۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 10116

گام بزرگ شورا؛ بودجه ریزی مشارکتی

مشارکت مردم در بررسی بودجه را ترویج کردیم
گام بزرگ شورا؛ بودجه ریزی مشارکتی

مجید فراهانی در یادداشتی نوشت: منابع مصارف بودجه شهرداری را تک تک شهروندان تهرانی با پرداخت بهای خدمات و عوارض عمومی شهر یا عوارض پروانه ساختمانی تامین می کنند، بنابراین برای منافع مردم و در مسیر اصلاح بودجه شهرداری باید به سمت تعیین مصارف بودجه با اولویت و نظر مردم حرکت کنیم.

به گزارش شهر، مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در یادداشتی که در اختیار ویژه نامه روز ملی شوراها قرار گرفته است درباره بودجه ریزی مشارکتی و تعیین مصارف بودجه با نظر مردم نوشت:

 مشــارکت مردم، یعنی واگذاری امــور به مردم و بایــد آنچه را بــا رویکردهای تصدی گرایانه، انجام می شود و اداره آن امور طی سالها از مردم سلب شده و اکنون گران، بی کیفیت و ناکارآمد توسط شهرداری به شهروندان ارائه می شود را به مردم بازگردانیم. منابع مصارف بودجه شهرداری را تک تک شهروندان تهرانی با پرداخت بهای خدمات و عوارض عمومی شهر یا عوارض پروانه ساختمانی تامین می کنند، بنابراین برای منافع مردم و در مسیر اصلاح بودجه شهرداری که مردم آن را تامین می کنند، باید به سمت تعیین مصارف بودجه با اولویت و نظر مردم حرکت کنیم، تا «بودجه برای مردم» معنا پیدا کند. بودجه مال مردم است و مردم باید درباره آن نظر بدهند.

وقتی براســاس قانون اساســی این مردم با رأی و انتخاب خودشان اعضای شورای شهر، نمایندگان مجلس، رئیس جمهور و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری را انتخاب می کنند؛ چرا نباید درباره بودجه منطقه و محله خودشان اظهارنظر کنند و نظر بدهند؟ در همین راستا از ابتدای حضورم در شورا مسئله بودجه ریزی مشارکتی را با توجه به نظرات و نیازهای شــهروندان مورد توجه قرار دادم و تا امروز در شورای پنجم اقداماتی در مسیر بودجه برای مردم انجام شده است که از آن جمه می توان به انتشار اطلاعات لایحه بودجه و دسترسی عموم شهروندان به اطلاعات بودجه پیشنهادی درخواست از شورایاران و شهروندان برای ارائه پیشــنهادها درخصوص تبصره ها و بررسی پیشنهادهای مردمی در کمیته بودجه و نظارت مالی، برگزاری دوره آموزشی آشنایی با بودجه ریزی در شهرداری برای شورایاران، الزام شهرداری به دعوت دبیر کارگروه برنامه و بودجه شورایاری منطقه در جلسات تدوین بودجه منطقه، دعوت از رابط هیأت رئیســه و دبیر کارگروه برنامه و بودجه شورایاری منطقه در جلسات بررسی بودجه کمیته بودجه و نظارت مالی شورا و اجرای پروژه های توسعه محلی در سطح محلات با نظر مشورتی شورایاران برای نخستین بار در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد.

 به هر ترتیب، اراده شورای پنجم بر تداوم اجرای پروژه های توسعه محلی در مسیر بودجه برای مردم استوار بوده است. با رأی شورا در متمم بودجه سال ۱۳۹۸ اعتبارات توسعه محلی برای نخستین بار در بودجه شهرداری مطرح و تصویب شد و در بودجه سال۱۳۹۹ تداوم یافت و با تصویب بودجه سال۱۴۰۰ شهرداری نیز تداوم این رویکرد تصویب شد تا مردم طعم مشارکت در جهت بخشی به مصارف بودجه را با تعیین و انتخاب پروژه های توسعه محلی بچشند و ما شاهد تغییر به نفع مردم در عمل باشیم.

 امروز با مشارکت شورایاران عزیز ما شاهد اجرای ۱۲۵۹ پروژه توسعه محلی با اعتباری بالغ بر ۱۰۲۴ میلیارد تومان در سطح ۳۷۲ محله شهر تهران با متوسط پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد هستیم و انشاالله این پروژه ها تا پایان سال مالی ۱۳۹۹ شهرداری یعنی ۱۵ اردیبهشت باید به مردم تحویل داده شود.

 اداره تهران با مشارکت همه شهروندان و تحقق تهران به عنوان شهری برای همه در سایه مشارکت در تدوین بودجه و جمع نویسی بودجه به عنوان سند مالی و عملکردی اداره شهر فراهم خواهد شد؛ امری که نیازمند به اصلاح قانون و توجه به بودجه ریزی مشارکتی و مشارکت مردم در تعیین اولویتها و مصارف اســت.

در جریان بررسی چهار بودجه سالانه ارائه شده به شورای پنجم با درخواست از یکایک همشهریان عزیز زمینه توجه به مشارکت مردم در بررسی بودجه را ترویج کردیم و خدا را شاکرم که در جریان بررســی و تصویب بودجه سال ۱۳۹۸ شــهرداری تهران، پیشنهاد یکی از شــهروندان عزیــز برای نخستین بار به عنوان تبصره بودجه، مطرح شــد و به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید.

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 10116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =