۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 10114

جنبش نرم افزاری مدیریت شهری

راه اندازی ایســتگاه تحقیقاتی فضای سبز
جنبش نرم افزاری مدیریت شهری

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: به جای ساخت اتوبان و برج سازی افزایش زیست پذیری تهران در دستور کار قرار گرفت و شاهد یک جنبش نرم افزای بوده ایم.

به گزارش شهر، سید آرش حسینی میلانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت و گویی به مناسبت روز ملی شوراها با ویژه نامه روزنامه همشهری داشته است که متن این مصاحبه را در زیر می خوانید.

شورای پنجم تهران، سال۱۳۹۶ در شرایطی کار خود را آغاز کرد که شورای شــهر و شهرداری تهران در طول ۱۵سال فعالیت خود به ویژه از سال۱۳۸۴ تحت کنترل و مدیریت یک گفتمان خاص قرار داشت که نمود آن بیشــتر در حوزه ســخت افزاری نمایان است؛ به گونه ای کــه در آن دوره اقداماتی چون اتوبان ســازی، برج سازی ها، ساخت و تکمیل چند تونل و... را شاهد بودیم.

وضعیت نسبتا خوب اقتصادی کشور، سخت گیری نکردن در حوزه نظارت و حمایت تمام و کمال برخی از نهادها از مدیریت وقت تهران موجب شــد تا در آن زمان مدیریت شهری با مانع عمده ای برای پیشبرد طرح های خود رو به رو نباشد.

اما نگاه توســعه محور مبتنی بر بتن موجب بروز معضلاتی در شهر شده بود که تغییر در گفتمان مدیریت شهری را ضروری می ساخت. به عبارت دیگر، مدیریت شهر دیگر با نگاه سابق ممکن نبود. چرا که آلودگی هوا، ترافیک سنگین و سرسام آور و کمبود ســرانه های فضای سبز با رویکرد ســابق قابل حل نبودند. به همین خاطر، شورای پنجم از ابتدای فعالیت خود رویکردهای نرم افزاری را برای اداره شهر در پیش گرفت.

به عبارتی، دیگر ساخت اتوبان، برج سازی و... مسئله شهر نبود بلکه افزایش زیست پذیری و تاب آوری تهران در دســتور کار نماینــدگان مردم در پارلمان شــهری قرار گرفت. در این رهگذر، حفاظت از محیط زیســت و بهبود کیفیت خدمات شهری اهمیت دوچندان یافته است.

به همین دلیل، شورای شهر تهران سیاست گذاری های مؤثری را در این حوزه انجــام داده که جنس اغلب آنها نرم افزاری و بنیادین اســت. موضــوع آب مصرفی در فضاهای سبز، از جمله مســائلی است که شورای پنجم به ویژه کمیته محیط زیســت و خدمات شــهری برای مدیریت بهینه آن اقدام کرد. چرا که به واسطه گرمایش زمین، کاهش نزولات جوی و سطح آب های زیرزمینی دیگر امکان ادامه روند سابق ممکن نبود.

شورای پنجم برای مصرف منطقــی آب در فضاهای ســبز اقدامات مؤثری را انجام داد که از جمله آن هــا، می توان به توقف چمن کاری، اســتفاده از پساب تصفیه شــده و افزایش آب های سطحی در چارچوب امضای تفاهمنامه با وزارت نیرو اشــاره کرد که موجب می شــود تا ۱۰سال آینده مصرف فضای سبز از پساب ۲۰ برابر وضعیت فعلی شود.

راه اندازی ایســتگاه تحقیقاتی فضای سبز برای تغییر  غیربومی، در الگوی کشــت موجود در تهران که عمدتا پرمصرف در حوزه آب و غیرمقاوم در برابر خشکســالی اســت، اقدام مهم دیگری اســت که از ســوی کمیته محیط زیست و خدمات شهری در این رابطه انجام شد.

تلاش برای افزایش کیفیت آب شــرب تهران از طریق حمایت از برنامه حفاظت از حوضه های آبریز بالا دست شهر تهران نیز اقدام مهم دیگری است که شورای پنجم برای افزایش کیفیت زیســت پذیری تهران انجام داد و در این راه موفق شــد مجوز لازم را از وزارت نیرو برای تأمین منابع مالی لازم در این کار از محل تبصره ســه اخذ کند.

پیگیری احداث باغ اکولوژیک (اکو پارک) در بوستان ولایت که هم می تواند به افزایش سرانه فضای ســبز و ایجاد اماکن تفرج برای شــهروندان تهرانی در مناطق جنوبی تهران کمک کند و هم گام مؤثری برای مقابله با تغییرات اقلیمی محســوب شود، در این دوره از سوی کمیته محیط زیســت و خدمات شهری دنبال شــد.

البته اقدامات نرم افزاری مهم دیگری چون طرح جامع مدیریت پسماند، ثبت ملی رشته کوه توچال و کوه بی بی شهربانو به عنوان میراث طبیعی، تشکیل کارگروه حفاظت از کوهستان، پیگیری برنامه اقدام مشترک در مقابله با بوی نامطبوع تهران و الزام شــهرداری به تهیه لوایح ساختمان سبز و صندوق محیط زیست و توسعه حمل ونقل عمومی و... در این دوره انجام شده است.

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 10114

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =