تهران در حال تحول/ از صفر تا صد راه اندازی قرارگاه تا تغییر چهره پایتخت

بیش از ۶ ماه از آغاز فعالیت مدیریت شهری جدید می‌گذرد؛ تغییر و تحول در پایتخت کلید خورده و برنامه‌ها جهت بهبود وضعیت شهری پایتخت در حال انجام است. مدیران شهری می‌گویند خبرهای خوشی دارند و بزودی اتفاقات خوبی در حوزه مسکن، حمل و نقل، ترافیک و ... خواهند داشت.

به گزارش شهر، انتخابات شورای ششم شهر و روستا ۲۸ خرداد سال گذشته برگزار شد؛ این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت ۲۱ نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند. فعالیت شورای شهر ششم در پایتخت تقریبا از نیمه مرداد آغاز شد و مهم ترین اولویت آنها که انتخاب شهردار بود نیز انجام گرفت.

اعضای شورای ششم در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. پس از یک ماه حکم علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور دولت رئیسی ابلاغ شد و  ۱۱ شهریور به صورت رسمی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد. حدود ۷ ماه از فعالیت مدیریت شهری جدی می‌گذرد و در این مدت شهرداری در حوزه های مختلف از جمله آسیب‌های اجتماعی و تامین مسکن ورود یافته است.

تحقق ۹۳درصدی بودجه اصلاحی شهرداری تهران

حجت السلام محمد آقامیری رییس کمیسیون عمران،خدمات شهری و روستایی شورای اسلامی شهر تهران درباره اقدامات شهرداری تهران اظهارداشت: در شش ماهه نخست فعالیت شهرداری تهران که به نوعی در مرحله گذار و ایجاد تغییرات در بدنه مدیران بود و با وجود اینکه در این فاصله توقع تغییرات گسترده و کارهای بزرگ از تیم جدید مدیریتی شهری نداشتیم اما از حداقل توقع شورای شهر هم بیشتر عمل کردند.

وی ادامه داد: تحقق ۹۳درصدی بودجه اصلاحی شهرداری تهران و کسب درآمد برای تهران در حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان مهمترین اتفاقی بود که رقم خورد.

خرید ۱۲۵ دستگاه اتوبوس و اورهال ۵۰۰ اتوبوس فرسوده شهر

آقامیری به تلاش مدیریت شهری ششم و اعضای شورای شهر برای خرید و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی تهران  اشاره کرد و ابراز داشت: به ناوگان اتوبوسرانی در ۶ ماه گذشته معادل ۴ سال مدیریت شهری گذشته توجه شد و علاوه بر خرید ۱۲۵ دستگاه اتوبوس و اورهال ۵۰۰ اتوبوس فرسوده شهر، شاهد قرار دادخرید هزار دستگاه اتوبوس برای کلانشهر تهران بودیم.

وی از ایجاد اصلاحات انجام گرفته در ۴ تقاطع مهم سطح شهر تهران  و برنامه‌ریزی شهرداری برای اصلاح ۱۸ تقاطع دیگر تا پایان سال برای بهبود وضعیت ترافیک شهر خبر داد و گفت: این مساله نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی و آلودگی هوای این کلانشهر خواهد داشت.

وام ۲۵۰ میلیونی ساخت مسکن به ۴۵۰ میلیون افزایش یافت

رییس کمیسیون عمران،خدمات شهری و روستایی شورای اسلامی شهر تهران تحرک شهرداری در نهضت ملی مسکن و ایجاد قرارگاه ساخت مسکن را از دیگر نقاط امیدبخش فعالیت شهرداری دانست و با تاکید بر اینکه شهرداری به کمک وزارت راه و شهرسازی  وام ۲۵۰ میلیونی ساخت مسکن را به ۴۵۰ میلیون افزایش داده است، گفت: سیاست شهرداری این است که به این طریق گشایشی در ساخت و ساز بافت فرسوده ایجاد کند.
وی افزود: در تهران بیش از ۲۶۰ هزار پلاک ملکی کم دفاع، بی دفاع یا آسیب پذیر وجود دارد که باید تمام تلاشمان را بر احیای آن بگذاریم، که با احتساب ساخت سالی ۱۵ هزار مورد از این املاک می‌توان به حد قابل قبولی تهران را در برابر مخاطرات ایمن کرد.

آقامیری به ثمر نشستن قرارداد تامین ۶۳۰ واگن مترو و افزوده شدن آن در سال‌های آینده را کمک بزرگی به حمل و نقل ریلی پایتخت دانست و ابراز داشت: در فاصله ۶ ماهه اخیر، ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده اند.

رییس کمیسیون عمران،خدمات شهری و روستایی شورای اسلامی شهر تهران برگزاری حدود ۴۰ هزار رویداد فرهنگی را رکورد خوبی برای بخش‌های فرهنگی شهری دانست و یادآور شد: هرچند عملکرد ۶ ماهه تیم مدیریت شهری موفقیت آمیز ارزیابی می‌شود و پیش بینی می شود در تحقق بودجه سال آینده نیز موفق باشند اما فاصله تهران تا ام القری شدن شهرهای جهان اسلام زیاد است.

۱۰۰درصد انضباط مالی در شهرداری تهران نسبت به مدیریت شهری سابق افزایش یافته/ تشکیل خزانه واحد اصل اساسی

احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران نیز درباره اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری تهران اظهارداشت:  ۱۰۰درصد انضباط مالی در شهرداری تهران نسبت به مدیریت شهری سابق افزایش یافته که تشکیل خزانه واحد اصل اساسی در این زمینه بوده است درآمدها اکنون به صورت شفاف به یک حساب و خزانه واحد واریز می‌شود و نوع هزینه‌کرد و درآمد سازمان‌های تابعه و واحدها کاملاً مشخص است و ان‌شاءالله با همین رویکرد اقدامات بسیار مؤثری در شهر تهران انجام می‌گیرد. به هر حال خزانه واحد و نظم مالی امکانی برای شهرداری ایجاد کرد تا مدیریت شهری اشراف جدی بر مدیریت و پیگیری مسائل داشته باشد.

نگاه ویژه شهردار تهران برای رفع مشکل مسکن شهروندان

وی افزود: به هر حال سیاست دولت جدید تأمین مسکن ارزان برای اقشار کم درآمد است در دوره گذشته دولت و مدیریت شهری شاهد افزایش بی‌رویه و غیر منتظره مسکن در تهران و کلانشهرهای مختلف بوده‌ایم و مسکن‌دار شدن تبدیل به یک آرزو و رویا شده است خوشبختانه اکنون نهضت مسکن‌سازی به راه افتاده و علیرضا زاکانی شهردار تهران هم ویژه به این مسأله نگاه دارد.

به گفته این عضو شورای شهر تهران تفاهم‌نامه‌های خوبی هم با دستگاه‌هایی مانند بنیاد مسکن منعقد شده و در مبحث نوسازی بافت فرسوده هم اقدامات خوبی در دستور کار است و کلید خورده تا بتوانیم بافت غیر پایدار را به بافت پایدار در تهران تبدیل کنیم. به گفته زاکانی شهرداری به دنبال این است تا تسهیلاتی برای ساخت مسکن ایجاد کند؛ این اقدام شامل تراکم نمی‌شود؛ این طرح شهرداری در بافت فرسوده است تا از طریق کمیسیون ماده پنج و شورای شهرسازی، ما به ازای تجمیع املاک، مجوز طبقه تشویقی ارائه شود تا برای شهروندان ساخت و ساز به صرفه باشد.

پرویز سروری، نائب رئیس شورای شهر تهران هم درباره تحول و تغییر در شهر تهران اظهارداشت: بیش از ۶ ماه است که مدیریت شهری جدید فعالیت خود را در پایتخت آغاز کرده و به نوعی کار را در دست گرفته است به هر حال شهرداری باید سازماندهی‌های جدید را انجام می‌داد و پی‌ریزی‌ها برای اجرای برنامه‌های نو صورت می‌گرفت تا پس از آن بتوان مأموریت‌ها را جهت ارائه خدمت بیشتر به شهروندان انجام دهیم .نگاه تحولی امروز شهرداری تهران نشان از اقدامات متفاوت از مدیریت شهری گذشته دارد، شهرداری با جریان رو به جلو و متناسب با مشکلات دائماً باید به روز شود و اقدامات گسترده‌ای به ویژه در حوزه هوشمندسازی انجام گیرد.

وی افزود: شرایط در شهر تهران به صورتی بود که نیاز به اقدامات اولیه و اورژانسی وجود داشت؛ از جمله اینکه موضوع حائز اهمیت مسأله حمل و نقل عمومی بود که با یک افت شدید در این حوزه مواجه بودیم. به طوری که ۶۳۰۰ دستگاه اتوبوس در دوره شورای چهارم در تهران فعال بود که متأسفانه در مدیریت شهری قبلی به شدت تنزل یافته بود و به ۲۲۰۰ تا ۲۱۰۰ مورد رسید و همین مسأله شرایط حمل و نقل عمومی را حاد کرد و آلودگی هوا را هم افزایش داد.

ورود ۳۲۵۰ اتوبوس به تهران/۷۷ میلیون یورو برای ۱۵۰ دستگاه واگن اختصاص یافت

نائب رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: شهرداری تهران در شرایط سختی شهر را در دست گرفت. کمبود مترو و تاکسی و اتوبوس بسیار ملموس بود ولی  خوشبختانه اکنون شاهد روند رو به رشد در این زمینه هستیم و تاکنون حدود هزار دستگاه اتوبوس خریداری یا اورهال شده است که به طور دقیق ۱۷۵ مورد خریداری و ۵۰۰ مورد اورهال شده است و بخشی هم در دستور کار است. همچنین برای سال جاری برنامه‌ریزی‌ها جهت ورود ۳۲۵۰ اتوبوس برای تهران مدنظر قرار گرفته و با حمایت دولت ۷۷ میلیون یورو برای ۱۵۰ دستگاه واگن اختصاص یافته است که این مسأله خبر خوشی محسوب می‌شود و حکایت از تعامل دولت،‌ مجلس و شهرداری دارد که این تعامل همچنان در حال تزاید است و چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای برای شهر تهران خواهد داشت. بنابراین ما ۳۲۵۰ اتوبوس را ان‌شاءالله به زودی به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه می‌کنیم تا با این شرایط تعداد اتوبوس‌ها به سال ۹۶ برسد. 

ماجرای راه اندازی قرارگاه‌های ویژه

سروری گفت: ۱۰۰ درصد از اقدامات خوب  مدیران شهرداری تهران این است که نگاه بخشی را کنار گذاشته‌اند و اقدامات تجمیعی در قالب قرارگاه در حال انجام است. سازماندهی‌های بسیار گسترده‌ای در سازه‌های مختلف در قالب قرارگاه انجام شد که آثارش را طی ۶ ماه گذشته تا کنون نشان می‌دهد در حال حاضر با اقدامات جمعی و همکاری دستگاه‌های مختلف می‌توان گفت که اکنون آسیب‌های اجتماعی نسبت به قبل کاهش یافته است. راه‌اندازی قرارگاه‌های آسیب اجتماعی نکته مهم در این مسأله است؛ ۶۳۰۰ نفر از معتادان متجاهر با همکاری دستگاه‌ها جمع‌آوری شده‌اند و ۸۰ درصد دره فرحزاد از حضور این افراد پاکسازی شده تا پایان شهریور هم فاز دوم بوستان نهج‌البلاغه راه‌اندازی می‌شود و مکانی که تبدیل به محل تجمع معتادان متجاهر بود مناسب‌سازی و به زودی تفرجگاه و محلی برای ارائه خدمات به شهروندان می‌شود.

دومی که در قرارگاه اجتماعی مدنظر قرار گرفته پس از موضوع معتادان متجاهر کودکان کار و خیابان است در نظر داشته باشیم که اقدامی که برای معتادان متجاهر صورت گرفت فقط جمع‌آوری آنها نبود و این افراد در اردوگاه ماده ۱۶ فرآیندهایی برای اصلاح و اشتغال آنها انجام می‌گیرد. خانه‌های قرمز هم در پایتخت که محل توزیع و تولید موادمخدر بوده، شناسایی شده است و تا کنون بیش از ۲۰۰ خانه قرمز پلمب شده و افرادی که درا ین خانه‌ها فعالیت می‌کردند شناسایی و مورد برخورد قضایی قرار گرفتند.

در سال ۱۴۰۱ اقدامات بسیار برجسته‌ای جهت رفاه حال شهروندان انجام می‌گیرد

سروری گفت: قرارگاه مسکن به همت شهرداری تهران راه‌اندازی شده ببینید دولت مشکل تهیه زیرساخت از جمله تأمین گاز، برق و زمین برای حل معضل مسکن دارد که آماده کردن این موضوعات به تنهایی توسط دولت قطعا زمانبر است ولی شهرداری تهران پیشقدم شد و موضوع تبدیل تهدید به فرصت در بافت فرسوده هم مدنظر قرار داد اکنون کار مشترکی برای تبدیل تهدید بالقوه بافت فرسوده شکل گرفته و در قالب تشکیل قرارگاه مسکن هدفگذاری ساخت ۱۸۰ مسکن مدنظر بوده است که چند هزار مورد از این مسکن‌ها قبل از سال کلنگ آن زده شد اکنون هم با همه مناطق ۲۲‌گانه جلسات مربوطه برگزار شده و هر منطقه سهمیه‌های ساخت مسکن را گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: من به شخصه به شهروندان تهرانی قول می‌دهم که در سال ۱۴۰۱ اقدامات بسیار برجسته‌ای جهت رفاه حال شهروندان و بهبود وضعیت تهران جهت مدیریت شهری انجام می‌گیرد در همه بخش‌ها شاهد تحول جدی در شهر جهت ارائه خدمات مفید و مناسب هستیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 19980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =