قطع چرخه باطل سامان بخشی آسیب‌های اجتماعی

شهردار منطقه ۱۲ در جلسه بررسی سامان بخشی آسیب های اجتماعی گفت: جمع آوری معتادان متجاهر، کودکان کار، متکدیان و زباله گردها با برنامه‌ریزی بلند مدت و مدون نباید وارد چرخه باطل شود که پس از گذشت مدتی از جمع‌آوری و انتقال آن‌ها به مراکز غربالگری دوباره وارد زنجیره اعتیاد، تکدی و مافیای کودک کار شوند.

به گزارش شهر به نقل از روابط‌عمومی شهرداری منطقه۱۲، جلسه بررسی سامان بخشی آسیب های اجتماعی با حضور وحیدرضا انارکی محمدی شهردار منطقه ۱۲، سید محمد فیاض مدیرکل نظارت و پیگیری امور مناطق شهرداری تهران، عبدالمجید رحمانی دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران، معاونان اجتماعی وفرهنگی و خدمات شهری و محیط زیست منطقه، شهرداران نواحی، رئیس اداره آسیب های اجتماعی و جمعی از مدیران منطقه برگزارشد.

شهردار منطقه۱۲ با اشاره به اینکه اصل ۱۲۷ ظرفیتی را ایجاد می‌کند که فرد معرفی‌شده توسط رئیس جمهور، تصمیماتش تصمیم رئیس جمهور و هیات دولت و الزام‌آور است، اظهار کرد: این الزام برای ۵ محور اعتیاد به خصوص معتادان متجاهر، کودکان کار، تکدی‌گری، زباله گردی و کارتن خواب ها مطرح شد.

وی با قدردانی از اقدامات انجام شده در خصوص سامان بخشی آسیب های اجتماعی گفت: تا زمانی که یک برنامه منسجم و روش درمان جامع برای معتادان، متکدیان، کودکان کار و حتی خانواده های آنان ارائه نشود آنها دوباره به سمت اعتیاد، تکدی گری و مافیای کودک کار باز خواهند گشت و جمع ‌آوری آنان، فقط یک مسکن کوتاه مدت است.

وحیدرضا انارکی محمدی با تاکید بر اینکه هر فرد آسیب دیده ای نیازمند توجه ویژه است، تصریح کرد: فرد آسیب دیده دارای مشکلات روحی و جسمی، فردی، خانوادگی و حقوقی است که هر کدام از این موارد باید اولویت بندی شده و مورد بررسی قرار گیرد.

شهردار منطقه۱۲ با قدردانی از نیروی انتظامی در اجرای این طرح گفت: با توجه به اینکه منطقه ۱۲ کلونی آسیب های اجتماعی شهر تهران است می بایست همراهی یگان حفاظت متناسب با نیاز های منطقه باشد.

راه‌اندازی گشت‌های پسماند وآسیب‌های اجتماعی در کنار گشت‌های شهربان ومعبر بان

سید محمد فیاض مدیرکل نظارت و پیگیری امور مناطق شهرداری تهران نیز در ادامه جلسه، راه اندازی ۲۵ گشت پسماند و ۵۰ گشت آسیب های اجتماعی در هر شیفت در کنار گشت های شهربان ومعبر بان را در اجرای طرح سامان بخشی اجتماعی ضروری دانست. 

وی در ادامه افزود: در موضوع جمع آوری کتفی کولی ها و زباله گردها ابتدا می بایست محل دپوی خودروها وپسماند غیر مجاز شناسایی شود سپس گشت های شهربان ومعربان درکنار گشت های پسماند به جمع آوری زباله گردها اقدام کنند و در مرحله آخر وابستگی این افراد به پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری نیز به طور دقیق بررسی و در صورت تایید برخورد قانونی اعمال شود.

سید محمد فیاض در مورد بحث جمع آوری معتادان متجاهر، کودکان کار و..نیز گفت : گشت های شهربان و معربان در کنار گشت های آسیب های اجتماعی دارای مددکار اجتماعی این افراد را وارد اتوبوس کرده و در مرحله آخر با توجه به بزه، جنسیت و سن وسال افراد آسیب دیده به مراکز خاور شهر، یاور شهر و پویا شهر و بهزیستی منتقل می‌شوند.

ایجاد سامانه ارتباطی شهرپویا برای ارتباط با مدیران حوزه‌های ذیربط و شهروندان

عبدالمجید رحمانی،دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران نیز در این جلسه گفت: در راستای بارگذاری و انتقال ماموریت های مدیران شهری ذیربط این طرح و مدل مطلوب مواجهه شهروندان با آسیب‌های اجتماعی در هنگام مواجهه با این آسیب‌ها از جمله کودکان کارخیابانی، اعتیاد و تکدی گری ، سامانه ای طراحی شده تا شهروندان هم بتوانند انتقادات، نظرات و پیشنهادات خود را در حوزه آسیب‌های اجتماعی به اطلاع دستگاه‌های مسئول برسانند و هم گزارشات خود را نسبت به وقوع این آسیب‌های اجتماعی در محلات خود به اطلاع شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط با حوزه آسیب‌ها، برسانند تا این موضوعات با اولویت بیشتری پیگیری شود.

عبدالمجید رحمانی افزود: متناسب با ایجاد مرکز رصد و پایش، میزهای تخصصی اعتیاد، کودکان کار، تکدی گری،حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی و میز توانمندسازی اقتصاد خانواده ایجاد شد تا در تعامل با دستگاه‌های مسئول، تلاش شود وضع موجود آسیب‌های اجتماعی رصد شده و متناسب با این وضعیت، برنامه‌های اجرایی در سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت، تدوین شود.

انتهای پیام/

۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 52447

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =