۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 10105
۴۰درصد مراجعه کنندگان به مددسراها مجرم یا معتاد نیستند

شهر: رئیس شورای استان تهران در مراسم کلنگ زنی اولین مددسرای فرامنطقه ای شهر تهران گفت: طبق بررسی های انجام شده حدود ۴۰ درصد افرادی که به مددسراها مراجعه می کنند، اعتیاد ندارند. بسیاری از مراجعه کنندگان نیز بزهکار نیستند. باید نگاه جامعه، مدیریت ملی و محلی نسبت به افراد بی خانمان تغییر کند.

به گزارش شهر، مراسم کلنگ زنی اولین مددسرای فرامنطقه ای شهر تهران با حضور الهام فخاری، رئیس شورای اسلامی استان تهران - محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی و مالک حسینی، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی برگزار شد.

الهام فخاری، رئیس شورای اسلامی استان تهران در گفتگو با «شهر» درباره لزوم ساخت مددسرای فرامنطقه ای در پایتخت، تاکید کرد: امروز مراسم کلنگ زنی ساخت اولین گرمخانه جنرال تهران برگزار شد. این مرکز اولین گرمخانه ای است که از آغاز با کاربری مددسرا ساخته می شود. فضاهایی که به عنوان فضای اداری یا مسکونی و... وقتی برای استفاده جمعی و مددسرا اختصاص پیدا می کنند، نیازمند تغییراتی هستند و ممکن است برای ارائه خدمات زیرساخت های کافی را نداشته باشد. اما این مددسرای فرامنطقه ای از آغاز به منظور و هدف مرکزی برای خدمت به تعداد قابل توجهی از مددجوهای شهر تهران ساخته می شود.

او با اشاره به این که در گرمخانه های دایر فعلی خدمات پزشکی، بهداشتی، مددکاری و مهارت آموزی ارائه می شود، افزود: در مددسراهای فرامنطقه ای به مددجویان بیشتری خدمات رسانی و تمام خدمات در یک مجموعه ارائه می شود. پذیرش، اقامت، اقدامات درمانگاهی - بهداشتی و حتی مهارت آموزی در یک فضا اتفاق می افتد.

ضرورت ساخت بزرگترین مرکز خدمات رسانی به بی خانمان ها

رئیس شورای استان تهران در پاسخ به این سوال که چه ضرورتی برای ساخت این مددسرای فرامنطقه ای وجود داشت؟ گفت: معمولا مددسراها فضای محدودی داشتند و برای دسترسی های محلی تر مناسب هستند. اما جمعیت تهران قابل توجه و نزدیک به ۱۰ میلیون نفر است. حاشیه نشینی و پیامدهای بی خانمانی، بی سرپناهی و آسیب های اجتماعی در مقیاس بزرگتری در تهران وجود دارد. بنابراین نیازمند مراکز بزرگتر برای خدمات رسانی بیشتر بودیم.

او ادامه داد: ساخت ۴ مددسرای جنرال را طراحی و پیش بینی کردیم. از سوی دیگر تلاش کردیم که ارائه خدمات به صورت تخصصی انجام شود. سازمان رفاه و خدمات اجتماعی با همکاری مرکز مطالعات پژوهشی درباره سرویس دهی و خدمات، حتی از لحاظ زیرساخت ها، طراحی، سازه و تاسیسات لازم برای این مراکز جنرال انجام داد. قرار بود کلنگ زنی این ۴ مجموعه در زمستان ۹۸ محقق شود اما به دلیل موانع و مسائلی موجود، این کلنگ زنی امروز محقق شد.

ساخت ۴ مددسرای فرامنطقه ای در دستور کار شهرداری

الهام فخاری تاکید کرد: مرکزی که امروز کلنگ زنی شد، مردانه است. از بین این ۴ مرکز فرامنطقه ای یک مرکز مخصوص زنان و سه مرکز برای استفاده مردان طراحی و پیش بینی شده است. براساس نسبت جمعیتی افراد بی پناه و بی خانمان تعداد مراکز را پیش بینی شده است.

او گفت: اقدام خوبی برای مددسرای ویژه زنان انجام شد و ۴ مرکز در ۴ پهنه تهران راه اندازی شد تا چراغ امید، امنیت و بهبود را برای افراد بی سرپناه به ویژه برای روشن شود. انشالله ساخت این مراکز فرامنطقه ای نیز آغاز شود و در نزدیک ترین زمان ممکن به بهره برداری برسد. البته ساخت این مراکز اقدامی است برای رسیدگی به وضعیت افرادی است که در معرض آسیب قرار دارند یا دچار آسیب شده اند یا در شرایط خاص و پرخطری قرار گرفتند. در هر صورت این افراد بخشی از جامعه شهروندی تهران هستند.

بازگشت به زندگی بی خانمان ها با مهارت آموزی های شهرداری

رئیس شورای استان تهران با اشاره به این که ریشه های بی خانمانی و بی سرپناهی در اختیار نهادهای شهری نیست، افزود: با این وجود سعی کردیم از ظرفیت شهرداری برای ارائه خدمات و فراهم سازی مسیر بهبود زندگی افراد استفاده بهینه کنیم. تعداد قابل توجهی از مددجویان که به مددسراها مراجعه می کنند با استفاده از مهارت آموزی ها توانسته اند زندگی سالمی برای خود رقم بزنند و دوباره روی پای خودشان بایستند. برخی از این مددجویان خانواده تشکیل داده اند و برخی دیگر به آغوش خانواده های خود بازگشتند. این دستاورد بسیار مهمی در حوزه اجتماعی است و امیدواریم که افراد دچار آسیب را موثرتر یاری کنیم.

همه مددجویان گرمخانه ها معتاد نیستند

او با اشاره به این که باید نگاه به بی خانمان ها و بی سرپناهان تغییر دهیم، گفت: تعداد قابل توجهی از مراجعه کنندگان به این مراکز نه دچار اعتیادند نه بزهکار. آنها افرادی هستند که بنا به تغییراتی که در زندگی شان رخ داده بی سرپناه شده اند. مددسراها با خدمات چند جانبه از ایجاد خطر یا آسیب های جدید برای این افراد پیشگیری می کند. طبق بررسی های انجام شده حدود ۴۰ درصد افرادی که به مددسراها مراجعه می کنند، اعتیاد ندارند. بسیاری از مراجعه کنندگان نیز بزهکار نیستند. باید نگاه جامعه، مدیریت ملی و محلی نسبت به افراد بی خانمان تغییر کند. چون این افراد فقط بی سرپناه شده اند نه مجرم و نه لزوما معتاد هستند.

الهام فخاری خاطرنشان کرد: الگوی اداره و ضوابط مددسراها نیازمند سیاستگذاری های چند جانبه است و بخشی از مقررات آن تابع تصمیمات حوزه درمان اعتیاد و جلوگیری از سوءمصرف است. وظایف گرمخانه تامین سرپناه، استحمام و وسایل بهداشتی، غذای گرم و خدمات مددکاری است. البته در برخی از مراکز مهارت آموزی را به عنوان یک خدمت مضاعف ارائه کرده است.

خبرنگار: پریسا هاشمی

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 10105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =