کار یک پرونده باغ به حراست کشید

اعضای شورای شهر تهران درجلسه روز سه شنبه شورای شهر تهران پرونده پلاک ثبتی باغات را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار شهر دویست و نوزدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران به بررسی پلاک ثبتی باغات اختصاص داشت.

 محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در تشریح جزییات پرونده ملکی در منطقه دو شهرداری تهران گفت: این ملک یک زمین هزار و ٧۵٠ متری در خیابان سعادت آباد است که نظر کمیسیون ماده ۱۲ مبنی بر باغ نبودن این ملک است. 

او با تاکید بر اینکه این پرونده از جمله پرونده‌هایی است که نیاز به بررسی بیشتری دارد، افزود: در این ملک حد نصاب درختان وجود دارد اما از سوی دیگر بنای ساخته شده در این ملک بیشتر است و به نظر کمیسیون شهرسازی این ملک باغ نیست.

علی اعطا، رییس کمیته معماری و طرح های شهری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه این ملک باغ است، عنوان کرد: این ملک حد نصاب درختان را دارد.

زهرا نژاد بهرام، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ادامه با بیان این که در این پرونده حق عمومی و خصوصی باید در نظر گرفته شود، توضیح داد: در این ملک درخت وجود دارد اما متراژ بنای ساخته شده در آن بیشتر است و به نظر من نیز این ملک باغ نیست، پس از بحث و بررسی های انجام شده اعضای شورای شهر تهران  نظر کمیسیون مبنی بر باغ نبودن را تایید کردند.

سالاری در تشریح پرونده ای دیگر واقع در بلوار فرحزادی  منطقه دو گفت: این ملک هزار و ۵۴٠ متر بنا دارد و کاربری قدیم آن پارک بوده است، با این که حد نصاب درختان این زمین ۶۲ درخت است اما در حال حاضر ۵۲ اصله درخت دارد و شواهد و قرائن نشان بر باغ بودن این ملک دارد وکمیسیون تخصصی نیز نظرش مبنی بر باغ بودن این ملک است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تاکید کرد:این پرونده ٢٧ اسفند سال ١٣٩٨ به صورت سیستمی برگشت داده شده و جای کمیسیون امضا زده شده و پرونده را برگرداندند؛ این در حالی است که این کار با امضای رئیس شورای اتفاق می‌افتد.

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در واکنش به اظهارات سالاری گفت: این موضوع را مکتوب به ما ارائه دهید تا حراست آن را پیگیری کند که چرا این اتفاق رخ داده است.اعضای شورای اسلامی شهر تهران این ملک را نیز باغ اعلام کردند.

در ادامه محمد سالاری در تشریح جزییات ملک دیگری به مساحت ۵١۴ متر مربع واقع در فرمانیه، منطقه یک عنوان کرد:سند مادر این ملک را یک قطعه باغ- عمارت تعیین کرده و کمیسیون ماده هفت این ملک را در دهه ٧٠ با داشتن نه اصله درخت باغ اعلام کرده و بعد از آن نیز در دهه ٨٠ مجددا این  ملک باغ اعلام شده اما مسئله این جا است که یکی از شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری رأی کمیسیون ماده هفت مبنی بر باغ بودن را ابطال کرده و نظر ما نیز مبنی بر باغ نبودن است.اعضای شورای شهر تهران نظر کمیسیون مبنی بر باغ نبودن را تأیید کردند.

سالاری در تشریح جزئیات یک پرونده دیگر  واقع در شهرری عنوان کرد: این ملک هزار و ٣۵۴ متر مربع مساحت دارد که زیر پهنه آن تجاری و خدماتی تعیین شده  و در سند آن قید شده که عرصه وعیان باغ است و نظر کمیسیون تخصصی نیز با توجه به این که در سند باغ قید شده این ملک باغ است.نهایتا اعضای شورای اسلامی شهر تهران  نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر باغ بودن را تایید کردند.

در ادامه سالاری در تشریح یک پرونده دیگر عنوانکرد: این ملک هزار و ١٢٢ متر مربع مساحت دارد و در بلوار فرهنگ واقع شده، کمیسیون ماده هفت رأی بر فاقد درخت بودن داده و کمیسیون ماده ۱۲ نیز این زمین را بایر اعلام کرده است.

او با بیان اینکه در حال حاضر نیز این زمین  فاقد درخت است، اضافه کرد: بررسی‌های کمیسیون شهرسازی نشان می‌دهد  که این ملک باغ نیست البته افراد غیر درصدد تصرف این ملک بودند و سعی داشتند که با کاشت درخت در بلند مدت این زمین را تصرف کنند که مالک متوجه شده و به دادگاه شکایت می‌کنند و نهایتا دادگاه رأی به قطع درختان داده و نهایتا درختان جابجا می‌شوند.

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در واکنش به اظهارات سالاری گفت: رأی دادگاه درست نبوده مگر می‌شود موجود زنده را کشت؟ که محمد سالاری در واکنش به این تذکر گفت: درختان قطع نشدند بلکه جابجا شدند.در نهایت نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر باغ نبودن به تصویب رسید.

در ادامه سالاری در تشریح پرونده دیگری با بیان اینکه این  قطعه زمین بیش از ۵۸۰ متر مساحت دارد و در خیابان آزادی در منطقه ۱۰ واقع شده است، اضافه کرد: کاربری این زمین مسکونی بوده اما حالا این زمین رها شده و با این که حد نصاب درختان باید ۲۴ درخت باشد اما حالا ۳۰ اصله درخت دارد و رأی ما نیز مبنی بر باغ بودن است.اعضای شورای شهر تهران این ملک را نیز باغ اعلام کردند.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در تشریح پرونده دیگری گفت: پرونده دیگر مربوط به زمینی به مساحت ۶٠۴ متر مربع در خیابان بهاآفرین خیابان ولیعصر در منطقه شش است که کاربری قدیم آن مسکونی بوده و با این که درختان آن ٢٩ اصله درخت است اما از آن جایی که سطح اشغال ساختمان بالا است و از سال ١٣٣۵ این بنا در ملک قرار داشته  از نظر ما این ملک باغ نیست.نهایتا اعضای شورای اسلامی شهر تهران  نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر باغ نبودن را تصویب کردند.

سالاری ادامه داد: یک قطعه زمین به مساحت ۱۲ هزار و ۶۰۰ متر در خیابان شهید عراقی واقع در منطقه ۴ وجود دارد که عرصه و عیان آن باغ تعیین شده و صراحتا در سند اعلام شده که این زمین باغ است.

او با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ اصله درخت نیز در این زمین قرار دارند، عنوان کرد: کمیسیون ماده ۱۲ نیز اعلام کرده است که با توجه به تعداد درختان این ملک باغ است و ما نیز آن را باغ اعلام می‌کنیم.اعضای شورای شهر تهران این ملک را نیز باغ اعلام کردند.

*شرح عکس: خانه ملک در شمیرانات، عکس تزئینی است

خبرنگار: الهه خانی

۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸
کد خبر: 1097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =