از تاکید بر اجرای کامل قانون حمایت از معلولان تا تنهایی شهرداری در مسیر زیست‌پذیر کردن شهر

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت باید به شکل کامل اجرا شود و همه دستگاه‌ها و نهادها باید خود را مکلف به اجرای این قانون بدانند و به آن تمکین کنند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل سلامت شهرداری تهران، محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در آیین بزرگرداشت روز جهانی عصای سفید که با حضور مدیران ارشد شهری و برخی چهره های فرهنگی و هنری برگزار شد، با اشاره به اینکه افراد دارای معلولیت نعمت هستند و وظیفه داریم به این افراد خدمت کنیم، افزود: قوانینی که در مجلس تصویب و از سوی شورای نگهبان برای اجرا مورد تایید قرار می‌گیرد بعد از ابلاغ به دستگاه ها باید عملیاتی شود و مدیران و مسولان مرتبط نباید قوانین مصوب شده در این زمینه را نادیده بگیرند.

وی با اشاره به اینکه در قانون استخدام، سهمیه استخدام ۳ درصد از مجموع جذب هر دستگاه به افراد دارای معلولیت اختصاص یافته است به برخی نگرش های نادرست به این قانون اشاره کرد و گفت: بسیاری از افراد دارای معلولیت توانایی جذب و به کارگیری در دستگاه ها و مراکز مختلف را دارند و توانایی خود را اثبات کرده اند بنابراین، این نگاه که فرد دارای معلولیت توانایی استخدام شدن در دستگاه ها را ندارد نگرش اشتباهی است که باید اصلاح شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اقدامات ارزشمندی در راستای حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در کشور انجام شده است اما کارهای بر زمین مانده بسیاری باقی مانده است که باید به سرانجام برسد.

باهنر با بیان اینکه نیازمند کشف استعدادهای افراد دارای معلولیت در جامعه و معرفی توانمندی های این قشر هستیم، اضافه کرد: سازمان بهزیستی به عنوان نهاد متولی در این حوزه باید مرکزی برای کشف استعدادهای افراد دارای معلولیت ایجاد کند و با اتخاذ ساز و کارهای لازم از حقوق این قشر جدی تر از گذشته حمایت کند.

وی با قدردانی از اقدامات شهرداری تهران در راستای ایجاد حال خوب و نشاط میان افراد دارای معلولیت خواستار تداوم اجرای این برنامه ها و مشارکت بیشتر جامعه هدف در آن شد.

شهرداری در مسیر زیست پذیر کردن شهر تنهاست

حمید صاحب مدیرکل سلامت شهرداری تهران نیز درمراسم روز جهانی عصای سفید گفت: وظیفه شهرداری زیست‌پذیر کردن شهر برای شهروندان است و این مهم صرفا محدود به مسائل کالبدی شهر نیست و منظور  ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی است.

حمید صاحب با بیان اینکه شهرداری در مسیر زیست پذیر کردن شهر برای همه اقشار جامعه تنها است، بر مشارکت و ارتباط بین بخشی برای خدمت‌رسانی شایسته به شهروندان تاکید کرد و افزود: مشکل اصلی این است که مشارکت بین بخشی دستگاه‌ها برای ارائه خدمات به شهروندان شکل نگرفته است. تلاش شهرداری بر این است که زمینه حضور افراد دارای معلولیت همانند دیگر افراد در بستر شهر فراهم شود.

وی با اشاره به برگزاری دورهمی‌های چهارشنبه های افراد دارای معلولیت در محلات تهران بیان کرد: هر چهارشنبه در میان در محلات و نواحی شهر تهران دورهمی متشکل از برنامه‌های ورزشی و فرهنگی برگزار می‌شود و در مجموع ۳۰ برنامه برای اجرا در محلات تدارک دیده شده است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به اینکه قانونگذار تکالیفی را بر عهده سازمان ها و نهادهای مختلف برای ارائه خدمت به افراد دارای معلولیت مشخص کرده است، عنوان کرد: قوانین تاکید دارند که افراد دارای معلولیت خصوصا افراد نابینا نباید دغدغه ای برای حضور در جامعه داشته باشند و از این رو دستگاه ها و نهادهای مختلف باید به گونه ای عمل کنند که این قشر با کمترین مشل در جامعه حضور داشته باشند.

از تاکید بر اجرای کامل قانون حمایت از معلولان تا تنهایی شهرداری در مسیر زیست‌پذیر کردن شهر

صاحب ادامه داد: شهرداری تهران برای عمل به تکالیف قانونی خود برنامه های متنوعی را برای افراد دارای معلولیت تدارک دیده است که به شکل خاص برای افراد دارای معلولیت بینایی، برگزاری تورهای گردشگری درون و برون استانی، المپیک بازی های افراد دارای معلولیت و مسابقات فرهنگی و هنری در دستور کار قرار دارد که بخشی از آن نیز در حال اجرا است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در پایان از افراد دارای معلویت و نابینایان دعوت کرد تا در برنامه‌ها و رویدادهایی که مدیریت شهری برای ایجاد نشاط برای آنان تدارک دیده است شرکت کنند و برای ارتقای سطح کیفی برنامه‌های در حال اجرا پیشنهادها و نظرات خود را اعلام کنند.

انتهای پیام/

۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 43907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =