حدود ۷۰ درصد خودروها در مراجعه اول موفق به اخذ معاینه فنی می‌شوند

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: حدود ۷۰ درصد خودروها در مراجعه اول موفق به اخذ معاینه فنی می‌شوند و ۳۰ درصد باقیمانده از زمان مراجعه به مراکز حدود ۱۴ روز فرصت دارند که رفع نقص خودرو را انجام دهند.

به گزارش شهر، شادی مالکی مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران در خصوص مراقبت های لازم برای سفرهای تابستانی اظهار کرد: برابر ماده ۶ قانون هوای پاک مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۹۶ کلیه وسائل نقلیه موتوری موظف هستند در بازه زمانی مشخص به مراکز معاینه فنی مجاز و مورد تایید سازمان حفاظت محیط‌زیست برای اخذ گواهی معاینه مراجعه کنند.

وی افزود: اگر دارنده خودرویی که دوره معافیت از معاینه فنی آن به اتمام رسیده مراجعه نکند اعمال قانون و توسط پلیس خودروی او متوقف و یا جریمه صادر می شود. در سطح شهر تهران و اکثر کلانشهرها معاینه فنی خودروها به صورت مکانیزه بررسی و خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند شناسایی و اعمال قانون می شوند.

مالکی ادامه داد: با توجه به مشکل آلودگی هوا در کلانشهرها فارغ از الزامات قانونی درخواست ‌مان از شهروندان این است که به عنوان یک دغدغه محیط زیستی در شهر به یک سری از مسائل اهمیت دهند. طبق بررسی ها منابع متحرک سهم ۸۳ درصدی در تولید آلاینده‌های گازی ، سهم ۶۱ درصدی در تولید ذرات معلق دارند ، بنابراین پایش مستمر خودروها به جهت حصول اطمینان در بحث های فنی و ایمنی و آلایندگی امری تاثیرگذار خواهد بود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران اضافه کرد: از طرف دیگر دلیل بسیاری از تصادفاتی که رخ می دهد به نقص فنی خودرو ها بر می گردد و از این جهت نیز معاینه فنی خودروها می تواند تاثیرگذار باشد. دوره معافیت خودروها از معاینه فنی از زمان تولید ۴ سال است و بعد از آن باید طی بازه های زمانی که برای خودروهای شخصی سالی یک بار است، برای اخذ گواهی معاینه فنی مراجعه شود.

وی بیان کرد: رانندگانی داریم که در طول معافیت معاینه فنی نیز برای دریافت مشاوره خودرویی به مراکز معاینه فنی مراجعه می کنند و این میزان خدمت حدود ۵ ماه است که راه اندازی شده است.

مالکی عنوان کرد: در بحث مراجعه به مراکز خودرو ابتدا به لحاظ عیوب ظاهری مورد بررسی قرار می گیرد که البته این موارد می تواند قبل از مراجعه توسط رانندگان بررسی و رفع عیب شوند. بعد از عیوب ظاهری وارد سالن های اصلی انجام تست های فنی و ایمنی ، هم راستایی چرخ ها، وضعیت کمک فنر ، تست ترمز و ... بررسی و به مالک خودرو اعلام نقص می شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: حتی شرایطی فراهم شده که به صورت اختیاری خودرویی که دارای نقص است می تواند به واحد تعمیرگاهی که در مرکز معاینه فنی ایجاد شده مراجعه و رفع نقص را انجام دهد و مجددا برای انجام معاینه فنی اقدام کند.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد خودروها در مراجعه اول موفق به اخذ معاینه فنی می شوند، تصریح کرد: ۳۰ درصد باقیمانده از زمان مراجعه به مراکز حدود ۱۴ روز فرصت دارند که رفع نقص خودرو را انجام و مجددا برای معاینه فنی مراجعه کنند. اگر در آن ۱۴ روز مراجعه کنند نیازی به پرداخت ۹۲ هزار تومانی که الان برای خودروهای سبک در نطر گرفته شده ندارند و تعرفه ها پایین تر است، مثلا اگر تا دو آزمون بررسی شود در مراجعه مجدد برای خودروهای سبک ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان و سه آزمون به بالا ۳۰ هزار تومان و البته برای خودروهای سنگین و موتور سیکلت ها تعرفه ها متفاوت است.

مالکی با اشاره به اینکه حق ویزیت اولیه برای خودروهای سبک برای مراجعه بار اول ۹۲ هزار تومان است، یادآور شد: معاینه فنی عادی و برتر از لحاظ قیمت تفاوتی ندارند اما به لحاظ بررسی حدود مجاز آلایندگی معاینه فنی برتر سختگیرانه تر است. علتش نیز این است که بخش هایی از شهر را داریم که به دلیل تردد و آلودگی بیشتر نیاز دارند که خودروهایی که وارد آن محدوده می شوند دامنه آلایندگی آنها پایین‌تر باشد. اگر خودرویی معاینه عنی دریافت کند ۳۰ درصد تخفیف عوارض تردد در محدوده های طرح ترافیک خواهند داشت.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران ادامه داد: ۳۰ درصد مراجعین به مراکز خانم ها هستند و بنا به پیشنهاد خودشان تعمیرگاه ویژه بانوان راه اندازی شد که کلیه پرسنل و کادر فنی این تعمیرگاه خانم هستند و این کار با دو رویکرد صورت گرفته است، نخست؛ ارائه خدمات بهتر به بانوان و دوم اشتغالزایی برای بانوان. شعبه اول این تعمیرگاه در مرکز شهید آبشناسان در بهمن ماه راه اندازی شد و شعبه دوم نیز ظرف یک ماه آینده در پهنه شرقی تهران راه اندازی می شود.

وی با بیان اینکه بعد از سه سال که در تهران هیچ گونه توسعه‌ای در بحث خطوط مکانیزه معاینه فنی نداشتیم، در بهمن ماه ۱۴۰۱ دو خط مکانیزه در پهنه غربی افتتاح کردیم و در تیرماه نیز ۸ خط سیار را به مراکز سیار اضافه کردیم، گفت: وقتی صحبت از مراکز معاینه فنی می شود معمولا صف های طولانی به اذهان شهروندان می رسد اما در سال گذشته نحوه پذیرش خودروها را تغییر دادیم. نحوه پذیرش در ۱۰ مرکز از حالت حضوری به اینترنتی تغییر داده شد و شهروندان می توانند با مراجعه به سامانه تهران من و ثبت نام ، ظرف کمتر از نیم ساعت بعد از مراجعه معاینه فنی خود را دریافت کنند.

مالکی افزود: مراکز بیهقی، آبشناسان و شقایق به‌صورت شبانه روزی فعّالیت می کنند. همچنین در روزهای تعطیل و مناسبت ها نیز مراکز منتخب باز هستند و مرکز شهید چمران نیز برای مراجعه تاکسی ها راه اندازی شده است که خدمات معاینه فنی به تاکسی ها در آن به صورت رایگان داده می شود و خدمات تعمیراتی نیز با تخفیفات مناسبی در این مرکز ارائه می شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران بیان کرد: خط ویژه بانوان راه اندازی شده که صفر تا صد آزمون ها توسط کاردان های فنی خودمان انجام می شود و انشالله خط ویژه آقایان را نیز داشته باشیم.

انتهای پیام/

۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۸
کد خبر: 39848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =