آمادگی برای ساخت پارک اوتیسم در منطقه۱۳

چهارمین خانه امید ویژه افراد دارای اختلال طیف اوتیسم با ارایه خدمات آنلاین و حضوری به افراد دارای این اختلال درگروه سنی تا ۷ سال در منطقه ۱۳ آغاز به کار کرد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل سلامت شهرداری تهران، مرادی معاون ارتقا سلامت اداره کل سلامت شهرداری تهران در مراسم آغاز به کار چهارمین خانه امید، ویژه افراد دارای اختلال طیف اوتیسم که با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۱۳ و مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران و جمعی از خیران برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: یکی از مهمترین ماموریت های شهرداری تهران ارایه خدمت به همه گروه‌های جمعیتی خصوصا افراد دارای معلولیت است که در قوانین بالادستی شهرداری نیز بر آن تاکید شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از گروه‌هایی که برای آنان ازسوی شهرداری برنامه های متنوع و خاصی تدارک دیده شده  افراد دارای اختلال طیف اوتیسم است، افزود: فعالیت های گسترده ای در شهرداری تهران در حوزه خدمات اجتماعی و فرهنگی برای تمامی گره های معلولان برنامه ریزی شده است. در اداره کل سلامت نیز برای افراد دارای اختلال اوتیسم برنامه هایی از جنس زیرساختی، فرهنگی، آموزشی، ترویجی و خدمات سلامت محور طراحی شده است تا افراد دارای اختلال اوتیسم بتوانند از خدمات شهروندی  مانند سایر افراد جامعه استفاده کنند.

مرادی با تاکید بر اینکه در راستای تحقق دسترس پذیری و فرصت برابر تلاش شده است عدالت در استفاده از خدمات شهری برای افراد دارای این نوع از اختلال به درستی اجرا شود، تاکید کرد: براساس گزارش وزارت بهداشت، آمار مبتلایان به اختلال اوتیسم هر سال رو به افزایش است و از این رو، ضرورت دارد دسترسی شهروندان مبتلا به این اختلال به خدمات سلامت محور، توانبخشی، فرهنگی، آموزشی و ... افزایش یابد تا کیفیت زندگی این دسته از شهروندان نیز ارتقا یابد.

معاون ارتقا سلامت اداره کل سلامت شهرداری تهران به برخی نیازهای افراد دارای اختلال اوتیسم و چالش هایی که برای رفع این نیازها وجود دارد اشاره کرد و گفت: کمبود زیر ساخت های لازم برای ارایه خدمات و دسترسی خانواده‌ها به امکانات آموزشی و توانبخشی، نبود درک درست از مشکلات و نیازهای افراد دارای اختلال اوتیسم، کم اطلاعی شهروندان در مورد نحوه ارتباط با افراد دارای این نوع اختلال و نیز هزینه بالای توانبخشی سبب شده است افراد دارای این اختلال و خانواده های آنان با مشکلاتی در جامعه رو به رو شوند. از این رو، آماده سازی جامعه و برنامه ریزی برای برطرف کردن بخشی از این مشکلات ضرورتی است که باید به آن توجه کرد.

حمایت از مبتلایان به اوتیسم با کمک شرکای اجتماعی

مرادی در ادامه با بیان اینکه شهرداری تهران شناخت خوبی از نیازها، مطالبات و مشکلات افراد دارای اختلال اوتیسم پیدا کرده است و از این رو توانمندی های خود را برای کاهش مشکلات این طیف پای کار آورده است، افزود: این آمادگی را داریم با بهره گیری از توانمندی شرکای اجتماعی خود در حوزه اوتیسم خدمات متنوع و وسیع تری را به افراد دارای اختلال اوتیسم ارایه کنیم.

به گفته معاون ارتقا سلامت اداره کل سلامت شهرداری تهران؛ تعدد انجمن‌های مردم نهاد و نبود بانک اطلاعاتی از تعداد افراد دارای این اختلال در مناطق ۲۲ گانه تهران یکی از چالش های پیش رو در این حوزه برای سامان دادن به چرخه حمایت از مبتلایان به این اختلال است.

به گفته وی؛ در اداره سلامت شهرداری تهران، چهارمین خانه امید با همکاری انجمن اوتیسم و شهرداری منطقه ۱۳ آغاز به کارکرد و امیدواریم با همکاری شهرداری و اداره سلامت برنامه های مختلفی از جنس توانمند سازی برای افراد دارای طیف اوتیسم و خانواده های آن ها اجرا کنیم.

معاون ارتقای سلامت اداره کل سلامت شهرداری تهران خاطرنشان کرد: این مرکز آمادگی پذیرش ۱۰۰ کودک تا ۷ سال دارای اختلال اوتیسم را دارد که زیر نظر متخصصان به آنان خدمت  به شکل رایگان ارایه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه خدمات ارایه شده در این مرکز به ۲ شکل آنلاین و حضوری ارایه می‌شود، افزود: خدمات تخصصی و فوق تخصصی روانپزشکی کودک، روان پزشکی بزرگسالان، تست های تشخیص اختلال طیف اوتیسم و هوش، کادرمانی ذهنی، حسی، حرکتی و نیز گفتار درمانی، رفتار درمانی و بازی درمانی گروهی از جمله خدماتی است که در خانه امید شماره ۴ ارایه می شود.

آمادگی شهرداری برای ساخت پارک اوتیسم در منطقه ۱۳

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۱۳ نیز در این مراسم از آمادگی شهرداری برای ایجاد زیرساخت های اختصاصی برای بهره مندی افراد دارای اختلال اوتیسم در این منطقه خبر داد و گفت: فضای خانه امید از سوی شهرداری تامین و کار تجهیز آن از سوی انجمن اوتیسم انجام شده است. این آمادگی را داریم که پارک اوتیسم را در منطقه ایجاد و فضایی وسیع تر و با امکانات بیشتر را برای افرادی که در شرق تهران از این اختلال رنج می برند مهیا کنیم تا خانواده ها  بتوانند از خدمات تخصصی که از سوی کارشناسان انجمن اوتیسم ایران ارایه می شود استفاده کنند.

همچنین؛ خانه امید  شماره ۴ طیف اوتیسم در ساختمان سرای محله شورا در خیابان ۳۰ متری نیروهوایی، خیابان شهید احمدزاده، خیابان بصیر تقاطع خیابان مستوفی و شورا قرار دارد.

انتهای پیام/

۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 38728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =