سیاستگذاری موفق برای سلامت زنان نیازمند ساختارهای خاص است

شهر: توجه به شرایط سلامت زنان در مسیر دستیابی به یک شهر سالم بسیار با اهمیت است و در این مسیر لازم است توجه بیشتری در حوزه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در قبال زنان که نیمی از جمیعت شهرها را دارند، شود.

به گزارش شهر، ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران در نشست «آینده سلامت در شهر از منظر سیاستگذاری» با اشاره به شیوع ویروس کرونا بیان کرد: شواهد نشان می‌دهد که استراتژی‌های یکپارچه حاکمیت شهری که شامل چشم‌انداز طولانی مدت، برنامه‌ریزی پیش از رویداد، سرمایه‌گذاری کافی در سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی اولیه، هشدار زودهنگام و هماهنگی معافیت‌های بخش‌های مختلف و ذینفعان، چالش بزرگی در مواجهه با اپیدمی بوده است.

به گفته او؛ پاسخ مناسب و به موقع در برخی از شهرهای جهان که از ساختار مدیریت یکپارچه شهری برخوردار بودند سبب شد تا پروسه اجرای محدودیت‌ها به سرعت شکل بگیرد و از گسترش ویروس و تلفات انسانی جلوگیری شود. به طور کلی، چشم اندازهای توسعه مناسب بلندمدت و میان مدت از عوامل اصلی تعیین کننده تاب‌آوری شهری در برابر هرگونه حوادث مخرب از جمله بیماری‌های همه‌گیر است.

خداکرمی با بیان اینکه این موارد به شهرها این امکان را میدهد تا از تجربیات گذشته درس بگیرند و استراتژیهای پیشگیرانه‌ای را برای به حداقل رساندن تأثیرات حوادث مخرب آینده طراحی کنند، گفت: در همین راستا، در کشورهایی مانند سنگاپور، تایوان و کره جنوبی شهرها با توسعه برنامه‌های اضطراری و استفاده از درس‌هایی که از بیماری‌های همه‌گیری سارس و آنفلوانزا آموخته‌اند، دستاوردهای بزرگی کسب کرده اند.

این عضو شورای شهر تهران به نقش شهرها در پاندمی کووید-۱۹ اشاره کرد و توضیح داد: شهرها منابع مالی محدودی دارند که سبب وابستگی آنها به دولت‌ها می‌شود. این در شرایطی است که پژوهش‌ها نشان میدهد، رویکردهای حاکمیت از بالا به پایین و در چند سطح باید با حاکمیت قوی، دموکراتیک و یکپارچه در سطح شهر ترکیب شوند تا بتوانند پاسخ مؤثری به موارد همه‌گیر بدهند. چنین رویکردهای یکپارچه‌ای برنامه‌های اضطراری را تسهیل میکند و در کنار این موارد، راه‌هایی مانند شهر هوشمند میتواند به ارتقا مدیریت یکپارچه شهری کمک کند.

کرونا و لزوم تحقق قانون مدیریت یکپارچه

پروانه مافی، مشاور شهردار تهران در امور مجلس شورای اسلامی هم در این نشست، با تاکید بر لزوم آگاهی از وضعیت و نیازهای سلامت زنان به ویژه در شرایط کرونا، بیان کرد: توجه به شرایط سلامت زنان در مسیر دستیابی به یک شهر سالم بسیار با اهمیت است و در این مسیر لازم است توجه بیشتری در حوزه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در قبال زنان که نیمی از جمیعت شهرها را دارند، شود.

او افزود: زنان به علت تغییرات بیولوژیک مخصوص به خود در مقابل عوارض از یک طرف و مشکلات شهرنشینی و شرایط ویژه کرونایی از طرف دیگر از آسیب‌پذیری بیشتری برخوردارند، بنابراین باید برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود تا  زنان در مناطق شهری از سلامت جسمی و روحی برخوردار شوند. درواقع موفقیت مستمر در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی سلامت زنان نیازمند ایجاد ساختارهای مدیریتی و سازمانی خاص در سازمان‌های رسمی سلامت است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعامل مفید میان ساختارهای رسمی برنامه‌ریزی و اجرایی با جامعه علمی پزشکی و دیگر سازمانهای مؤثر بر سلامت، گفت: در این میان نباید نقش شهرداری‌ها به ویژه شهرداری تهران را در این زمینه نادیده گرفت. مدیریت شهری تهران با وجود این که متولی امر سلامت نیست اما؛ به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به شکل بسیار موثری با نهادهای مسئول برای ارتقای سلامت شهر همکاری و مشارکت میکند.

به گفته مافی؛ تبعات گریزناپذیر شرایط کرونایی در شهرها نشان داده که مسایل حوزه‌های تخصصی مانند حوزه سلامت، نمیتواند جداگانه و در همان حوزه بررسی و مدیریت شود. درواقع نظام مدیریت بحران در مورد بیماری همه‌گیر کرونا حاکی از آن است که نمیتوان حکمرانی را نامنسجم و ناهماهنگ پیش برد. در اینجا نیز لزوم هرچه سریعتر تصویب و تحقق قانون مدیریت یکپارچه (قانون جامع مدیریت شهری) احساس میشود.

۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 9075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =