شورایی برای اصلاح و شفافیت

عملکرد شورای شــهر پنجم را می توان به ۲ بخش عملکرد ساختاری و عملکرد کارکردی، تقسیم کرد. در عملکرد ساختاری شورا در مسیر بازنگری برخی از مصوبات قرار گرفت و همیــن امر منجر به تحولات بزرگی در شــورا و شهرداری شد.

به گزارش شهر، زهرا نژاد بهرام عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در یادداشتی که در اختیار ویژه نامه روز ملی شوراها قرار داده بود به موضوع دستاوردهای شورای پنجم پرداخته است که در زیر متن این یادداشت را می خوانید.

مصوبه برج باغ ها که طی سال های اخیر منجر شده بود تا حدود ۴۰۰۰ هکتار از باغات از بین بروند، در این دوره اعضای شورای شهر این مصوبه را لغو و آن را تبدیل به مصوبه خانه باغ کردند تا از یک سو باغاتی که ریه های تنفسی تهران هستند، حفظ شوند و از ســوی دیگر فضاهای این چنینی در اختیار عموم شهروندان قرار گیرند.

شوراهای معماری از جمله جاهایی بــود که شــفافیتی در آن وجود نداشــت و از این رو فسادهایی که در آنجا رخ می داد منجر به تخریب شهر می شد که این اشــکال را رفع کردیم و شفاف سازی در این بخش هم توسط شورا مصوب شد.

مناطق ۲۲ و فرحزاد و کن با توجه به شرایط جغرافیایی خاصی که دارند، طرح تفصیلی نداشتند و تلاش شد در این دوره طرح تفصیلی خاصی برای آنها تهیه و تدوین شود.

عملکرد و اقدامات پیش رونده برخی از ارگان ها و سازمان ها به هم ریختگی و آشفتگی و بی نظمی در شهر ایجاد کرده بودند می توان به موضوع توسعه دانشگاه علامه در محدوده المپیک، ساماندهی و توسعه دانشگاه تهران که ۲۰سال املاک مجاور را فریز کرده بود، دانشــگاه شــریف که قصد توســعه ۲۵۰ هکتاری و دانشگاه تربیت مدرس هم توسعه ۳۵۰هکتاری داشــت، اشــاره کرد که با گفت وگو های انجام شده مقرر شد طرح های این چنینی ابتدا مصوبه شــورای عالی شهرسازی و معماری بگیرند و دانشگاه ها هم مکلف شــدند تا طرح ها را از سوی وزارت علوم ارائه کنند و در کمیته های فنی بررسی شوند.

در بحث کارکردی هم تلاش شد تا در شهر ظرفیت هایی برای حفظ اعتماد و اطمینان میان شهروندان و مدیران شهری ایجاد شود. در حقیقت برای ایجاد حس تعلق و هویت موضوع حق به شهر ایجاد شد.

اجرای پروژه های کوچک مقیاس با توجه به نیاز شهروندان در محله ها، مناسب سازی معابر و ظرفیت های شهر برای معلولان و توان یابان، ایجاد پلازها و درنگ گاه ها و تهیه سند توسعه برای ۳۵۲محله و همچنین تغییر سیما و منظر شهری، اقدامات انجام شده در این راستا هستند.

در این دوره بازآفرینی شهر مورد توجه مدیریت شهری و شورای شهر قرار گرفت که محله نمونه مینابی می تواند الگوی بسیار مناسبی در این بخش باشد که با رفع معضلات و مشکلات به محل های قابل سکونت و دوست داشتنی تبدیل شده اســت.

در بحث تاب آوری شهر در مواقع بحران هم بسترهای ساختاری فراهم شد اما در بستر نرم افزاری نیاز به بازنگری بود که این کار با کمک سراهای محله اقداماتی درخصوص افزایش مهارت های اجتماعی و شکل گیری گروه های دوام انجام شد.

به طور کلی این شورا باعث افتخار همه مدیران شهری و حتی مدیران کشوری فعال در حوزه شهری، است. چون برای نخستین بار تمام جلسات در آن علنی برگزار شــد. همه رای ها در صحن علنی داده شد و شخصا از عملکرد خود و به طور کلی شورای شهر پنجم رضایت دارم.

  ۲۲  دستاورد مهم شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم   

۱- اصلاح مسیر تامین مالی و منابع درآمدی شهرداری ۲ - اداره بهینه شهرداری و شهر ۳- استفاده از ظرفیت مسئولیت اجتماعی شرکت ها و موسسات خصوصی ۴ - شفافیت ۵ - فساد ستیزی و رانت زدایی ۶- بازگرداندن شهر به شهروندان ۷ - عدالت اجتماعی: تهران شهری برای همه ۸ - توسعه شهر هوشمند ۹ - انسان محوری ۱۰ - در کنار مردم، تعامل با دستگاه های حاکمیتی و دولتی ۱۱ - نظارت اثربخش ۱۲- تقویت مشارکت محله ای و تعامل با سازمان های مردم نهاد ۱۳ - دسترس پذیری و مناسب سازی فضاهای شهری ۱۴ - توجه به حافظه، فرهنگ و میراث شهر ۱۵ - توجه به آموزش شهروندی ۱۶ - زیرساخت های کالبدی شهر ۱۷ - ارتقای ایمنی و تاب آوری شهری ۱۸ - ارتقای سلامت، بهداشت عمومی شهر و مقابله با کرونا ۱۹ - صیانت از دارایی ها و منابع شهر و شهروندان ۲۰ - حفاظت از میراث طبیعی شهر و توسعه فضای سبز ۲۱ - تلاش برای رفع معضلات زیست محیطی و ساماندهی پسماند ۲۲ - توسعه حمل و نقل عمومی

۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 10110

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =