لایحه تشکیل سازمان گردشگری هفته آینده به شورا می‌رود

شهر: رییس ستاد گردشگری تهران، از ارائه لایحه تشکیل سازمان گردشگری شهرداری به شورای شهر تهران تا هفته آینده خبر داد.

قرار بود ارائه لایحه تشکیل سازمان گردشگری که بر مبنای برنامه پنج ساله سوم شهر تهران بر عهده شهرداری تهران گذاشته شد تا پایان سال ۱۳۹۸ از سوی شهرداری به شورای شهر تهران ارائه شود، با این حال مهرشاد کاظمی، رییس ستاد گردشگری تهران اعلام کرد، این لایحه تا هفته آینده به شورای شهر تهران ارائه شده و پرونده این موضوع تا دوماه دیگر به طور کامل بسته می‌شود.

کاظمی درباره این موضوع به شهر گفت: لایحه سازمان گردشگری قرار بود تا نوروز ۱۳۹۹ به شورا ارسال شود اما این اتفاق رخ نداد با این حال برمبنای جلسه هفته گذشته با اداره کل تشکیلات، قرار است تا هفته آینده این ساختار تقدیم شورای شهر شود و تا دو ماه آینده هم این پرونده به طور کامل بسته و ساختار گردشگری در شهرداری تهران قانونی شود. البته بین اینکه این ساختار سازمان باشد یا شرکت مادرتخصصی باید سازمان اموراستخدامی کشور نظر دهد اما چه سازمان شود و چه شرکت، وظایف یکسانی دارد و قرار است نقش سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، تعامل و وحدت رویه بین نقاط مختلف گردشگری شهرداری تهران را برقرار کند.

او درباره ضرورت تشکیل سازمان گردشگری افزود: پهنه های گردشگری تهران در سطح شهر پراکنده است، علاوه بر جاذبه های طبیعی، ساختمان‌های تاریخی و بیش از ۲۵ موزه در مناطق مختلف وجود دارد که در اختیار شهرداری است و باید در قالب یک ساختار واحد فعالیت کنند، بنابراین تشکیل سازمان گردشگری شهرداری تهران سیاست واحدی را برای گردشگری شهری تدوین می کند. این وحدت رویه در تصمیم‌گیری ها کسب و کار گردشگری را رونق می بخشد و از حالت جزیره‌ای که مناطق برای گردشگری در منطقه تحت مدیریت خودشان برنامه ریزی می‌کردند، خارج کرده و گردشگری شهر تهران به صورت کلان در نظر گرفته می شود. از سوی دیگر از لحاظ ساختاری هم فعالیت ستادی جنبه موقت دارد و یک نهاد دائمی نیست بلکه برای مدت زمان محدودی فعالیت کرده و قدرت سیاست گذاری ندارد با تشکیل سازمان گردشگری ساختار و تشکیلات مشخص می‌شود. در تهران هیچ وقت به صورت کلان به این موضوع نگاه نشده است درحالی که در این زمینه تبریز جلوتر از تهران بود و سازمان گردشگری شهرداری تبریز مدت ها قبل راه اندازی شد.

رییس ستاد گردشگری تهران درباره موازی کاری بین فعالیت‌های این سازمان با وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیان کرد: وزارت گردشگری کاملا با این موضوع موافق است و حتی آقای مونسان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری به شهردار نامه داده که این ساختار به جای سازمان، معاونت گردشگری باشد. وزارتخانه در حوزه گردشگری، سیاست گذار کلان است اما امور گردشگری به اندازه‌ای وسیع بوده که از عهده یک وزارتخانه خارج است. وزارت میراث بودجه کافی را هم برای این امر ندارد و امور گردشگری باید به بخش خصوصی واگذار شود و وزارتخانه بر امور نظارت داشته باشد. شهرداری هم به نوعی در این زمینه بخش خصوصی به شمار می آید حتی در استاد ملی و قوانین هم به این موضوع اشاره شده که وزارت میراث فرهنگی بخشی از اماکن خود که توان نگهداری آن ها را ندارد باید به شهرداری ها واگذار کند و شهردرای ها هم با حفظ ارزش ساختمان و قوانین ثبت ملی آن ها را حفظ کرده و کاربری برای آن تعریف کند.

تبدیل گردشگری به منبع درآمد پایدار با تدوین سیاست واحد

کاظمی به تبدیل گردشگری به عنوان یک منبع درآمد پایدار برای شهر تهران اشاره و بیان کرد: توجه به گردشگری شهری با تدوین سیاست های واحد در قالب یک سازمان می تواند یک منبع درآمد پایدار برای شهرداری هم محسوب شود. تاکنون درآمد کسب شده شهرداری تهران از حوزه گردشگری اصلا قابل توجه نبوده اما می تواند با سیاست گذاری و برنامه ریزی به منبع پایدار درآمدی تبدیل شود.

او افزود: تا امروز به طور موقت موزه های تحت مدیریت شهرداری، خودشان سیاست کاری تدوین کرده و درآمد کسب می کردند اما چون هیچ نهاد فرادستی در بدنه شهرداری وجود نداشت که این امور را هماهنگ کرده و ساختار کلی آن را تدوین کند، درآمدی هم از محل گردشگری برای شهر کسب نشد. بیش از ۱۰ سازمان اکنون در شهرداری در کنار فعالیت اصلی خود کار گردشگری هم می کنند، سازمان زیباسازی، نوسازی، توسعه فضاهای فرهنگی و ... هرکدام بناهای تاریخی بسیاری در اختیار دارند که برخی از آن ها موزه هستند و کاربری گردشگری دارند اما وظایف اصلی این سازمان ها چیز دیگری است، قرار نیست سازمان گرشگری مانع فعالیت سازمان های دیگر باشد اما سیاست گردشگری آن ها باید به صورت یکپارچه و از سوی سازمان گردشگری انجام شود تا در نهایت یک خروجی واحد و یکپارچه که بتوان از آن درآمدزایی کرده و به عنوان یک منبع درآمد پایدار استفاده شود، حاصل شود.

تشکیل سازمان گردشگری برای شهرداری هزینه ندارد

رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران درباره هزینه شهرداری برای تشکیل یک سازمان جدید گفت: تشکیل سازمان گردشگری هیچ هزینه ای برای شهرداری ندارد حتی از برخی هزینه ها کاسته می شود. همین حالا هم تشکیلات گردشگری فعالیت دارد و در تمام مناطق مسئول گردشگری وجود دارد شرکت های مختلف زیرمجموعه شهرداری کار گردشگری می کنند اگر همه این ها یکپرچه شود چه بسا صرفه‌جویی هم رخ دهد بنابراین تحمیل مالی نخواهد داشت. قرار نیست نیروی جدید اضافه شود فقط قرار است همه امور یکپارچه شود. از سوی دیگر این سازمان باید با آژانس های گردشگری ارتباط پیدا کند با سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه گردشگری ارتباط برقرار کند تا از این حالت انفعال در گردشگری شهری خارج شویم که قطعا این موارد نه تنها هزینه‌ای برای شهرداری ندارد بلکه زمینه درآمدزایی را هم فراهم می‌کند.

خبرنگار: ریحانه جاویدی

۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 1627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =