ضرورت استفاده از تجربه سالمندان در اداره شهر/ راه‌اندازی مراکز توانمندسازی سالمندان

با حضور یک هزار سالمند تهرانی در باغ موزه قصر، جشن روز جهانی و هفته ملی سالمندان برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل سلامت شهرداری تهران، رییس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران درمراسم گرامیداشت مقام و منزلت سالمند که با حضور یک هزار سالمند و خانواده های آنان در باغ موزه قصر برگزار شد، استفاده از تجربیات سالمندان در اداره شهر را یک الزام برای مسولان دانست و گفت: نباید از واژه سالمند برای خطاب قرار دادن بزرگترها یاد کرد بلکه این افراد جهان دیدگانی هستند که باید از تجربه های زیسته آنان در همه امور استفاده کرد.

سوده نجفی افزود: اقدامات و فعالیت جوانان دیروز و جهان دیدگان امروز شهر و جامعه را به تعالی و موقعیت امروز رسانده است و از این رو باید با استفاده از دانش و تجربه جهان دیدگان در کنار توان نیروی جوان و دانش امروز جامعه به گونه ای استفاده کنیم که بتوانیم شهری مناسب و آینده ای خود را برای آیندگان بسازیم و آن را در اختیار نسل بعد قرار دهیم.

مراکز توانمندسازی سالمندان در تهران راه اندازی می شود  

مدیرکل سلامت شهرداری تهران نیز دراین مراسم گفت: اکنون بالغ بر۱۳ درصد جمعیت شهر تهران را سالمندان بالای ۶۰ سال  تشکیل می دهند. برخی مناطق مانند ۱، ۶ و ۳ تهران سالمند ترهستند و از این رو باید برنامه های خاصی برای سالمندان و ایجاد زیر ساخت های مورد نیاز برای تقویت حضور اجتماعی این گروه جمعیتی پیش بینی شود.

حمید صاحب با بیان اینکه اکنون در حوزه سالمندی از نظر کیفی و کمی با مشکلاتی رو به رو هستیم بیان داشت: نسبت سنی جمعیت سالمندی در حال زنانه شدن است و نسبت زنان سالمند به مردان در حال افزایش است. پیش بینی می شود در سال ۱۴۱۰ با جمعیت سالمند متولد سال ۱۳۵۰ رو به رو شویم.

وی توضیح داد: مشکل اصلی ما در کمیت حوزه سالمندی است در سال ۱۳۵۵ جمعیت سالمند ما ۵ درصد بود اما این نسبت در سال ۱۳۹۸ به ۱۰ درصد رسید. درصورتی که این روند تغییر نکند در سال ۱۴۲۱ بالغ بر۲۰ درصد جمعیت سالمند و در سال های ۱۴۴۵ بالغ بر ۳۳ درصد جمعیت ما سالمند خواهد شد که دچار بحران سالمندی خواهیم شد.

صاحب با بیان اینکه روند سالمندی در کشور روندی رو به شتاب است، اظهار داشت: اگر نسبت جمعیت سالمندی به ۱۴ درصد کل جمعیت برسد آن جامعه سالمند خواهد بود و این نسبت قطعا در سال ۱۴۱۰ محقق خواهد شد و ما در زمره کشورهای سالمند قرار خواهیم گرفت.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه برای کاستن ازتبعات ناشی ازسالمندی در کشور نیازمند اصلاح نگرش به موضوع فرزند آوری هستیم، گفت: در صورتی که مسله فرزندآوری در جامعه به عنوان موضوع اصلی در جامعه تبدیل شود بدون تردید می توانیم از بحران سالمندی به خوبی عبور کنیم.

صاحب با بیان اینکه در گذشته شاهد ایجاد مراکز نگهداری شبانه روزی سالمندان بودیم، از رویکرد شهرداری برای ایجاد مراکز روزانه ارایه خدمات سالمندی درپایتخت خبر داد و گفت: بزودی در چند منطقه تهران این مراکز فعالیت خود را آغاز می کنند. قطعا با توجه به افزایش جمعیت سالمندان در تهران در هر محله باید مراکز ارایه روزانه خدمت و توانمندسازی سالمندان ایجاد شود.

ضرورت استفاده از تجربه سالمندان در اداره شهر/ راه‌اندازی مراکز توانمندسازی سالمندان

وی اضافه کرد: اکنون در منطقه ۲۱  اولین مرکز فرآهنگ فعالیت خود را آغاز کرده است و بزودی در چند منطقه دیگر پایتخت نیز این مراکز آغاز به کار می کنند. مراکزی در آن سالمندان با مقتضیات زندگی سالمندی می توانند از خدمات فرهنگی و اجتماعی مورد نیازشان بهره مند شوند.

گفتنی است دراین مراسم از والدین سالمند چند تن از شهدای دران دفاع مقدس و جاوید الاثر و نیز برخی سالمندان و مبارزان دوران انقلاب اسلامی که در زندان قصر محبوس بودند با اهدای لوح تجلیل شد.

برپایی غرفه های بومی محله ای، سیاه چادر، دکورهای سنتی و بازی های سنتی  ایجاد و پدربزرگ و مادربزرگ با نوه های خود علاوه بر حضور در این مراسم با نوه ها بازی و ساعات خوشی را کنار خانواده سپری کردند.

ضرورت استفاده از تجربه سالمندان در اداره شهر/ راه‌اندازی مراکز توانمندسازی سالمندان

۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۲
کد خبر: 43376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =