رونمایی از سامانه «من شهردارم» و افتتاح فاز نخست موزه صنعت / ۸ پروژه شهری به بهره‌برداری می‌رسد

در هجدهمین شنبه امید و افتخار در کنار افتتاح فاز نخست موزه صنعت (کارخانه سیمان ری)، از سایت «من شهردارم» با هدف مشارکت شهروندان در بودجه‌ریزی پروژه‌های شهری در قالب یک نظرسنجی از ۲هزار پروژه شهری رونمایی می‌شود. همچنین قرار است ۸ پروژه شهری در چند منطقه پایتخت نیز به صورت همزمان به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار شهر از رونمایی سامانه «من شهردارم» با حضور شهردار تهران در روز شنبه -سوم دیماه ۱۴۰۱- خبر داد و گفت: در قالب این طرح قرار است با انجام یک نظرسنجی بزرگ از ۲۰۰۰ پروژه شهری اولویت های برنامه های شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ مشخص شود.

وی افزود: یکی از راه های ارتباط گرفتن با مردم فضای مجازی است‌؛ سابقه این کار در دولت بوده تا درباره پروژه های کشور سوال شود، اما تجربه پرسش رودررو و حضوری با مردم در رابطه با پروژه های شهری شیوه جدیدی است که برای نخستین بار در شهرداری تهران قرار است، اجرا شود.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران ادامه داد: اینکه پروژه های عمرانی با نظر مردم اجرایی شود، شیوه جدیدی است که نیاز به فرهنگ سازی دارد.

وی  با اشاره به اینکه تحول نرم افزاری  یکی از ۴ محور تحولی شهردار تهران در این دوره مدیریت شهری است، بیان کرد: در ذیل این تحول شهردار تهران مساله مردمی سازی اداره شهر را مطرح کرده است.

شهرابی با بیان اینکه مردمی سازی یعنی مشارکت دادن مردم در امر تصمیم گیری و  یکی از بسترها مشارکت دادن مردم در امر اداره شهر است؛ یادآور شد: در مدل بودجه‌ریزی شهری در قالب طرح «من شهردارم» به دنبال بیان دو مفهوم هستیم نخست اینکه فرد می تواند با قرار دادن خود به جای شهردار تهران پروژه های شهری را اولویت بندی کند و دوم اینکه به عنوان یک شهروند که اداره شهر برایش مهم است، می تواند پیشنهادات خود را در اجرای  طرح های شهری مطرح کند.

وی تاکید کرد: ما به دنبال این پرسش از مردم هستیم که شما اجرای کدام پروژه های عمرانی را در شهر تهران در اولویت می‌دانید تا ما به عنوان پروژه های پیشنهادی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ به شورای شهر تهران پیشنهاد دهیم.

افتتاح فاز نخست موزه صنعت در کارخانه سیمان ری

یکی دیگر از پروژه‌هایی که در روز شنبه پیش رو و همزمان با هجدهمین شنبه امید و افتخار افتتاح می‌شود، فاز نخست موزه صنعت است. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این رابطه به شهر توضیح داد: نخستین کارخانه سیمان ایران، در دی ماه ۱۳۱۲ افتتاح شد و تا سال ۱۳۶۰ طی چهار مرحله مختلف توسعه یافت و میزان تولید آن تا سقف ۶۰۰ تن در روز رسید.

 سید مهدی هدایت افزود: واحدهای کارخانه، تا اواخر سال ۱۳۶۲ فعال بودند، تا اینکه در اسفند ماه سال ۱۳۶۲ به دنبال گسترش شهر تهران و همچنین قدیمی شدن شیوه تولید و از رده خارج شدن دستگاه‌ها همراه با انتشار آلودگی، تولید واحدهای کارخانه متوقف و در نهایت در سال ۱۳۶۳ این مجموعه رسما تعطیل شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: از سیمان این کارخانه در ساخت بناها و زیرساخت های مهمی همچون ساختمان وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، تئاتر شهر، مخابرات ایران و موزه هنرهای معاصر استفاده شده است.

وی بیان کرد: تاریخ، وسعت و عظمت کارخانه، بناها و فضاهای متعدد و متنوع آن، تجهیزات صنعتی جالب توجه و قرارگیری در جوار آثار شاخص تاریخی و طبیعی، در کهن ترین محدوده استان تهران، از جمله دلایلی است که سبب شده تا این مجموعه ظرفیت بالایی برای نقش پذیری در سطح شهری و حتی ملی را دارا باشد.

هدایت یادآور شد: در همین راستا به پیشنهاد شهرداری تهران، هیات وزیران در جلسه ای در سال ۱۳۹۷ طی مصوبه ای حق استفاده از کارخانه سیمان ری را، با هدف مرمت، بازسازی و تبدیل آن به موزه صنعت سیمان و مجموعه گردشگری با کاربری های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای مدت ۳۰ سال به شهرداری تهران واگذار کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تاکید کرد: براین اساس شهرداری تهران در سال ۱۳۹۸ مرمت و باز آفرینی این مجموعه را به سازمان نوسازی شهر تهران سپرد.

وی در ادامه گفت: این کارخانه در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ رفع معارض شد و عملیات مستند سازی، رفع خطر اولیه و طراحی آن در سال ۱۴۰۰ صورت پذیرفت.

هدایت افزود: پس از طراحی و با هدف بازگشایی هر چه سریع تر  مجموعه در سال ۱۴۰۱ در دوره جدید مدیریت شهری عملیات اجرایی فاز اول کارخانه از محل منابع سازمان نوسازی شهر تهران با هدف تبدیل مجموعه «سی مان ری» به «کار موزه » آغاز و ظرف مدت هفت ماه فاز اول کارخانه که شامل ۵۰۰۰ متر مربع محوطه، ۲۰۰۰ متر مربع فضای کار اشتراکی، ۹۰۰ متر مربع گالری و مرکز اسناد در کنار ۱۰۰۰ متر مربع موزه صنعت بود، برای استفاده هموطنان آماده شده است.

وی در پایان تاکید کرد:  روند بازآفرینی مجموعه سیمان ری امری مداوم خواهد بود و تا سه سال دیگر و در فازهای بعدی ادامه خواهد داشت.

از احداث پیاده راه ضلع شرقی خیابان نیاز تا ساماندهی مجموعه فرهنگی شهر ورزش

براساس این گزارش در هجدهمین شنبه امید و افتخار سه پروژه عمرانی هم در منطقه ۱۹ اجرایی می‌شود.

تورج فرهادی شهردار منطقه ۱۹ در این باره گفت: احداث پیاده راه ضلع شرقی خیابان نیاز شمالی و همچنین اجرا ترا روکش خیابان نیاز پس از ۱۵ سال دو طرح عمرانی است که شنبه به بهره برداری می رسد.

وی  افزود: همچنین اجرا و بازسازی و ساماندهی مجموعه فرهنگی شهر ورزش جهت برگزاری مراسم های آئینی نیز یکی دیگر از پروژه هایی است که در شنبه امید و افتخار به بهره برداری می رسد.

به گفته شهردار منطقه ۱۹ برای هر کدام از پروژه ها ۷ میلیارد تومان هزینه شده است.

بهره برداری از مخزن آب بوستان آئینه 

در منطقه ۱۰ نیز بهره برداری از مخزن آب خام پارک آئینه در روز شنبه انجام می‌شود.

مهدی اخ‌الصنایع در گفت و گو با خبرنگار شهر در این باره اظهار کرد: این مخزن ۲۵۰ مترمکعبی بتونی با هدف ذخیره آب خام برای فضای سبز در مواقع بحران ساخته شده است.

شهردار منطقه ۱۰ یادآور شد: این مخزن با بودجه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ساخته شده است.

اجرای ۳ پروژه عمرانی در منطقه ۵ تهران

همچنین در منطقه ۵ نیز مخزن ژئوممبران بوستان کوهسار، احداث پیاده راه خیابان بیمه سوم و احداث آمفی تئاتر روباز پارک الهام از جمله پروژه‌هایی است که در هجدهمین شنبه امید و افتخار به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام/

۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
کد خبر: 29782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =