رویداد " ت مثل طهران" یادآور سنت‌ها و فرهنگ غنی پایتخت است

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران، با اشاره به رویداد فرهنگی (ت مثل طهران) در خانه اتحادیه گفت: این رویداد تلنگری است که به ما یادآور شود چه سنت‌های خوبی داشته‌ایم و امروزه با وجود فضای مجازی چقدر از این سنت‌ها فاصله گرفته‌ایم.

به گزارش شهر به نقل از  اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران؛ مجید قادری معاون فرهنگی وهنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران، با اشاره به برگزاری رویداد فرهنگی (ت مثل طهران) در خانه اتحادیه به مناسبت هفته تهران، گفت: یکی از وظایف اصلی سازمان زیباسازی شهر تهران، هویت‌سازی برای پایتخت است و این هویت لزوما هویتی نیست که با المان‌های شهری ساخته شود.

وی افزود: بخشی از هویت تهران؛ تاریخ، فرهنگ کهن، سنت‌ها و آیین با اصالت آن است که امروزه در حال فراموشی هستند و ما سعی کردیم در رویداد "ت مثل تهران" با آنها بپردازیم.

قادری از برگزاری سنت تعزیه خوانی تا سنت پرده‌خوانی، نقالی، خیمه شب‌بازی و تُرنا بازی در این رویداد خبرداد و افزود: در کنار این مراسم‌ها اتفاقات جانبی فرهنگ قدیم مانند چایخانه‌ها، مکان‌هایی که باعث دورهمی مردم و ایجاد تعامل و گفتگو می‌شد، در گوشه‌ای از حیاط برپا شده‌است.

قادری یادآور شد: ما با ساخت این فضاها در تلاش هستیم که خانواده‌ها را به فکر فرو ببریم چراکه این سنت‌های قدیمی بود که ما را در کنار یکدیگر جمع می‌کرد. سنت‌هایی که خانواده‌ها با یکدیگر به دیدن نمایش‌های آیینی و فرهنگی می‌نشستند و تلاش کرده‌ایم به مناسبت هفته تهران درب‌های خانه اتحادیه را به روی مردم باز کنیم تا با دیدن فضاهای تاریخی بدانند این فضاها با معماری تاریخی متعلق به آنها است.

معاون فرهنگی وهنرهای شهری با بیان اینکه متاسفانه امروزه در جامعه؛ بعضی از بازی‌های غربی رواج پیدا کرده‌است، افزود: زیرا فکر می‌کنیم ما به ازای این بازی‌ها را نداریم اما در فرهنگ نیاکان ما بازی‌های گروهی زیادی وجود دارد.البته لازم به یادآوریست که برگرداندن این سنت‌ها به بطن جامعه با کار فرهنگی در یک هفته امکان‌پذیر نیست اما با مداومت و استمرار برنامه‌های این چنینی که مردم را با سنت‌ها آشنا می‌کند کمک می‌کند به هویت بخشی تهران و هویت بخشی ملی و زندگی‌های جمعی و دوری از فضای مجازی.

به گفته قادری، این رویداد تلنگری است که به ما یادآور شود چه سنت‌های خوبی داشته‌ایم و امروزه با وجود فضای مجازی چقدر از این سنت‌ها فاصله گرفته‌ایم.

انتهای پیام/

۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷
کد خبر: 43717

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =