مراکز فراموز مقصد اردوهای یک روزه دانش آموزان تهرانی می شود/ همکاری برای کمک به تناسب وزن دانش آموزان

مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: شهرداری آمادگی دارد همه توان و ظرفیت خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد تا دانش آموزان از خدمات آموزشی، سلامت محور و اجتماعی موجود در مدیریت شهری و حوزه سلامت برای کیفیت بخشی به زندگی خود استفاده کنند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل سلامت شهرداری تهران، حمید صاحب در نشست با مدیرکل و مدیران آموزش و پرورش شهر تهران با بیان این مطلب افزود: یکی از نیازهای امروز جامعه سرمایه گذاری در حوزه کودک و نوجوان است چراکه معتقدیم با سرمایه گذاری فرهنگی می توانیم بر وجود کودک تاثیر مثبت گذاشته و او را از بروز برخی ناهنجاری هایی که در آینده دانش آموزان را تهدید می کند ایمن کنیم.

وی اضافه کرد: برای آموزش به کودکان باید آنان را شناخت تا بتوانیم بر اساس شناخت ایجاد شده از باورهای ذهنی این قشر برای آنان برنامه ریزی کرد.

صاحب خاطرنشان کرد: باید پیام های مبتنی بر نیاز دانش آموزان در جامعه تولید و در مراکز آموزشی در اختیار آنان قرار گیرد. متاسفانه ساختار کنونی مدرسه و کلاس درس مجرای کافی برای برقراری ارتباط با دانش آموزان نیست و ضرورت دارد با استفاده از روش های مدرن و بهره گیری از خلاقیت و هنر نسبت به انتقال مفاهیمی که بتواند با دانش آموزان ارتباط بیشتری برقرار کند، اقدام کنیم.

وی توضیح داد: استفاده از روش‌هایی مانند آموزش توام با موسیقی و قصه گویی، شیوه‌های اجرای دروس ابتدایی به شکل عروسکی برای تاثیرگذاری بیشتر بر دانش آموزان بدو ورود به مدرسه از جمله اقداماتی است که باید در ساختار آموزشی به آن توجه کرد و سیاست های آموزشی را برای هر گروه سنی دانش آموزی مبتنی بر این ابزارها طراحی و اجرا کرد.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران از آمادگی این اداره کل برای در اختیار قرار دادن توانمندی و ظرفیت های موجود در مراکز فرآموز به آموزش و پرورش برای اجرای مدل های جدید آموزشی در مدارس خبر داد و گفت: در مراکز فراموز تلاش می کنیم در حوزه سلامت روان و ذهن فرزندان اقداماتی را با بهره گیری از زبان هنر و اجرای آن به شکل زیبا و هنرمندانه برای اصلاح برخی رویکردها  و رشد مهارت های زندگی انجام دهیم تا دانش آموزان و کودکان در مقابل بزه و رفتارهای پرخطر واکسینه شوند.

آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان در مراکز فراموز

صاحب در ادامه با اشاره به برخی بحران های دوره دانش آموزی و ضرورت توجه به این بحران ها و پاسخ گویی به موقع به سوالاتی که در ذهن دانش آموزان وجود دارد، ریشه برخی از این بحران ها را ناشی از فقر ارایه مهارت های زندگی به دانش آموزان دانست و افزود: بسیاری از دانش آموزان با مباحث ریاضی، علوم و مانند آن آشنایی دارند اما، آموزش لازم را در حوزه مهارت های زندگی کسب نکرده اند. خلایی که منجر به بروز برخی بحران ها و چالش هایی در حوزه دانش آموزی در مدارس شده است که برای برطرف کردن آن باید این مهارت ها به عنوان سرفصلی آموزشی به دانش آموزان ارائه شود.

وی با بیان اینکه در ۱۱ مرکز فراموز تهران برای دانش آموزان ۶ تا ۱۲ سال خدمات متنوعی پیش بینی شده  است، اظهار داشت: در این  مراکز برنامه ریزی هایی با هدف توانمندسازی گروه هدف در مواجهه با انواع آسیب های اجتماعی، آموزش مهارت های زندگی مانند خود آگاهی، دوست یابی، کنترل خشم و هیجان و مدیریت احساسات با هدف توانمندسازی دانش آموزان در این گروه سنی طراحی و با کمک متخصصان حوزه های کودک و نوجوان در حال اجرا است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران، با بیان اینکه فعالیت مراکز فراموز به تبع شیوع ویروس کرونا تغییر کرد اما با فروکش کردن بیماری، مراکز فراموز در حال احیای عملکرد خود و جلب مخاطب هستند بر تبادل اطلاعات میان اداره کل سلامت شهرداری تهران و آموزش و پرورش شهر تهران برای برخوردار شدن دانش آموزان گروه سنی ۶ تا ۱۲ سال از برنامه های این مراکز تاکید کرد و گفت: در تلاش هستیم با همکاری ادارات آموزش و پرورش و براساس مقررات در مناطق ۲۲ گانه تهران، علاوه بر فراهم کردن بستر حضور دانش آموزان در مراکز فراموز، این مراکز که در قالب سیار نیز فعالیت می کنند بتوانند به مدارس ورود کرده و خدمات خود را در مدرسه ارایه کنند.

وی افزود: مراکز فراموز را فرصت خوبی برای آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان دانست و گفت: در گذشته مراکز فرآموز منتظر حضور و ورود دانش آموزان بودند اما، در رویکرد جدید مدیریت شهری تمام مراکز فراموز شهرداری مکلف شده اند با به دنبال دانش آموزان بروند و آنان را در این مراکز جذب و خدمات خود را در دسترس آنان قرار دهند.

همکاری برای کمک به تناسب وزن دانش آموزان تهرانی

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در ادامه با اشاره به تبعات منفی ناشی از شیوع ویروس کرونا و تغییر برخی عادات غذایی درمیان این گروه سنی از اضافه وزن و چاقی تعداد قابل توجهی از دانش آموزان پایتخت خبر داد و گفت: براساس پیمایش انجام شده از سوی آموزش و پرورش، ۳۴ درصد از دانش آموزان پایتخت با مشکل اضافه وزن و چاقی رو به رو هستند. این نرخ چاقی و اضافه وزن در آینده می تواند بر سلامت دانش آموزان اثرمنفی بگذارد و از این رو، اداره سلامت شهرداری تهران آمادگی دارد با مشارکت آموزش و پرورش در بازه زمانی مشخص و با اجرای برنامه های سلامت محور و آموزشی این نرخ را کاهش دهد.

صاحب خاطرنشان کرد: برای اجرای موفقیت آمیز طرح های کاهش وزن در دانش آموزان نیازمند ارایه آموزش به معلمان هستیم. در گام نخست آموزش مربیان تربیت بدنی به عنوان افراد خط مقدم سلامت دانش آموزان در مدارس در دستور کار اداره سلامت قرار دارد. در مرحله دوم نیز سایر معلمان در مدارس تحت این آموزش ها قرار خواهند گرفت تا دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاقی بتوانند به وزن مناسب برسند.

تهران دو میلیون دانش آموز دارد 

مدیرکل آموزش وپرورش شهر تهران نیز در این نشست گفت: هم اکنون ۲ میلیون دانش آموز در مدارس شهر تهران مشغول به تحصیل هستند که می توان با تدوین بسته های فرهنگی و آموزشی مهارت پایه زمینه را برای ارایه اموزش های کاربردی و مهارت زندگی به آنان فراهم کرد.

علیرضا کریمیان افزود: برای فاصله گرفتن از ارایه خدمات سنتی  آموزشی به دانش آموزان، هر هفته یک روز کاری آنان در مدرسه در قالب شنبه های آموزشی به بازی و سرگرمی های آموزشی اختصاص پیدا کرده است تا دانش آموزان در مقاطع خاص تحصیلی در کنار بازی به یادگیری مفاهیم و موضوعات مختلف بپردازند.

اختراع بازی از سوی دانش آموزان تهرانی

وی با اشاره به اینکه اجرای این سیاست منجر به شکوفاسازی استعدادهای نهفته دانش آموزان و ابداع بازی‌های جدید میان آنان شده است، توضیح داد: در قالب شنبه های آموزشی دانش آموزان ۲ هزار بازی جدید ابداع کردند که از این تعداد؛ ۵۰۰ بازی از سوی کارشناسان آموزش و پرورش تائید و به عنوان مکمل آموزشی در کنار کتب درسی در مدارس اجرا می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، فعالیت مراکز فراموز شهرداری را اقدامی ارزشمند در حوزه آموزش به دانش آموزان دانست و با تاکید بر اینکه این اداره کل آمادگی دارد با مراکز فرآموز همکاری کند گفت: خارج شدن مراکز فرآموز از حالت متمرکز و راه اندازی این مراکز به شکل سیار سبب در دسترس قرار گرفتن خدمات قابل ارایه این مراکز به دانش آموزان شده است و این آمادگی را داریم با رعایت مقررات و قوانین در قالب تفاهم نامه از خدمات مراکز فرآموز در مدارس استفاده کنیم.

مراکز فرآموز مقصد اردوهای یک روزه دانش آموزی می شود

کریمیان با تاکید بر اینکه دانش آموزان نیازمند کسب مهارت‌های اجتماعی و مهارت های زندگی هستند، افزود: ظرفیت مراکز فرآموز می‌تواند تا حدود زیادی نیازهای دانش آموزان را در این بخش تامین کند. آموزش و پروش در این حوزه با محدودیت هایی رو به رو است که با استفاده از ظرفیت و توانایی شهرداری می تواند این محدودیت ها را حداقلی کند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه آموزش هایی که در قالب مراکز فرآموز به دانش آموزان عرضه می شود قابلیت ارایه ۵ در شبکه شاد را به عنوان فراگیرترین رسانه در دسترس دانش آموزان دارد گفت: آموزش و پرورش تکلیف قانونی دارد تا دانش آموزان را در قالب اردوهای درون و برون شهری با مهارت های زندگی آشنا کند. این امادگی وجود دارد تا با امضای تفاهم فی مابین اداره آموزش و پرورش شهر تهران و معاونت اجتماعی شهرداری تهران، مراکز فرآموز مقصد اردوهای یک روزه دانش آموزان تهرانی باشد.

در این نشست رایزنی برای امضای چند تفاهم میان شهرداری و آموزش و پرورش شهر تهران در حوزه های ارایه خدمت در مراکز فرآموز، فعالیت‌های ورزشی و نیز سلامت و آموزش های سلامت محور به دانش آموزان انجام شد و مقرر شد در قالب کارگروه هایی موضوعات مرتبط برای انعقاد تفاهم نامه های مربوطه پیگیری شود.

انتهای پیام/

۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 39947

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =