تقویت کانون‌های محله‌محور برای کاهش دیابت در تهران

مدیرکل سلامت شهرداری تهران از طراحی برنامه‌های مختلف برای شناسایی افراد مبتلا به دیابت و بیماری‌های غیر واگیر در خانه‌های سلامت و کانون‌های محله‌محور در سراهای محله پایتخت خبر داد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل سلامت هرداری تهران، حمید صاحب با بیان اینکه سازمان ملل متحد، دیابت را به عنوان یکی از چالش‌های اساسی قرن ۲۱ نام برده است، گفت: دیابت به یکی از ۶ بیماری چالش برانگیز این قرن تبدیل شده است و به عنوان یکی از بیماری‌های غیرواگیر در حال رشد است.

ابتلای ۴ میلیون نفر در کشور به بیماری دیابت

وی افزود: هم اکنون ۴ میلیون نفر در کشور به این بیماری مبتلا هستند و پیش بینی می‌شود که این نرخ در ۱۵ سال آینده ۲ برابر شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران شیوه‌های نادرست زندگی، کم تحرکی و تغذیه نامناسب را  دلیل افزایش نرخ فوت ناشی از این بیماری دانست و اظهار کرد: به‌گونه‌ای که یک ششم نرخ مرگ ثبت شده در کشور ناشی از ابتلا به دیابت است و شهروندان ما می‌بایست با اصلاح شیوه‌های زندگی از توسعه این بیماری، پیشرفت و افزایش نرخ مبتلایان به دیابت جلوگیری کنند. 

صاحب با تأکید بر اینکه بسیاری از تصمیمات و اقداماتی که در زندگی افراد انجام می‌شود،  درست نیست و منجر به بروز بیماری‌های جسمی در فرد می‌شود، گفت: برای ترویج زندگی همراه با عقلانیت نیازمند ارائه آموزش‌های پایه‌ای به افراد هستیم و این موضوع باید در دستور کار نهادهای فرهنگی، آموزشی و تربیتی قرار گیرد تا با این آموزش‌ها بتوانیم از بروز چالش‌هایی که اکنون با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، جلوگیری کنیم.

تقویت خانه‌های سلامت برای شناسایی افراد دیابتی 

وی با اشاره به لزوم و اهمیت تشکیل کانون‌های محله محور و تقویت فعالیت خانه‌های سلامت در راستای شناسایی افراد مبتلا به دیابت و بیماری‌های دیگر اشاره کرد و افزود: کانون‌های سلامت محور در محله‌ها در دوره‌ جدید در قالب طرح‌های مختلف با شناسایی افراد دارای دیابت تلاش کرده‌اند تا با ایجاد بانک اطلاعاتی از افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری هستند یا مبتلا به آن هستند مهارت مراقبت از خود و عوارض ناشی از بیماری را آموزش دهند.

انتهای پیام/

۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸
کد خبر: 51138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =