۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 43447

روزی به‌نام «تهران»

نرگس معدنی‌پور- عضو شورای شهر تهران
روزی به‌نام «تهران»

تهران را نه‌تنها باید پایتخت سیاسی کشور بلکه لازم است این کلانشهر را مبدأ تحولات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... دانست که نوع رویکردهای اتخاذشده در آن از قابلیت تسری‌بخشی و توسعه به دیگر شهرها برخوردار است.

با تکیه‌ بر نقش و جایگاه تأثیرگذار تهران در تاریخ سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور و به‌منظور معرفی ظرفیت‌های ارزشمند آن ضروری بود تا روزی به نام تهران در تقویم رسمی کشور مدنظر قرار گیرد؛ بر همین اساس روز چهاردهم مهرماه به‌عنوان «روز تهران، روز پایتخت ایران اسلامی» به جهت جانمایی در تقویم عمومی کشور از سوی شورای شهر تهران تصویب و به شورای فرهنگ عمومی کشور پیشنهاد شد تا از این طریق فضای لازم برای معرفی هرچه بیشتر شهری با قدمتی حدود ۷ هزار سال بیش ‌از پیش فراهم‌ آید.

برای تحقق این مهم، براساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته شورای سیاستگذاری به‌منظور برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگ برای روز تهران تشکیل می‌شود که شهردار تهران مسئولیت آن را برعهده خواهد داشت و این شورا موظف است ضمن بررسی و تصویب دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های مرتبط با روز تهران و برنامه‌های سالانه روز تهران، نسبت به الگوسازی و معرفی تهران در سطح ملی و بین‌المللی اقدام کند. روز تهران فرصت مغتنمی است برای معرفی هویت تاریخی، فرهنگی، اسلامی و انقلابی شهر تهران و همچنین فرصتی است برای شناساندن تاریخ غنی محلی و شهری و تنوع قومی، مذهبی و جمعیتی آن.

در راستای گرامیداشت و اعتلای نام تهران، مدیریت شهری مجموعه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و هنری را در هفته فرهنگی تهران از روز ۱۴ تا ۲۱ مهرماه پیش‌بینی کرده است که مجموعه‌ای از برنامه‌های متنوع در قالب‌های مختلف را شامل می‌شود. برگزاری نمایشگاه، جشنواره، مسابقه، نمایش، همایش، تورهای گردشگری، محافل ادبی و... توسط سازمان‌ها، مناطق و شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران و سایر دستگاه‌های اجرایی ازجمله آنهاست. امید است از فرصت ایجادشده برای معرفی هرچه ‌بهتر تهران استفاده شود تا بتوان الگویی واحد برای تمام شهرهای کشور به‌منظور مدیریت فرهنگی و اجتماعی ایجاد کرد.

انتهای پیام/

۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 43447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =