۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 9320

مهلت ثبت آرزو در صفحه کمپین آرزوها به پایان رسید

کمپین آرزوهای تهران فرصتی برای مشارکت شهروندان در اداره شهر است
مهلت ثبت آرزو در صفحه کمپین آرزوها به پایان رسید

کمپین آرزوهای شهر تهران حاصل تلاش‌ کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر و تصویری همگرا از همکاری سازمان‌های شهرداری نظیر؛ سازمان فناوری، مرکز ارتباطات، مرکز مطالعات شهر تهران، شهرداری مناطق، سازمان زیباسازی، معاونت برنامه‌ریزی و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری است.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، امروزه با شکل‌گیری و رشد پارادایم انسانی و اجتماعی، مدیران و برنامه‌ریزان شهری علاوه بر مسائل کالبدی به تأمل در مباحثی چون مشارکت ، سرمایه اجتماعی، حکمروایی مطلوب شهری و ... می‌اندیشند  و وجوه مختلف آن را در دستور کار قرار دهند. با این اوصاف، مشارکت مردم و استفاده از دانش بومی آنها در مقوله مدیریت شهری با رویکرد محله محوری، امری ضروری است. ازاین‌رو ایده کمپین آرزوهای تهران باهدف گسترش مشارکت مستقیم شهروندان و حرکت به‌سوی شکل‌گیری شهر انسان‌محور و با بهره‌گیری از تجارب موفق بین‌المللی شکل گرفت. در این راستا نشستی داشتیم با زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر که ایده پرداز این کمپین هستند و حامد مظاهریان معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورای شهر و کم و کیف این کمپین را جویا شدیم .

در این جلسه زهرا نژاد بهرام ضمن اشاره به‌ضرورت اداره شهر با نظر شهروندان گفت: هدف ما در کمپین آرزوها مشارکت بیشتر شهروندان در اداره امور شهر، افزایش سرمایه و اعتماد اجتماعی، تعامل دوسویه میان شهروندان و مدیریت شهری، افزایش شورونشاط اجتماعی و افزایش احساس تعلق به محل زندگی میان شهروندان است.
او یادآور شد سنگ زیرین حکمروایی شهری که اعتماد ، مشارکت ، پاسخگویی است و در این راستا مدیریت شهری در جهت تغییری اساسی برای نهادینه کردن حکمروایی شهری مسئله مشارکت را در دستور کار خود قرار داد .
او در ادامه از روند کار کمپین آرزوها نیز گفت: کمپین آرزوهای تهران مرحله نخست آزمایشی خود را در آبان ۹۸ از محله یوسف‌آباد آغاز کرد و در انتهای آذر همان سال به مناسبت شب یلدا با اعلام آرزوهای برتر مردمی به کار خود پایان داد. دومین فاز کمپین در محله امیرآباد به ثمر نشست. پس‌ازاینکه کمپین دو مرحله آزمایشی خود را با موفقیت گذراند و به‌عنوان اثر شایسته تقدیر در ششمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی شناخته شد؛ تیم کارشناسی ما با جدیت بیشتر و با شناسایی نقاط قوت و ضعف گذشته، در بهمن‌ماه سال جاری در پهنه شهر تهران مجدداً کمپین را استارت زدند. در این مرحله صفحه کمپین در سایت «تهران من» به روی شهروندان گشوده شد.
نژاد بهرام در پاسخ به این سؤال که میانگین بازدید روزانه صفحه کمپین آرزوها در سایت "تهران من "چه میزان است اظهار داشت:  میانگین بازدید روزانه از این صفحه در برخی روزها بالغ‌بر ۲۰۰۰ بازدیدکننده بوده است. درمجموع نزدیک به ۲۰ هزار شهروند از صفحه آرزوهای تهران بازدید داشته‌اند. از این تعداد ۵۴۹ آرزو تاکنون به ثبت رسیده است که ۳۳۶ آرزو در حیطه اختیارات مدیریت شهری است و قابلیت اجرایی شدن دارند؛ که به امید خدا در سال ۱۴۰۰ ایده‌هایی را که بیشترین مقبولیت را در محلات داشته‌اند، با هدایت معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران اجرایی خواهیم کرد. 
این عضو شورای شهر به نقش تبلیغات از صفحه تهران من نیز اشاره کرد و افزود: نظرسنجی‌های اولیه ما حاکی از آن است تبلیغات محدود، عدم آشنایی با سایت، جدید و نو بودن کمپین و ابهام در آینده آن از دید شهروندان و الزام داشتن کد شهروندی برای ثبت آرزو ازجمله عواملی است که تعداد آرزوهای به ثبت رسیده به نسبت بازدید از سایت محدودتر بوده است؛ کما اینکه بنا به شرایط اپیدمی کرونا ما با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها روبرو بودیم و بخشی از تجربه موفق خود را در محلات امیرآباد و یوسف‌آباد که در تعامل با دانش‌آموزان و دانشگاهیان بودیم و حضوری آنان را با کمپین آشنا می‌کردیم، محروم ماندیم. بااین‌حال، من معتقدم کمپین آرزوهای تهران به‌مثابه تولد تعامل دوسویه شهروندان و مدیران شهری است که تجربه‌ای موفق در این راستاست. ۴۵ روز باز بودن صفحه آرزوهای تهران پیام امیدبخشی را به ما مخابره کرد و آن این بود که در میانه‌ای که با کاهش مشارکت شهروندان در اداره امور شهر مواجه هستیم، توانستیم گام‌هایی هرچند کوچک برای رسیدن به هدف‌های بزرگ برداریم و افق‌های روشنی را برای فردا ترسیم کنیم. اما برخی از آرزوهای ثبت‌شده در کمپین فراتر از حیطه اختیارات مدیریت شهری است که ما را شرمنده شهروندان می‌سازد؛ اگرچه که در سایت شرایط  و محدوده ثبت آرزو مشخص‌شده بود، اما ظرفیتی را برای تصمیم گیران و مدیران سایر نهادها باز می‌کند تا از مطلوب‌ها و نگاه‌های شهروندان مطلع شوند. 
در ادامه حامد مظاهریان معاون شهردار تهران نیز به نقش شهروندان در تصمیم‌گیری‌های شهری تأکید کرد و گفت: کمپین آرزوهای شهر تهران حاصل تلاش‌ کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر و تصویری همگرا از همکاری سازمان‌های شهرداری نظیر؛ سازمان فناوری، مرکز ارتباطات، مرکز مطالعات شهر تهران، شهرداری مناطق، سازمان زیباسازی، معاونت برنامه‌ریزی و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری است.
او همچنین ابراز امیدواری کرد که کمپین آرزوها آغازگر فرصت بیشتر، برای مشارکت شهروندان در امور شهر از یک‌سو و همگرایی میان سازمان‌های شهرداری از سوی دیگر باشد وی ادامه داد: تلاش ما این است که کمپین آرزوها بتواند در قالب پروژه‌های محله محور تداوم یابد و تصمیم آن است که پس از تعطیلات نوروزی، ایده‌های ثبت‌شده از سوی شهروندان در دفتر سیاست گزاری معاونت برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورای شهر موردبررسی قرارگرفته و خواسته‌هایی که می‌تواند در قالب پروژه‌های محلی تعریف شود به مرحله اجرا برسد.    
در این راستا نتایج نهایی آرزوها در بعد از تعطیلات نوروز اطلاع‌رسانی عمومی خواهد شد .

۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 9320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =