کاروان سفیران سبز منطقه ۱۱ در «جشنواره زمین پاک» به راه افتاد

شهردار منطقه ۱۱ از راه‌اندازی کارناوال تاکسی‌های برقی در این منطقه به مناسبت هفته زمین پاک خبر داد.

به گزارش شهر صبح امروز، سه‌شنبه، ۴ اردیبهشت‌ماه و هم‌زمان با روز و هفته زمین پاک، کارناوال تاکسی‌های برقی با حرکت ۱۰ تاکسی برقی به عنوان «سفیران سبز» و با حضور حلیا سادات‌حسینی، مدیرکل اداره محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، شادی ملکی، رئیس سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، سیدمحمد موسوی، شهردار منطقه ۱۱ و برخی مدیران ارشد شهری این منطقه به همراه جمعی از شهروندان در منطقه ۱۱ به راه افتاد.

بر اساس این گزارش، این کاروان از ساعت ۹ صبح از پارکینگ کاوه واقع در تقاطع خیابان آزادی و نوفلاح حرکت خود را به سمت بوستان آغاز کرد و پس از ورود تاکسی‌ها به بوستان رازی، جشنواره زمین پاک شهرداری منطقه ۱۱ با اجرای برنامه‌هایی نظیر همایش پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، ارائه خدمات آموزشی، هنری، فرهنگی و برپایی مسابقات متنوع در مسیر همایش؛ همچنین برپایی استیج و تقدیر از فعالان محیط زیست برگزار شد.

نخستین روز تردد تاکسی‌های برقی در سطح شهر

شهردار منطقه ۱۱ در این مراسم، طی سخنانی با بیان اینکه که نخستین روز تردد تاکسی‌های برقی در شهر بود که به دلیل نداشتن پلاک با همراهی پلیس راهور صورت گرفت، گفت: تاکسی‌های حاضر در این برنامه در نهایت به تاکسی‌رانی منطقه ۱۱ برای جابه‌جایی مسافر در این منطقه تحویل خواهند شد.

وی با اشاره به تخصیص بخش عمده اعتبارات شهرداری تهران در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به موضوع حمل‌ونقل عمومی افزود: از مهم‌ترین خصوصیات یک مدیر ارشد، تشخیص اولویت‌های سازمان است و من در اینجا این نوید را به مردم شریف شهر تهران می‌دهم که مدیران شهری در شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر با تشخیص درست اولویت‌های شهر به موضوع حمل‌ونقل عمومی و تأثیر آن در هوای پاک پرداخته‌اند؛ به این ترتیب که از پیشگامان برقی‌سازی حمل‌ونقل که با هدف دستیابی به حمل‌ونقل پاک صورت می‌گیرد، شهرداری تهران است.

برای احیای خاک آلوده به پلاستیک، ۵۰۰ سال زمان لازم است

در ادامه مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به روی صحنه رفت و با اشاره به شعار جهانی هفته زمین پاک امسال گفت: این شعار یعنی سیاره زمین در مقابل پلاستیک، نشان‌دهنده اولویت موضوع محیط زیست و ارتباط مستقیم آن با کاهش مصرف پلاستیک است.

حسینی با یادآوری بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) دراین‌باره افزود: حضرت آقا تأکید کرده‌اند مهم‌ترین موضوع ویژه در بحث زمین، کم‌کاری‌ها و نادیده‌گرفتن فرسایش خاک است که بخشیدنی نیست و اگر بدانیم پلاستیک چقدر در فرسایش خاک مؤثر است، به اهمیت این موضوع پی می‌بریم.

وی ضمن بیان این نکته که هر ۱۰۰ مترمربع خاک حاصلخیز، بالغ بر ۱۰۰ سال طول می‌کشد که احیا شود، ادامه داد: این در حالی است که ۴۰۰ سال طول می‌کشد که پلاستیک در خاک فرسایش یابد که تازه به میکروپلاستیک تبدیل می‌شود که آن هم برای خاک مضر است؛ یعنی بالغ بر ۵۰۰ سال زمان برای احیای خاکی که آلوده به پلاستیک است، زمان نیاز داریم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در پایان ضمن قدردانی از شهرداری منطقه ۱۱ و به‌ویژه شهردار به گفته وی متخصص و مردمی این منطقه در برگزاری این برنامه، اظهار امیدواری کرد، با مشارکت مردم و سیاست‌گذاری‌های درست مسؤولان، مصرف پلاستیک مدیریت و به موضوع احیای خاک بیش از پیش توجه شود.

بیش از ۶۰ هزار تاکسی برقی وارد تهران خواهد شد

رئیس سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز طی سخنانی به موضوع تأثیر وسایل حمل‌ونقل موتوری در آلودگی هوا پرداخت و گفت: یکی از متهمان اصلی آلودگی هوا، خودروها هستند و هم‌اکنون به ازای هر شهروند تهرانی، یک وسیله نقلیه موتوری در تهران وجود دارد؛ همچنین سالیانه تولید یک میلیون خودرو را در شهر تهران شاهد هستیم؛ به همین دلیل دولت‌ها سیاست‌ها و قوانینی برای کنترل آلایندگی خودروها وضع می‌کنند؛ از جمله اخذ گواهی معاینه فنی، گواهی صحت خودرو، طرح محدوده کاهش آلودگی هوا، طرح زوج و فرد، الزام خودروسازها به رعایت اصول کاهش آلایندگی در خودروسازی و... .

وی با بیان اینکه از بین عوامل مختلف آلوده‌کردن هوا، خودروها به عنوان منابع متحرک، ۸۳ درصد از آلاینده‌های گازی را سبب می‌شوند، افزود: از این بین تاکسی‌ها به عنوان خودروهای پرتردد، نقش ۳۷ درصدی در این آمار دارند که در کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها با جابه‌جایی روزانه ۳ و نیم میلیون نفر، حضور پررنگی در حمل‌ونقل عمومی بازی می‌کنند.

مالکی با اشاره به اینکه ۸۰ هزار تاکسی در تهران مشغول به فعالیت‌اند، ادامه داد: بیش از نیمی از این تاکسی‌ها فرسوده‌اند و نتوانسته‌اند گواهی صحت عملکرد که شامل ایمنی، فنی و آلایندگی است، دریافت کنند.

وی، شهرداری تهران را پیشرو و پیشگام در طرح ملی برقی‌سازی خودروها معرفی کرد و گفت: در سال ۱۴۰۳ شاهد ورود ۲۷ هزار دستگاه خودروی به صورت تاکسی خواهیم بود که این تعداد را شهرداری تهران وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌کند؛ ضمن آنکه طی قرارداد با وزارت صمت، مقرر است همین ظرفیت را خودروسازان داخلی تولید کنند که کنار ۱۰ هزار ون برقی، ان‌شاءالله به‌زودی بیش از ۶۰ هزار تاکسی برقی، طی سال آینده به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرداری تهران اضافه خواهد شد و امیدواریم با این اقدام، بخشی از دغدغه‌های عمومی در مورد آلایندگی خودروها حل شود.

رهاسازی نمادین پرندگان، کاشت نهال و فعالیت غرفه‌هایی که به نمایش دستاوردهای شهرداری تهران در حوزه محیط زیست می‌پرداختند، از دیگر بخش‌های این جشنواره بود.

انتهای پیام/

۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 53247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =