۸۵ درصد درآمد شهرداری در سنوات گذشته از منابع مالی سمی بود/برای نخستین بار امسال ۵۰ درصد از درآمدها از محل درآمدهای پایدار است

مدیر مطالعات اقتصادی اداره کل وصول درآمد معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: ۸۵ درصد از درآمدهای پایدار شهرداری تهران در سنوات گذشته از منابع مالی سمی بود.

به گزارش خبرنگار شهر؛ عابدین سالاری در نشست خبری مدیرکل تشخیص و وصول درآمد معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: همانطور که می دانیم ریشه مشکلات شهرداری تهران در سال های گذشته مسائلی مانند  شهر فروشی بود که از این راه برای  تامین مالی شهرداری تهران استفاده می شد.
وی با بیان اینکه درآمد پایدار نباید تابع فراز و فرودهای اقتصادی باشد و روند خاص خود را باید داشته باشد، افزود: دومین مساله این است که محل تامین این درآمدها سمی نباشد به عبارتی ماحصل فروش زمین و آسمان شهرنباشد که متاسفانه در سنوات گذشته این چنین بود.
مدیر مطالعات اقتصادی اداره کل درآمد شهرداری تهران ادامه داد: در مطالعات انجام شده ۶ مورد از راه های تامین درآمد پایدار در سنوات گذشته به این صورت استخراج شده است؛ از محل عوارض مازاد بر تراکم، شهرداری تهران در سال های گذشته ۲۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. همچنین از محل درآمد حاصل از تغییر کاربری ۸۷ هزار  و ۲۰۰میلیارد تومان، از محل عوارض پروانه های ساختمانی تجاری (پذیره) ۵۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، عوارض حذف پارکینگ ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، عوارض صدور پروانه ساختمانی (زیربنایی) ۲ هزار و ۶۱۵ میلیارد تومان، جرایم کمیسیون ماده صد یک هزار و ۳۷۳ میلیارد تومان، عوارض بالکن و پیش آمدگی ۲ هزار و ۴۲۵ میلیارد تومان، عوارض ساختمان های غیر مجاز ۴ هزار میلیارد تومان، عوارض بر تفکیک اراضی و ساختمان نیز یک هزارو ۳۲۸ میلیارد تومان، عوارض نوسازی ۴۷ هزار و ۷۰۳ میلیارد تومان، بهای خدمات مدیریت پسماند واحدهای تجاری ۱۲ هزار و ۶۹۵ میلیارد تومان  کسب درآمد شده است.
وی بیان کرد: این ارقام نشان می دهد ۸۰ تا ۸۵ درصد از درآمدهای شهرداری تهران در سال های گذشته از منابع مالی سمی بوده است.
سالاری یادآور شد: در حوزه عوارض پایدار نیز در بخش مالیات بر ارزش افزوده در سال ۹۰ حدود ۹۶۰ میلیارد تومان و در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱ نیز ۹ هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان درآمد کسب شده که تا انتهای سال این مبلغ به حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان می رسد.
وی با بیان اینکه سهم تهران در حوزه منابع پایدار شهری ناچیز است؛ تاکید کرد: امسال ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قبض در وجه شهروندان صادر شده است که با درآمد ۱۵ هزار میلیارد تومانی از محل ارزش افزوده سهم درآمد پایدار شهرداری تهدان به ۲۷ هزار میلیارد تومان می رسد.
مدیر مطالعات اقتصادی اداره کل وصول شهرداری تهران در ادامه گفت: اگر این میزان درآمد پایدار شهرداری محقق شود، می توان گفت برای نخستین بار ۵۰ درصد از درآمد شهرداری از محل درآمدهای پایدار بوده است.
وی درباره میزان مشارکت شهروندان در پرداخت عوارض شهری افزود: در یک دهه گذشته خرج شهر تهران را چند هزار نفر با پرداخت به موقع قبوض عوارض پرداخت کرده اند. این در حالی است که در این کلانشهر ۱۲ میلیون نفر ساکن هستند.
 عابدین سالاری با اشاره به اینکه درآمد شهرداری از محل پرداخت قبوض شهری در ۱۳۹۹ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است؛ ادامه داد: سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان محاسبه عوارض شده بود که ۱۹۷۰ میلیارد تومان پرداخت شد.
وی بیان کرد: از این مبلغ نیز ۱۲۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت توسط شهروندانی بود که نقل و انتقال ملک داشتند.
مدیر مطالعات اقتصادی معاونت مالی شهرداری تهران یادآور شد:  شهروندان خوش حساب تنها ۷۰۰ میلیارد تومان قبوض عوارض خود را پرداخت کرده اند.
به گفته وی  امسال ۳میلیون و ۳۳۵ قبض به ارزش ۱۲ هزار و ۶۰۰ صادر شده که با توجه به بخشودگی هایی که انجام شده این مبلغ به  ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد می رسد.
انتهای پیام/
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 33306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =