ششمین جلسه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران برگزار شد

ششمین جلسه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران با هدف بررسی مصوبات جلسات گذشته، ارائه گزارش‌هایی در خصوص اقدامات آتی و طرح‌های در دست اجرا در خصوص مدیریت تجمعات انبوه، ارزیابی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه تهران و مطالعات پهنه‌بندی خطر سیل در تهران برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، علی نصیری رئیس این سازمان در جلسه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران که با حضور شهردار تهران، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، معاون خدمات شهری شهرداری تهران، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی، مدیرعامل هلال احمر استان تهران و روسا و نمایندگان کارگروه‌های تخصصی ستاد برگزار شد، ضمن خیر مقدم به حاضران و تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، گفت: یکی از دستورهای جلسه بررسی مدیریت خطر تجمعات انبوه است. تجمعات انبوه در کشور ما ریشه های آیینی، مذهبی، فرهنگی و ورزشی دارد و در نتیجه در طول سال تعداد زیادی تجمع برگزار می‌شود اما تاکنون یک دستورالعمل واحد برای تجمعات انبوه نداشته‌ایم.

وی افزود: برای هر تجمع ستادهای گوناگون شکل می گیرد و در نتیجه جنبه‌های ایمنی و مرتبط با مخاطرات احتمالی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی با اشاره به برنامه تدوین شده در این خصوص گفت: این متن در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار داده می شود، چند روزی هم فرصت می‌دهیم تا اگر نکته‌ای باشد اضافه شود. بعد مبنای عمل برای تمامی تجمعات انبوه در شهر تهران قرار می‌گیرد.

وی در ادامه به سه سطح از تجمعات انبوه و نحوه تشکیل ستاد در هر سطح اشاره کرد و توضیحاتی در این خصوص ارائه داد و در ادامه در خصوص ابعاد مختلف موضوعات ایمنی در تجمعات انبوه توضیح داد.

نصیری همچنین گزارشی از مخاطرات اولویت‌دار تهران ارائه داد و یادآور شد: ۱۴ مخاطره اولویت‌دار تهران واجد اهمیت شناخته شد که شامل زلزله، سیل، آلودگی هوا، خشکسالی، طوفان و گرد و غبار، زمین‌لغزش، فرونشست زمین، حریق، حوادث ترافیکی، حوادث مواد خطرناک، بیماری‌های فراگیر انسانی، تهدیدات سایبری، تجمعات انبوه و قطع گاز می‌شود که باید برای هر کدام از این مخاطرات برنامه اختصاصی داشته باشیم. بخشی از  این برنامه‌های در حال تکمیل است و به تدریج بقیه نیز آماده خواهند شد.

در ادامه محسن نادی مشاور سازمان مروری بر مصوبات قبلی ستاد انجام داد و گفت: برمبنای ارزیابی‌های صورت گرفته ۵ جلسه ستاد در سال ۱۴۰۲ با ۷۹ مصوبه تشکیل شده که ۳۳ مصوبه کامل اجرا شده، ۴۰ مصوبه در حال اجراست و ۶ مصوبه نیز هنوز اجرا نشده که عمده دلایل آن اعتبارات بوده است‌.

وی در ادامه گزارشی از فعالیت کارگروه‌های ۱۵گانه و ارزیابی‌های صورت گرفته در این خصوص، مکاتبات انجام شده و مصوبات تصویب شده، شرح وظایف، برگزاری جلسات و پاسخ به مطالبات و کارخواسته‌های دبیرخانه از کارگروه‌ها دبیرخانه ستاد ارائه داد.

عزیزالله سلیمی طاری رئیس اداره برنامه‌ریزی پاسخ و تمرین معاونت آمادگی سازمان نیز در گزارشی برنامه اختصاصی مدیریت خطر تجمعات انبوه در شهر تهران و ضرورت تدوین این برنامه را توضیح داد.

به گفته وی؛ فقدان و یا ضعف دستورالعمل‌های کنترل و مدیریت جمعیت و همچنین مخاطرات آن بخشی از ضرورت تدوین این برنامه است.

تعریف تجمع، شناسایی حوادث محتمل، محل برگزاری تجمعات، ارائه سطح‌بندی تشکیل ستاد، تدوین ساختار نظام فرماندهی، تبیین وظایف و مسئولیت دستگاه‌ها، اهم موضوعات مطروحه در این برنامه بود که وی به آنها اشاره کرد و درباره آنها توضیح داد.

در ادامه این جلسه احمدی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گزارشی از شیوه‌نامه اقدامات اجرایی ایمن‌سازی ساختمان موجود ارزیابی شده ارائه داد و نحوه انجام بازدیدها و چهار گروه ایمنی تقسیم شده در این پروژه را توضیح داد.

تعاریف در شیوه‌نامه، گروه‌بندی ساختمان‌ها، اولویت‌بندی ساختمان‌ها بر حسب اهمیت، فهرست اقدامات صورت گرفته در خصوص شناسایی و غربال‌گری ۱۶ هزار ساختمان، نموگرام مراحل ایمن‌سازی، گروه‌بندی ناایمنی ساختمان‌ها و اقدامات مرتبط موضوعات دیگری بود وی به آنها اشاره کرد.

در ادامه جلسه نیز گزارش وضعیت سیل در شهر تهران بر اساس مطالعات پهنه‌بندی خطر و تدوین برنامه اختصاصی سیل شهر تهران بیان شد.

مرتضی دلفان رئیس اداره سیل و مخاطرات هواشناسی درباره وضع موجود سیل در شهر تهران، کاربری‌های واقع در حریم و بستر، مطالعات پهنه‌بندی سیل شهر تهران، سامانه هشدار سیل شهر تهران، پهنه‌بندی سیل در بافت فرسوده، نقشه آسیب‌پذیری شهر تهران در برابر سیل و شاخص‌های آسیب‌پذیری، نقشه‌های ریسک سیل در شهر تهران، اقدامات پیشگیرانه و کاهش خطر سیل،تغییرات پهنه سیل ۵۰ ساله در حین بارندگی، ایستگاه‌های مترو واقع در پهنه سیل ۵۰ ساله، بزرگراه‌های شهر تهران در معرض سیل، بیمارستان‌های شهر تهران در معرض سیل، نقاط گلوگاهی اولویت‌دار، تدوین برنامه اختصاصی سیل شهر تهران، نقشه‌های تخلیه و مکان‌های امن، تجهیزات مورد نیاز برای شرایط اضطراری سیل و اقدامات اولویت‌دار را توضیح داد.

انتهای پیام/

۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
کد خبر: 51468

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =