۷۰ درصد مصالح در ساختمان‌سازی به شکل سنتی در کشور هدر می‌رود

بنیان‌گذار کانون شهرسازی طرح شهر گفت: در استرالیا، کانادا، عمان و امارات انتقال تکنولوژی ساخت مسکن از چین انجام شده و آورده بسیاری برای آنها داشته است.

شهباز غفوری، شهرساز در گفت‌وگو با خبرنگار شهر پیرامون انتقال تکنولوژی ساخت مسکن از چین به ایران اظهار کرد: با توجه به وضعیت ساختمانی که ما داریم قطعاً انتقال تکنولوژی ساخت مسکن از چین به ایران اقدامی مثبت است. استرالیا و کانادا نیز این انتقال را انجام دادند و برای آنها مثبت بوده است. در کشورهای عربی اطراف ما نیز عمان و امارات این انتقال را انجام داده و برای آنها نیز مثبت بوده است.


وی با اشاره به اینکه چین یکی از ۵ کشور پیشتاز در صنعت ساختمان و به ویژه انبوه‌سازی است، ادامه داد: ما کشوری هستیم که در صنعت ساختمان به ویژه در بحث انبوه‌سازی هنوز از فرایندهای سنتی استفاده می‌کنیم آن هم در شرایطی که هنوز صنعت ساختمان ما روی منابع مصرفی آن از جمله سیمان شدیداً یارانه می‌گیرد. این یارانه به صورت مستقیم و غیرمستقیم از انرژی که برای تولید آن مصرف می‌شود تا عوارض آلایندگی آنها وجود دارد.

۷۰ درصد مصالح در صنعت ساختمان هدر می‌رود

غفوری افزود: از طرفی ۷۰ درصد مصالح در صنعت ساختمان هدر می‌رود و در چنین شرایطی انتقال تجربه و فناوری از چین برای ما بسیار مثبت است. به این دلیل که فرایندهای ساختمان در کشور ما هنوز هم به صورت سنتی انجام می‌شود، مقدار زیادی از مصالح به دلیل همین فرایندها از بین می‌رود. در بحث آهن، سرامیک، سنگ و... بخش زیادی تبدیل به ضایعات می‌شود، اما چینی‌ها برای هر چیزی نقشه از پیش طراحی شده دارند که هم در بحث بهینه‌سازی زمان و هم مقدار مصرفی منابع کمک زیادی به آنها کرده است.


بنیان گذار کانون شهرسازی طرح شهر ادامه داد: مورد دیگری که دلیل مزیت ورود چینی‌ها به تهران محسوب می‌شود، این است که ما سیستم‌های خشک و به ویژه نماهای خشک را که در تهرانی که همیشه خطر زلزله داریم، حتی در منطقه ۱ و ۲ هم خیلی کم داریم که ورود چینی‌ها تکنولوژی نمای خشک را برای آنهایی می‌آورد که در محدوده‌های فرسوده و ناپایدار شهر تهران سکونت دارند و این نکته بسیار مهمی است. نمای خشک سازه‌های پیچ و مهره‌ای هستند که امکان سقوط آنها بسیار کمتر است چرا که بار آنها به صورت کششی بر روی ساختمان قرار می‌گیرد.


انتهای پیام/

۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 52887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =