۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰
کد خبر: 1387

شهردار تهران با مجمع نمایندگان تهران دیدار کرد

حناچی: ظرفیت مجلس یازدهم برای حل مشکلات بالاست

متروی تهران برای تکمیل ۲۵ هزار، اتوبوسرانی ٩هزار و تاکسیرانی دو هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان منابع نیاز دارد
حناچی: ظرفیت مجلس یازدهم برای حل مشکلات بالاست

شهردار تهران به مجلس پیشنهاد داد که برای تکمیل خطوط مترو و خرید واگن با کمک مجلس، مجوز استفاده از صندوق ذخیره ارزی را صادر کند و از سویی دولت هم سهم ۵۰ درصدی خود از توسعه خطوط مترو را پرداخت کند.

به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی شهردار تهران عصر سه شنبه-٢٧ خرداد-در نشست مجمع نمایندگان مردم تهران در مجلس با اشاره به نظرسنجی سال 96 از مردم تهران گفت: مردم در این نظرسنجی دو مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران را در اولویت مشکلات خود می دانستند البته مشکلات اقتصادی و معضلات اجتماعی در اولویت بعدیشان بود. تهران شهری است که در روز 12.5 میلیون و در شب 8.5 میلیون نفر جمعیت دارد و مساحتی در حدود 700 کیلومتر مربع دارد و 220 سال است که پایتخت ایران است. 21 درصد جمعیت ایران در استان تهران ساکن هستند، و 25 درصد تولید ناخالص ملی در این شهر است در حالی که تهران تنها دو درصد مساحت کشور را تشکیل می دهد این خود نشان می دهد که شهر تهران از محرومیت های بزرگی در زمینه های فرهنگی و سرانه آموزشی برخوردار است.

حناچی ادامه داد: هم اکنون در حدود 75 تا 80 درصد هزینه های شهر از طریق ساخت و ساز تامین می شود و برای این که این رقم کاهش یابد نیاز به درآمدهای پایدار هست که دو لایحه «درآمدهای پایدار شهرداری ها» و «لایحه مالیات بر ارزش افزوده» که مراحل پایانی تصویب خود را می گذرانند تا حدی می توانند این مشکل را برطرف کنند.

شهردار تهران گفت: برای حل معضل ترافیک و آلودگی هوا که از نظر مردم بزرگترین مشکلات شهر تهران هستند توسعه حمل و نقل عمومی می تواند این دو مشکل را کم کند. 83 درصد آلاینده های تهران را وسایل حمل و نقل تولید می کنند و این نشان دهنده تاثیر حمل و نقل بر میزان آلایندگی دارد. با تمام تلاش هایی که شده است روند آلودگی هوا در تهران رو به کاهش است اما این روند کند است.

او به توسعه حمل و نقل ریلی اشاره کرد و گفت: هم اکنون خطوط شش و هفت مترو با پیشرفت فیزیکی بالغ بر 95 درصد به دلیل نبود تجهیزات و منابع لازم به بهره برداری نرسیده است و با کمک نمایندگان می توان این روند را تسریع کرد و این دو خط را که نقش مهمی در حمل و نقل عمومی دارند به بهره برداری رساند. با افتتاح این دو خط هفت ایستگاه تقاطعی این دو خط هم افتتاح می شوند و رینگ مترویی تهران تکمیل می شود.

به گفته حناچی تهران در ناوگان حمل و نقل عمومی نیاز به سه هزار دستگاه اتوبوس و هزار مینی بوس دارد و هزار اتوبوس دو کابین و دو هزار اتوبوس تک کابین نیاز به تعمیرات اساسی دارند در بخش حمل و نقل ریلی هم تهران هم اکنون نیاز به 1481 واگن متروی دارد تا خطوط فعلی با سرفاصله مناسب فعال باشند. این در حالی است که تهران هم اکنون 1507 واگن مترو دارد که سی درصد آنها هم نیاز به تعمیرات اساسی دارند.

شهردار تهران پیشنهاد داد برای تکمیل خطوط مترو و خرید واگن با کمک مجلس، مجوز استفاده از صندوق ذخیره ارزی صادر شود و از سویی دولت هم سهم 50 درصدی خود از توسعه خطوط مترو را پرداخت کند.

او گفت: متروی تهران برای تکمیل خطوط و تامین واگن نیاز به 25 هزار میلیارد تومان دارد اتوبوس رانی نیاز به ٩هزار میلیارد تومان و تاکسی رانی هم نیاز به ٢ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان منابع نیاز دارد.

شهردار تهران پس از سخنان نمایندگان مجلس که درباره «طرح ترافیک» و علت اجرای آن با توجه به شیوع کرونا، بودجه فرهنگی، شبکه فاضلاب و تسری خطوط مترو به شهرهای حاشیه ای تهران سوال داشتند ، گفت: شهرداری به هیچ وجه با اهداف مالی طرح ترافیک را احیا نکرد، تحقیقات نشان می داد که سفرهای غیرضروری به مرکز شهر افزایش یافته بود و این خود عاملی برای افزایش آمار کرونا بود، تصمیم شهرداری برای طرح ترافیک با تایید شخص وزیر و ستاد کرونا انجام شد.

حناچی بر ضرورت تصویب لایحه نظام جامع مدیریت شهری تاکید کرد و گفت: باید وظایف و مسئولیت ها در مدیریت شهری تناسب داشته باشد و وظایفی بر عهده مدیریت شهری گذاشته نشود که در قبال آن هیچ اختیاری ندارد.

شهردار تهران اعلام کرد: مدیریت شهری تهران از تمام اقداماتی که خطوط ریلی حاشیه شهر را گسترش می دهد حمایت می کند و حاضر است با شهرهای اطراف در این زمینه همراهی کند. شهردار تهران پس از جلسه با نمایندگان گفت: با توجه به سوابق حضور برخی نمایندگان در شهرداری ها و شورای شهر تهران امید زیادی هست که بتوان مشکلات شهر تهران را با کمک این نمایندگان حل کرد و با توجه به پتانسیل بالای نمایندگان تهران برای حل مشکلات شهری، شهرداری تهران آمادگی دارد برای حل معضلات شهری با مجلس شورای اسلامی همکاری های لازم را داشته باشد. امیدوارم با کمک نمایندگان بار سنگین این مشکلات از دوش مردم برداشته شود.

نویسنده:اکبر بیاتی صالح

۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰
کد خبر: 1387

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =