩۵) نشان می دهد که با آغاز فصل گرما بوستان های پایتخت به شدت مستعد وقوع حریق هستند و باید از سوی شهروندان مراقبت های بیشتری هنگام حضور در بوستان ها و پارک های جنگلی صورت گیرد.

*بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE)را اصطلاحاً HSE می گویند.

خبرنگار: الهه خانی

۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =