واگذاری قرارداد طرح‌های جامع شهری از وزارت مسکن به شهرداری‌ها/ طرح جامع باید به‌روزرسانی شود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: درخواست ما از مجلس شورای اسلامی این است که مساعدت کند تا قرارداد طرح‌های جامع شهری از وزارت مسکن و شهرسازی به شهرداری‌ها واگذار شود.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی چمران در آیین افتتاحیه گردهمایی «تهران آینده؛ یک شهر، یک برنامه» با بیان اینکه در گذشته  شهر تهران بدون دستور و قانون جلو می رفت، اظهار کرد: هرچه که می خواستند تصمیم می گرفتند و اجرا می کردند و نتیجه آن بی قانونی ها را امروز می بینیم و اگر مردم از ناهنجاری های شهر تهران ناراحت هستند، باید بگوییم که شهر یک روزه پدید نمی آید و مدت زمان مدیدی را نیاز دارد. شهر به هر طریقی که پول داده می شد، ساخته می شد و از درآمدهای حاصل شده، بزرگراه و خیابان می ساختند و کار به جایی رسید که مردم و شهروندان احساس کردند به راحتی نمی توان در آن زندگی کرد و امروز نیز به همین شکل است و به راحتی نمی توان در آن زندگی کرد.

وی با بیان اینکه در ابتدای دهه ۸۰ تصمیم گرفته شد برای تهران طرح جامع تهیه شود، خاطرنشان کرد: شورای اول تصمیم به تدوین طرح جامع گرفت و در انعقاد قرارداد با مشاوران، پایه ها را تنظیم کرد اما اجرایی نشد.

چمران با اعلام اینکه در دوره دوم شورا تعداد زیادی معمار و شهرساز داشتیم، یادآور شد: ما در این دوره نسبت به اجرایی شدن طرح جامع شهری پافشاری کردیم و موفق شدیم. معاونت وزارت مسکن و شهرسازی اعلام کرد که قرارداد طرح های جامع باید توسط وزارت مسکن و شهرسازی منعقد و هزینه آن تأمین شود اما از مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که اصلاح صورت بگیرد و شهرداری ها این قراردادها را منعقد کنند.

وی همچنین تصریح کرد: قرار بر این شد شهرداری تهران بودجه را تأمین کند و وزارت مسکن و شهرسازی در آینده مبالغ را بپردازد که این اقدام انجام شد. ما در آن دوره ۲۲ مشاور برای ۲۲ منطقه گرفتیم و یک مهندس مشاور انتخاب شد. در کمتر از ۲ سال مطالعاتی صورت گرفت و طرح جامع آماده و به وزارت مسکن و شهرسازی ارسال شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بنده در طراحی طرح جامع برخی شهرها سهیم بوده ام، خاطرنشان کرد: طراحی طرح جامع شهری دیگر شهرها در نیم روز به نتیجه می رسد اما طرح جامع تهران مدتها بررسی شد تا به تصویب برسد. شهردار وقت تهران چهار جلسه چند ساعته را برگزار کرد و پیشنهادات اصلاحی در شورای عالی شهرسازی و معماری تعدیل و تصویب شد و به اجرا رسید و تهران از قاموس و برنامه برخوردار شد.

چمران با تأکید بر اینکه قانون داشتن حتی در صورت ضعف بهتر از بی قانونی است، گفت: قانون بهتر از این است که هرچه پول دهیم، تعداد طبقات ساختمان ها افزایش یابد. امروز نتایج آن بی قانونی ها را می بینیم و می خواهیم بدانید که وجود طرح جامع و قاموس برای شهر تا چه اندازه اهمیت دارد.

وی با اعلام اینکه طرح های جامع شهری انعطاف پذیر هستند و به تدریج قابلیت اصلاح دارند، اظهار کرد: طرح جامع تهران قابلیت انعطاف پذیری داشت و هنوز هم دارد؛ پس از طرح تفصیلی شهر، شهرداران مناطق و مردم پیشنهادات اصلاحی را بالغ بر ۴۰۰ مورد مطرح کردند و اصلاحات اعمال شد؛ بنابراین هر سال که جلو می رویم طرح جامع نیز جلو می رود و اصلاح می شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: باید در طرح های جامع سایر شهرها نیز این موضوع مورد توجه قرار بگیرد و دچار گذر زمان و عدم انعطاف پذیری نشوند.

وی با بیان اینکه بر خلاف ناهنجاری های گذشته، تهران در اوایل دهه ۹۰ صاحب طرح تفصیلی و طرح جامع شد و وضعیت هر پارسل در تهران مشخص است؛ اصرار ما بر این بود که باید به این طرح احترام بگذاریم و آن را اجرایی کنیم و اگر بخشی از آن مشکلی دارد سالیانه و یا پنج ساله بازبینی شود.

چمران با تأکید بر اینکه معماران، جامعه شناسان و اندیشمندان شهری طرح جامع را بررسی می کنند، اظهار کرد: این افراد علاوه بر طرح جامع، تصمیماتی می گیرند و برای اجرا به شورا، شهرداری و شورای عالی معماری و شهرسازی تحویل می دهند. در همین راستا هیئتی سه نفره شکل گرفت و وزیر راه و شهرسازی، شهردار و رئیس شورای وقت در این هیئت عضو شدند و در نهایت نهاد راهبری و پایش شکل گرفت تا تصمیمات را بررسی کند و به این هیئت ارائه دهد.

وی با بیان اینکه احکام طرح جامع اجرایی شده و اگر اجرا نمی شد، قابلیت اداره شهر وجود نداشت، تصریح کرد: برای طرح تفصیلی شهر تهران اقدامات بسیار خوبی انجام شده و به طرح های موضعی و موضوعی بازمی گردد. بخشی از این طرح ها اجرایی نشده و بسیاری از این طرح ها نیز به نتیجه نرسیده که باید قراردادهای آن توسط معاونت شهرسازی و معماری منعقد شود. امیدواریم معاون راه و شهرسازی در جلسات این رویداد حضور پیدا کند و در جریان امور قرار بگیرد.

انتهای پیام/

۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 45921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =