سطح پایش آلایندگی وسایل نقلیه در کلان‌شهرها باید متفاوت باشد

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ملاک فرسودگی خودروها در ماده ۱۰ قانون ساماندهی خودرو مصوب خرداد ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی مجددا براساس سن تعیین شده است و آیین‌نامه اجرایی آن توسط دولت تهیه و به زودی ابلاغ خواهد شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی، نشستی با حضور داریوش گلعلیزاده رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، شادی مالکی مدیر عامل شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران و جمعی از مدیران با هدف هم اندیشی و هم افزایی دو مجموعه در افزایش اثربخشی معاینه فنی در بحث کاهش آلودگی هوا برگزار شد.

در ابتدای این نشست مالکی با اشاره به شرایط آلودگی هوا در کلان شهر تهران و نیاز به پایش سخت گیرانه تر خودروها گفت: تهران از لحاظ وضعیت آلودگی هوا دارای مختصات ویژه ای است. سطح کنترل معاینه فنی در کلان شهرها بایستی با شهرهای کم جمعیت متفاوت باشد. منطقی نیست برای خودرویی که در شهر کم جمعیت و بدون آلودگی هوا تردد می نماید با شرایط سخت گیرانه آلایندگی آن کنترل شود. برای افزایش اثربخشی معاینه فنی بایستی سطح پایش آلایندگی وسایل نقلیه در کلان شهرها متفاوت باشد. در حال حاضر در بحث پایش آلایندگی دو سطح معاینه فنی در مراکز شهر تهران انجام می شود. معاینه فنی عادی و برتر که در معاینه فنی برتر آلایندگی خودروها سخت گیرانه تر پایش می شود.البته معاینه فنی برتر الزامی نیست. تعیین حدود مجاز آلایندگی در معاینه فنی که توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام می شود می تواند به نحوی باشد که معاینه فنی برتر در کلان شهرها اجباری شود. بدون تردید تعیین حدود مجاز جدید بر این اساس با لحاظ کلیه عوامل اقتصادی و اجتماعی توسط سازمان حفاظت محیط زیست می تواند در کاهش آلودگی هوا کلان شهرها تاثیرگذار باشد.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی با اشاره به تشکیل کارگروه ملی معاینه فنی و نیاز به حضور ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری تهران در این کارگروه اظهار داشت: تشکیل این کارگروه بدون تردید می تواند در ایجاد هماهنگی و وحدت رویه دستگاه های دارای مسئولیت در حوزه امور معاینه فنی در کشور و همچنین ارتقا بحث نظارت بر مراکز معاینه فنی موثر باشد. در همین راستا ضروری است که ستاد معاینه فنی به عنوان رئیس کمیته تخصصی معاینه فنی کلان شهرهای کشور به منظور پیگیری مطالبات صنفی کلان شهرها در این کارگروه حضور داشته باشد. در سنوات قبل تلاش متولیان به ایجاد زیر ساخت و توسعه کمی مراکز معاینه فنی معطوف بوده و خوشبختانه اکنون با پیشرفت این صنعت و تثبیت جایگاه آن، به سمت کیفی سازی خدمات، نوآوری و خلاقیت گام برداشته می شود.

در ادامه این جلسه موضوعاتی در خصوص کاهش سن معافیت معاینه فنی و اصلاح آن براساس زمان پایان گارانتی خودروها، اصلاح شیوه نرخ گذاری معاینه فنی در ماده ۶ قانون هوای پاک، تشدید نظارت بر نحوه عملکرد مراکز معاینه فنی در کشور، بروزرسانی حدود مجاز آلایندگی وسایل نقلیه توسط سازمان حفاظت محیط زیست براساس داده کاوی نتایج آزمون مراکز معاینه فنی شهر تهران با لحاظ شرایط اقتصادی و اجتماعی و آخرین وضعیت آیین نامه اجرایی ماده ۱۰ ساماندهی خودرو در خصوص تعیین و تکلیف سن فرسودگی خودروها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

انتهای پیام/

۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴
کد خبر: 44079

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =