تقویت خط مقدم خدمت رسانی به مردم؛ رویکرد بودجه‌ای شهرداری تهران

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران گفت: فلسفه حضور میدانی ما در مناطق و سازمان ها و شرکت ها برای حمایت و کمک به مجموعه ها و جبران کمبودهای ناشی از تغییرات اقتصادی و سایر عوامل متوقف ساز پروژه هاست و بناداریم خط مقدم خدمت رسانی به مردم را تقویت کنیم.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل برنامه و بودجه شهرداری تهران، نشست تعاملی مدیران کل برنامه و بودجه و دفتر پایش و ارزیابی عملکرد شهرداری تهران با شهردار و معاونین منطقه یک با حضور معاونین ادارات کل برنامه و بودجه و دفتر پایش برنامه و ارزیابی عملکرد شهرداری تهران و معاونین این منطقه در راستای چهارشنبه‌های همدلی و اتحاد برگزار شد که طی آن روند پیشرفت پروژه­ های تملک دارایی سرمایه‌ای (غیرمستمر) سال­ جاری و پروژه‌های طرح من شهردارم و همچنین موضوعات تخصیص بودجه و اعتبارات منطقه یک تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

امیر شهرابی در این نشست، با اشاره به ویژگی های خاص منطقه یک، رشد اعتباری این منطقه در سال جاری را با توجه به شرایط جغرافیایی و جمعیت شمال تهران مناسب ارزیابی کرد و افزود: منطقه یک ۶۴ درصد اعتبارات توسعه محله ای خود را جذب کرده و ۷۱ درصد درآمد منطقه تاکنون محقق شده است. همچنین منطقه یک در نخستین رخداد من شهردارم از نظر میزان مشارکت شهروندان رتبه پنجم و از نظر درصد تحقق اهداف تعیین شده در جلب مشارکت شهروندان نیز رتبه دهم را در بین سایر مناطق کسب کرد که انتظار می رود امسال با تلاش مضاعف و استفاده از ظرفیت های قابل توجه منطقه، این رتبه ها در دومین دوره بهبود یابد.

وی ضمن اشاره به نقش مناطق در ۱۴ حکم و ۲۶ شاخص برنامه چهارم، افزود: علاوه بر احکام عمومی برای برخی مناطق احکام تخصصی نیز تعیین شده است. از جمله تکلیف منطقه یک در حکم ۷۶ برنامه چهارم برای «اجرای طرح موضعی بازآفرینی شهری در گلاب دره تا پایان برنامه» مشخص شده که باید در اولویت قرار گیرد.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در توزیع بودجه مناطق، سهم مساحت و جمعیت درنظر گرفته شده است، خاطرنشان ساخت: ۳۹ درصد مساحت و ۳۷ درصد جمعیت شهر تهران شامل منطقه ۱ تا ۵ است. در صورتی که ما امسال ۳۲ درصد بودجه شهرداری تهران را به این مناطق اختصاص داده ­ایم و مابقی را برای سایر مناطق درنظر گرفته ­ایم. مدیریت شهری در این دوره، کاهش فاصله جنوب و شمال تهران و رسیدگی به محلات کم برخوردار را در اولویت قرار داده است.

وی با بیان اینکه بودجه تا پیش از تصویب که در فصل پاییز هر سال به صورت لایحه آماده می شود؛ جنبه پیش بینی دارد، افزود: فلسفه حضور میدانی ما در مناطق و سازمان­ ها و شرکت­ ها همزمان با نیمه اول سال، برای کمک به مجموعه ها و جبران کمبودهای ناشی از تغییرات اقتصادی و سایر عوامل متوقف ساز پروژه هاست و جنبه حمایتی این بازدیدها پررنگ­ تر است.

شهرابی، رعایت انضباط مالی، شفافیت و حرکت در چارچوب بودجه را از تمامی مجموعه های شهرداری تهران خواستار شد و افزود: بودجه چارچوبی است که همه مناطق، ستاد، سازمان‌ها و شرکتها باید به آن مقید باشند. اما با توجه به اصل انعطاف پذیری بودجه، گاهی به فراخور موضوعات منطقه ای و تحقق مطالبات شهروندی ممکن است نیازمند تغییراتی باشد که ما باید به لحاظ بودجه ای کمک کنیم کار پیش برود.

وی با اشاره به ملموس بودن عملیات در مناطق گفت: مناطق ۲۲ گانه در خط مقدم خدمت رسانی به شهروندان هستند و وظیفه ما نیز پیشتیبانی از خدمتگذاران به مردم و تقویت خط مقدم است. ملاک حمایت ما در پروژه های غیرمستمر نیز پیشرفت پروژه هاست و گام به گام با پیشرفت فازهای پروژه های احداثی، بودجه تزریق خواهد شد.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران، تسریع در عملیات اجرایی پروژه‌ها را از مناطق خواستار شد و افزود: ما نیز هر جا مشکل اعتباری وجود داشت برطرف خواهیم کرد تا پروژه ها به بهره برداری برسد و بتوانیم رضایت شهروندان عزیز را جلب کنیم.

محمد امیرآبادی مدیرکل دفتر پایش و ارزیابی عملکرد شهرداری تهران نیز ضمن مقایسه تعداد و اعتبارات پروژه های تملک دارایی سرمایه ای منطقه یک در سال ۱۴۰۲، وضعیت پیشرفت لیست پروژه های توسعه محله ای منطقه یک را اعلام کرد.

امیرآبادی، پیاده سازی چهار رویکرد تحولی شهردار تهران و تهیه راهکارهای بهبود شاخص های ارزیابی در جلسات مداوم کمیته فنی را از شهرداری منطقه یک خواستار شد و افزود: انتظار می‌رود پروژه‌های توسعه محله‌ای و من شهردارم در مناطق طی شش ماه نخست سال به اتمام برسد.

شهردار منطقه یک نیز از اجرای ۳۶ پروژه در این منطقه طی سال ۱۴۰۲ خبرداد و گفت: بخشی از پروژه های تملک دارایی سرمایه ای (غیرمستمر) ما شامل احداث سالن ورزشی ازگل، مرمت و تکمیل مجموعه ورزشی قائم، احداث مجموعه ورزشی قیطریه، محوطه سازی فضای  فرهنگی کهف الشهدا، احداث فضای فرهنگی گلابدره، احداث سرای محله باغ فردوس، بهسازی موزه پرفسور حسابی، نصب سنسورهای هوشمند نظارتی جلوگیری از حوادث، مسقف ­نمودن پایانه های تاکسی ارم، تابناک و لاله و پایدارسازی جداره و ترانشه برج های نوبل دارآباد، آتش نشانی دارآباد و خیابان‌های صمیع افتخاری و بوکان است.

سیدمهدی صباغ، ۸ پروژه «من­ شهردارم» را سهم امسال منطقه یک اعلام کرد و بهسازی خیابان­ های ولیعصر و شریعتی، حاشیه بزرگراه صدر، اتوبان ارتش قوچک و معابر آبک، مقاوم سازی پل بزرگراه چمران-خیابان یمن، بهسازی و تجهیز پارک آموزش ترافیک، احداث بوستان الف، احداث تفرجگاه خرگوش­دره، احداث کمربند سبز شمال تهران، بهسازی مسیر کوهستان، مسقف ­سازی فضای جنب پلازای تجریش و رودخانه مقصودبیگ، ایجاد مرکز تخلیه زباله منطقه، ایمن­سازی گلابدره حد فاصل میدان دربند تا پل رومی، ایمن ­سازی رود دره درکه حدفاصل میدان درکه تا خیابان توتستان، ایمن­ سازی رود دره دارآباد حدفاصل خیابان طالب­ نصب تا گل ­مریم، احداث اسکان کارگری نواحی ۱ و ۹ و ایمن­ ساز  پارکینگ ­های باهنر و همت را از دیگر پروژه های سال ۱۴۰۲ این منطقه برشمرد.

طی این نشست معاونین ادارات کل برنامه و بودجه و دفتر پایش برنامه و شهرداری منطقه یک نیز به بیان نکات، دغدغه ها و چالش های خود در موضوعات حوزه برنامه ریزی پرداختند.

انتهای پیام/

۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 40994

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =