توانمندسازی زنان در املاک بلااستفاده شهرداری

شهر: مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران گفت: شهرداری برای توانمندسازی و تقویت زنان سرپرست خانوار و ورود آنها به بازار دیجیتال دوره های مهارت آموزی دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی برگزار کرد.

زهرا بهروزآذر، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در گفتگو با شهر با بیان اینکه زنان سرپرست خانوار پایتخت در دوره ای که کرونا اقتصاد کشور و جهان را با چالش روبرو کرده بود،  مورد حمایت شهرداری قرار گرفتند و با طرح ارتقا مشاغل خانگی معیشت آنها مورد توجه قرار گرفته است ،گفت: امور بانوان شهرداری «طرح ارتقا مشاغل خانگی» را به عنوان طرح اصلی پیگیری کرد در این راستا برخی از مشاغل خانگی شناسایی شد. این مشاغل توانایی و ظرفیت «شغل» شدن را داشته و از مرحله شغل تفننی به مرحله مشاغلی با درآمد پایدار رسیده اند. امور بانوان شهرداری جهت توانمندی و تقویت زنان در این مشاغل اقدام خواهد کرد.

او افزود: شهرداری برای ورود زنان با مجموعه هایی مانند دیجی کالا و «باسلام» هماهنگی های لازم را انجام داد تا این زنان به بازار دیجیتال وارد شوند. برای موفقیت زنان در بازار دیجیتال نیز دوره های مهارت آموزی دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی برگزار کرد تا ورود زنان سرپرست خانوار به بازار تقویت شود.

بهروز آذر با بیان این که مراکز اشتغال و مهارت آموزی کوثر با رویکرد مشاغل خانگی راه اندازی شد، گفت: در گذشته مراکز کوثر در اختیار مجموعه هایی قرار می گرفت که ظرفیت ۵-۶ نفر یا بیشتر زنان را ایجاد می کردند. در حالی که در این دوره خانمی که در خانه چرخ خیاطی و توانایی تولید دارد اما شرایط خانه اش طوری نیست که بتواند در خانه کار کند،  مورد توجه امور بانوان شهرداری قرار گرفته و فضاهایی برای اشتغال در اختیار این بانوان قرار گرفت.

توانمندسازی زنان در دوره کرونا توسط شهرداری

فاطمه یازرلو، معاون توانمندسازی امور زنان شهرداری نیز در گفتگو با شهر گفت: مراکز توانمندسازی کوثر در املاک بلااستفاده شهرداری فعال شده اند. این املاک در اختیار کارفرمایان و کارآفرینانی قرار می گیرد که مراحل قانونی را طی کرده اند. کارآفرینان موظف می شوند که زنان سرپرست خانواری که ما به آنها معرفی می کنیم را تحت پوشش قرار دهند. در حقیقت کارآفرینان اجاره بهای کمتری به شهرداری تهران پرداخت می کند در مقابل زنان سرپرست خانوار (معرفی شده از سوی شهرداری) را آموزش داده و اشتغال آنها را به عهده می گیرد. نظارت ما بر این است که زنان حتما حقوق وزارت کار را دریافت کرده و بیمه شوند.

معاون توانمندسازی امور زنان شهرداری تهران درباره زنان مورد حمایت شهرداری تاکید کرد: این زنان به صورت خوداظهاری یا با معرفی نامه به امور زنان شهرداری آمده اند. پشت سر گذاشتن مراحل اداری تمام این زنان پرونده مددکاری و شرایط زندگی آنها راستی آزمایی شده است.

او با اشاره به این که سال گذشته بسیاری از مراکز تولیدی تعطیل شدند، افزود: هنوز جامعه خود را با کرونا وقف نداده بود و زنان سرپرست خانوار و فرزندانشان در معرض آسیب بوده و هستند.  در شرایطی که خط های تولید یکی بعد از دیگری تعطیل می شد، معیشت این زنان بسیار متزلزل شده بود. بنابراین اشتغال آنها برای شهرداری بسیار حائز اهمیت و مهم بود. به همین سبب سیاستگذاری امور زنان شهرداری بر این موضوع پایه ریزی شد که مراکز تولیدی با تعطیلی روبرو نشوند و همکاری شهرداری مناطق خط تولیدها را تغییر داده و زنان به تولید گان و ماسک سوق داده شد. برخی کارآفرینان دستگاه های پیشرفته تولید ماسک را وارد کردند. امور بانوان شهرداری با تهیه پارچه سه لایه و رعایت پروتکل های بهداشتی مشاغل خانگی را به سمت تولید ماسک و گان برده و از سوی دیگر با سازمان انرژی اتمی تعامل کرد تا بسته بندی با نظارت آنها صورت گیرد. با این سیاستگذاری ها حدود ۱۵۰ شغل خانگی را ماندگار شد. در حال حاضر در مراکز کوثر نیز ۸۰۰ زن مشغول به کار هستند. در مجموع ۲۰۰ شغل نجات داده شد.

معاون توانمندسازی امور زنان شهرداری گفت: شهرداری تهران با بنیاد مستضعفان نیز مذاکراتی انجام داد و به ۴۸۰۰ زن کارت معیشت ۵۰۰هزار تومانی ارائه شده و مجموعا ۲میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان هزینه این کارتهای معیشتی شد. از سوی دیگر شهرداری با  همکاری خیریه خادمین امام رضا (ع) فروردین سال ۱۳۹۹ بسته های معیشتی ۷۰۰ هزار تومانی به زنان سرپرست خانوار در تمامی ۲۲ منطقه تهران ارائه کرد.

فاطمه یازرلو تاکید کرد: شهرداری قبل از شیوع کرونا برای ارتقاء مشاغل خانگی به زنان آموزش هایی ارائه داد. در این آموزش ها سعی کردیم که مشاغل خانگی را به سوی نیاز بازار سوق دادیم تا هنر زنان به بازار نزدیک شود. به عنوان مثال زنانی که قلاب بافی بلد بودند را به سوی بافتنی های مدرن سوق دادیم و از لیف بافی جدا کردیم. این آموزش ها هنوز به قوت خود باقی است.

خبرنگار: پریسا هاشمی

۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 9517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =