طراحی و پیگیری 158 اقدام در قالب قرارگاه ایمنی کالبدی کلانشهر تهران

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از طراحی و پیگیری 158 اقدام در قالب قرارگاه ایمنی کالبدی کلانشهر تهران در حوزه‌های ابنیه، شریان‌های حیاتی، بافت فرسوده، گودهای رها شده و ساختمان‌های ناایمن خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، دکتر علی نصیری در نشست مشترک با جمعی از شهرداران و مدیران استان مرکزی که در مرکز فرماندهی عملیات اضطراری شهر تهران برگزار شد، در تشریح اقدامات بخش پیشگیری و کاهش خطر به بررسی نحوه راه‌اندازی قرارگاه ایمنی کالبدی کلانشهر تهران به منظور تدوین و ابلاغ برنامه ایمنی کالبدی پرداخت و گفت: در قالب این قرارگاه ۲۵ خط تلاش و ۱۵۸ اقدام  طراحی و اقداماتی در حوزه‌های ابنیه، شریان‌های حیاتی، بافت فرسوده، گودهای رها شده و ساختمان‌های ناایمن پیگیری می‌شود.

وی همچنین اقدامات انجام شده در قالب تفاهم‌نامه ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه را تشریح و اعلام کرد: در قالب اجرای این طرح با تدوین یک چک لیست ۱۷صفحه‌ای ۱۶ هزار ساختمان در تهران ارزیابی خواهد شد که از این میان بیش از ۲ هزار ساختمان چک لیست ارزیابی آنها اتمام یافته و تاکنون ۸۷۰ ساختمان چک لیست‌هایشان تحلیل و ارزیابی شده است.

وی در ادامه اقدامات انجام گرفته جهت توسعه شبکه‌شتاب‌نگاری و لرزه‌نگاری را تشریح کرد و گفت: تکمیل ۵ ایستگاه لرزه‌نگاری، افتتاح شبکه لرزه‌نگاری درون‌چاهی، تکمیل سامانه و ارتقای ایستگاه‌های شتاب نگاری از ۲۶ به ۵۰ ایستگاه در دست انجام است.

وی افزود: توسعه و ارتقای سامانه پیش‌بینی رواناب، تهیه نقشه‌ها به منظور مدیریت خطر سیل ، مدیریت مخاطرات هواشناسی، تکمیل ساخت و ارتقای پایگاه‌های پشتیبانی مدیریت بحران و افزایش تعداد این پایگاه‌ها در سطح شهر تهران به ۱۰۷ پایگاه و تجهیز ۸ پایگاه به سامانه تامین انرژی از پنل خورشیدی  نیز بخش دیگری از اقدامات انجام گرفته در این سازمان است.

 نصیری همچنین بر پرهیز از موازی‌کاری در مدیریت بحران شهرهای مختلف کشور تاکید کرد و افزود: پرهیز از ایجاد ساختارهای موازی در مدیریت بحران و سپردن مسئولیت مدیریت بحران شهرها به شهرداری باعث کاهش آسیب‌های ناشی از وقوع بحران در شهرها می‌شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر ضرورت استفاده از تجربیات این سازمان در کلانشهرها و دیگر شهرهای کشور  تاکید کرد و افزود: در مدیریت بحران اولویت اصلی پیشگیری است. ایمنی هم هزینه‌ی کمتر و هم فایده بیشتری دارد. وقتی می‌توان با هزینه‌ای اندک به ایمنی‌سازی کمک کرد، چرا این اقدامات را انجام ندهیم.

وی همچنین ضمن اشاره به جمعیت ، مساحت و تعداد واحدهای ساختمانی موجود در پایتخت،  از زلزله ، سیل، طوفان، آتش‌سوزی، نشت مواد خطرناک، فرونشست ، فروریزش ، تغییرات آب و هوایی و تجمعات انبوه و تهدیدات بیولوژیک به عنوان بخشی از مخاطرات این شهر یاد کرد و به آسیب‌شناسی این مخاطرات و احتمالات ناشی از وقوع هر یک پرداخت.

وی در ادامه به تشریح ساختار مدیربت بحران، موضوعات مربوط به قانون مدیربت بحران، ساختار دبیرخانه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران پرداخت و گفت: شهردار هر منطقه رئیس ستاد مدیریت بحران آن منطقه است که ذیل این ۲۲ منطقه ۱۲۴ ستاد مدیریت بحران نواحی داریم و در هر سرای محله نیز خانه دوام و ایمنی داریم.

وی افزود: در خانه‌های دوام و ایمنی اقدامات آموزشی لازم در خصوص داوطلبان واکنش اضطراری محلات انجام می‌شود.

همچنین در ادامه مهندس اسماعیل سلیمی معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به بررسی اقدامات انجام گرفته در قالب اجرای طرح ارتقای ایمنی مراکز درمانی پرداخت و یادآور شد که در قالب اجرای این طرح الزام مراکز درمانی به کسب تاییده ایمنی حریق، ارزیابی ایمنی سازه‌ای، پیگیری رفع خطر مخازن ایمن و امکان‌سنجی احداث بیمارستان‌های مرکز تروما انجام و پیگیری می‌شود.

امید محترمی مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان مرکزی نیز در این نشست، برگزاری این جلسه را واجد اهمیت دانست و گفت: ما یکی از استان‌های معین شهر تهران در پهنه‌های پنج‌گانه و در این زمینه نقش‌آفرین هستیم. نکته  مهم دیگر در این نشست مشترک برای ما الگو گرفتن از شهر تهران و درس‌آموزی از اقدامات انجام گرفته در حوزه مدیریت بحران است.

وی افزود: استفاده از مدل طراحی شده  در ساختار مناطق شهر تهران و تجهیزات آنها در بخش‌های مختلف شهر ، آغاز یک کار سنگین در شهرهای دیگر  برای حفاظت از جان و مال شهروندان در هنگام وقوع حادثه است.

در ادامه این نشست محمد مرادی مدیر کل دفتر شهری و شوراهای استان مرکزی نیز گفت: حضور در این سازمان در راستای جلسات آموزشی و علمی برای دانش‌افزایی و استفاده از تجربیات است.

وی گفت: شاید شهرهای ما قابل مقایسه با تهران نباشند ولی برگزاری این جلسات باعث افزایش ارتباط مدیریت شهری دیگر شهرها با مدیران شهر تهران و استفاده از ظرفیت‌های مشترک در هنگام وقوع بحران‌هایی چون زلزله می‌شود.

مرادی یادآور شد: این سازمان و تجهیزات به کار رفته در آن ماحصل دیدگاه و خرد مدیران شهری است و ما نیز باید از این خرد جمعی استفاده کنیم.

وی گفت: خیلی خوب است که شهرداری تهران ظرفیت آموزشی برای مدیران دیگر شهرهای کشور را ایجاد کرده و این به انتقال تجربیات و نیز تعامل بین بخشی کمک می کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان مرکزی از آموزش شهروندان در حوزه مدیربت بحران به عنوان بخشی مهم در مدیریت بحران یاد کرد و یادآور شد که بدون این همکاری کار پیش نمی‌رود و باید آموزش شهروندان را جدی گرفت.

انتهای پیام/

۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 42844

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =