ثبت زیبایی‌های تهران از نگاه دوربین شهروندان

مسابقه عکاسی تنوع زیستی تهران در سال ۱۴۰۰ کامل‌تر از دوره‌های گذشته مسابقات با اضافه شدن بخش تنوع زیستی گیاهی و دو بخش ویژه با موضوعات تنوع زیستی غیر بومی و تأثیرات آن بر زیست‌بوم تهران و تنوع زیستی و ابعاد مختلف زندگی شهری توسط اداره کل محیط زیست شهرداری تهران برگزار می‌شود و در نظر دارد تا با استفاده از تجربیات موفق چند دوره برگزاری مسابقه، آن را بدل به جشنواره دائمی تنوع زیستی تهران کند.

به گزارش خبرنگار شهر؛ وقتی صحبت از تهران می شود ناخودآگاه معضلات و مشکلات محیط‌زیستی و آلودگی‌های آن به ذهن می‌آید. با وجود آنکه فاصله تهران امروز با چنارستان دیروز بسیار است، اما در تهرانِ برجای‌مانده از ساخت و سازها و توسعه بی‌رویه و ناموزون، همچنان می‌توان ردپایی از طبیعت و تنوع زیستی با ارزشی را مشاهده کرد.

اگر شهروندان از محیط‌زیست پیرامون خود آگاهی داشته و زیست‌مندان آن را بهتر بشناسند در می‌یابند که شهر به عنوان یک مجتمع زیستی واقع شده در بستر طبیعت، صرفاً مکانی برای زندگی انسان‌ها نیست و تمامی موجودات زنده در آن حق حیات دارند و یقیناً عمده آنان به ‌نحوی رفتار خواهند کرد تا سایر موجودات زنده اعم از گیاهان و جانوران نیز در محیط‌های شهری قادر به بقا باشند و با انسان همزیستی کنند. هر اندازه که مجموعه زیست‌مندان یک شهر در آن از تنوع و شادابی بیشتری برخوردار باشند، آن شهر از محیط‌زیست سالم‌تر و پاک‌تر بهره‌مند خواهد بود.

مسابقه عکاسی تنوع زیستی تهران می‌تواند رویدادی برای ارتقاء آگاهی شهروندان نسبت به تنوع زیستی تهران بوده و اهمیت حفاظت و حراست از زیستگاه‌های طبیعی پایتخت و تداوم بقای گونه‌های گیاهی و جانوری را به عنوان سرمایه‌های طبیعی شهر آشکار نموده و از آسیب و تخریب آنها جلوگیری نماید.

رویدادی برای ارتقاء آگاهی شهروندان نسبت به تنوع زیستی تهران

 مسابقه عکاسی تنوع زیستی تهران از سال ۹۷ شروع شد در آن زمان به شکل یک مسابقه کوچک با هدف مشارکت شهروندان در شناخت بیشتر جنبه های مختلف زیستی شهر تهران توسط اداره کل محیط زیست شهرداری تهران برگزار شد. در سال ۱۳۹۹ به صورت یک کمپین در شبکه اجتماعی اینستاگرام و با موضوع ثبت تصاویر تنوع زیستی جانوری تهران برگزار شد که آن زمان مجموعاً ٦٨٤ اثر در قالب ٤١٩ پست در این شبکه اجتماعی و با هشتگ #تنوع_زیستی_شهر_تهران توسط شرکت‌کنندگان بارگذاری شد.

با مرور آثار ارسالی و راستی‌آزمایی آنها (مبنی بر صحت وجود گونه های گیاهی عکاسی شده در تهران و حومه) توسط کارشناسان تنوع زیستی ۴۲۵ اثر به مرحله داوری راه پیدا کردند. در مرحله اول داوری بر اساس شاخص‌های تعیین شده به این ۴۲۵ اثر امتیاز داده شد و ۱۲۰ عکس برتر به مرحله نهایی داوری راه پیدا کردند. پس از داوری نهایی ۴ اثر به عنوان عکس‌های برتر، ۵ اثر به عنوان عکس‌های شایسته تقدیر، ۱ اثر به عنوان عکس منتخب ویژه هیئت داوران و ۱ اثر به عنوان منتخب نگاه ویژه محیط‌زیستی برگزیده شدند.

مسابقه عکاسی تنوع زیستی تهران در سال ۱۴۰۰ کامل تر از دوره‌های گذشته مسابقات با اضافه شدن بخش تنوع زیستی گیاهی و دو بخش ویژه با موضوعات تنوع زیستی غیر بومی و تأثیرات آن بر زیست‌بوم تهران و تنوع زیستی و ابعاد مختلف زندگی شهری برگزار می شود و در نظر دارد تا با استفاده از تجربیات موفق چند دوره برگزاری مسابقه، آن را بدل به جشنواره دائمی تنوع زیستی تهران کند.

در این دوره از مسابقه عکاسی تنوع زیستی تهران با احتساب شرکت کنندگان مشابه در محورهای مختلف  ۱۶۳ فرد در این مسابقه شرکت کرده  و مجموعا ۱۴۸۳ اثر به دبیرخانه مسابقه عکاسی تنوع زیستی تهران ارسال شده است و روز یک شنبه ۲۲ اسفندماه اختتامیه این مسابقه برگزار می شود.

 آثار ارسال شده به سومین دوره مسابقه عکاسی تنوع زیستی تهران با حضور داوران برجسته مورد ارزیابی قرار گرفت و مجموعا ۹ برنده به عنوان تک عکس در ۳ بخش تنوع زیستی جانوری، نگاه ویژه و نگاه نو به تایید داوران رسید که در بخش تنوع زیستی گیاهی اثری به عنوان برنده مورد تایید قرار نگرفت.

همچنین ۱۴ اثر نیز در ۴ محور برگزاری جشنواره مورد تقدیر قرار گرفته اند، همچنین در بخش مجموعه عکس هم ۳ اثر به عنوان برنده مورد تایید داوران قرار گرفت.

عکاسی بهانه ای برای شناساندن چهره طبیعی تهران به شهروندان

عکاسی و عکس بهانه‌ای است برای نگاه موشکافانه به اطرافمان، تصاویری که از قاب نگاه ما ثبت می‌شود شاید روزی سرآغاز تحولی عظیم در دنیا شوند و از همین روست که هنر عکاسی در موضوعات مختلف همواره مهم و مورد توجه و از زمان اختراع دوربین عکاسی تا به امروز همواره جذاب و نو بوده است. امروزه عکس زبان بی‌واسطه جهان است که جلوه می‌کند و با آن می‌توان تمامی ابعاد زندگی را در قابی هنری به تصویر کشیده و ثبت کرد.

عکس از قوی‌ترین رسانه‌ها برای انتقال پیام به جامعه است و عکاسی جزئی حیاتی در حفاظت و حراست از محیط‌زیست و زیست‌بوم می‌باشد و می‌تواند موضوعات محیط‌زیستی را برای مخاطبان گسترده‌تری به ارمغان بیاورد، به گونه‌ای که راحت‌تر از واقعیات و آمار و ارقام با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

افزایش شهرنشینی تاثیرات عمیقی بر محیط طبیعی گذارده است و فعالیت‌های انسانی موجب تخریب زیستگاه‌ها، قطعه قطعه شدن اراضی و کاهش تنوع اکوسیستم‌ها و تنوع زیستی گردیده است. با توجه به نقشی که تنوع زیستی در رفع نیازهای ضروری زندگی انسان‌ها دارد، توجه و حفاظت از آن به عنوان یکی از عناصر کلیدی زندگی هر انسان، مطرح می‌باشد. تنوع زیستی عملاً توانایی انواع گونه‌های زیستی در جهت افزایش کارایی، مقاومت و سازگار شدن در برابر محیط، را افزایش می‌دهد. وجود تنوع زیستی در یک شهر، نشانگر میزان سلامت و کیفیت محیط‌زیست آن است. همه‌گیری کووید-۱۹ نتیجه تجاوز نامعقول انسان به تنوع زیستی بوده و به همه ما یادآوری می‌کند که سلامت انسان در گرو سلامت محیط‌زیست و حفاظت از تنوع زیستی است.

در روزگاری که محیط زیست و تنوع زیستی جانوری و گیاهی ما دست خوش بحران های انسان ساخت شده ما معتقدیم هنوزهم میتوانیم با حمایت و در سایه آگاهی بخشی به مردم به عنوان یک راه حل در حفظ تنوع زیستی کشور عمل کنیم.

عکس‌های ما نه تنها به عنوان سوابق علمی از تنوع زندگی است، بلکه به عنوان یک یادآوری هنرمندانه از دلایلی است که می خواهیم تنوع زیستی را حفظ کنیم. ما از عکاسی به عنوان مجرای دنیای طبیعی به سمت بدل شدن به یک شهروند جهانی و مسئول استفاده می‌کنیم. اگر مردم بتوانند توسط تصویر یک عنکبوت شیفته شوند، یا بتوانند با خیره شدن به یک تصویر خزنده با آن همذات پنداری کنند، احتمالاً برای زندگی در انواع مختلف ارزش قائل خواهند شد. عکس‌ها به عنوان ابزاری قدرتمند برای ارتقاء توجه و آگاهی نسبت به موضوعات حیاتی عمل کرده‌اند و سبب موفقیت در اقدامات حفاظتی که مغفول مانده‌اند و به شدت مورد نیاز هستند، شده‌اند و از این طریق به کمک علم نیز شتافته‌اند.

انجام اقداماتی وسیع، همه‌جانبه، مستمر و فراگیر در جهت افزایش آگاهی‌های محیط‌زیستی جامعه ضروری است. از آنجایی که بسیاری از بحران‌ها و تهدیدات محیط‌زیستی، تخریب منابع و آلوده‌سازی محیط نتیجه فعالیت‌های انسانی است، «مسابقه عکاسی تنوع زیستی تهران» تلاش می‌کند تا با به تصویرکشیدن گوشه‌ای از تنوع زیستی تهران از طریق هنر عکاسی، ضمن جلب مشارکت شهروندان در توجه به محیط‌زیست پیرامون‌شان و لزوم حفاظت و حراست از آن، گامی در جهت افزایش آگاهی‌های محیط‌زیستی مردم، معرفی تنوع زیستی و زیست‌بوم تهران و تأکید بر لزوم احترام به حیات و زیستگاه همه گونه‌ها، نیز بردارد.

شناخت چهره دیگری از تهران در لابه لای روزمره‌گی ها

 ثبت تصاویر انواع گونه‌های جانوری و گیاهی شهر تهران و زیستگاه‌های آنها، کمک به شناخت بیشترِ مردم نسبت به انواع گونه‌های گیاهی و جانوری تهران، ارتقاء آگاهی‌های محیط‌زیستی مردم و ایجاد دغدغه محیط‌زیستی در میان آنها به منظور حفاظت از تنوع زیستی، تأکید بر اهمیت حفاظت و حراست از زیست‌بوم، زیستگاه‌ها و میراث طبیعی پایتخت و جلوگیری از آسیب و تخریب آنها، جلب مشارکت شهروندان برای شناخت و بهبود وضعیت محیط‌زیست تهران و حفاظت از تنوع زیستی شامل محیط طبیعی گیاهی و جانوری و زیستگاه‌های آنها، هم افزایی مدیریت شهری و رفتارهای شهروندی جهت حفاظت از تنوع زیستی و محیط‌زیست شهری، شناسایی عکاسان، هنرمندان و استعدادهای عرصه محیط‌زیست و حمایت از آنها و در نهایت تکمیل بانک تصاویر تنوع زیستی شهر تهران از جمله اهداف برگزاری مسابقه عکس «تنوع زیستی شهر تهران» است که پس از سومین دوره این جشنواره بتواند در سالهای آینده نیز تداوم داشته باشد.

انتهای پیام/

۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 18890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =