۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 10184

تهران در سال ۹۹ تنها ۲ روز ناسالم داشت

منابع متحرک عامل ۶۰ درصد آلودگی هوا
تهران در سال ۹۹ تنها ۲ روز ناسالم داشت

شهر: تهران در سال ۹۹ تنها دو روز ناسالم داشته و این در حالی است که اگر دستگاه های مسئول متناسب با محورها و تکالیف پیش بینی شده در «قانون نفس» عمل می کردند روزهای پاک بیشتری در تهران وجود داشت.

به گزارش خبرنگار شهر، از ابتدای سال ۹۹ تا دی ماه، شاخص آلودگی هوا برای شهر تهران شامل ۱۵ روز پاک، ۱۸۷ روز قابل قبول، ۸۱ روز ناسالم برای گروه های حساس و ۲ روز ناسالم بوده است.

بر اساس اطلاعات آماری منتشر شده در شهر تهران، منابع آلودگی هوای شامل ۶۰ درصد منابع متحرک و ۴۰ درصد منابع ثابت هستند.

به این ترتیب منابع متحرک که بیشترین نقش را در آلودگی هوای تهران دارند شامل کامیون ها، خودروهای سواری، موتورسیکلت ها، مینی بوس های دیزلی و اتوبوس ها به جز اتوبوس های شرکت واحد می شوند.

اما نقش این منابع در آلودگی هوا یکسان نیست به طوری که کامیون ها ۱۵/۷ درصد، خودروهای سواری ۱۴ درصد، موتورسیکلت ها ۱۰ درصد، اتوبوس ها ۵/۷ درصد و مینی بوس های دیزلی ۴ درصد در آلودگی تهران نقش دارند.

منابع ثابت که کمتر از نیمی از آلودگی هوای تهران را به دوش می کشند نیز شامل نیروگاه ها، پلایشگاه ها، منابع آلاینده خانگی، تجاری و اداری می شوند.

اما یکی از اساسی ترین اقدامات در مورد آلودگی هوای تهران مربوط به قانون هوای پاک موسوم به «قانون نفس» است. این قانون در ۳۴ ماده در سال ۳۶ ابلاغ و ۱۱ آیین نامه اجرایی آن نیز تهیه شده اما روند اجرای آن بسیار کند است.

اساسی ترین مواردی که در قانون نفس مورد تأکید قرار گرفته؛ تولید و عرضه سوخت استاندارد، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقای استاندارد خودروهای نو، تجدید و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، تبیین شرایط اضطرار آلودگی هوا، پایش و کنترل آلودگی صنایع، آلایندگی موتورخانه ها و سامانه های احتراق خانگی، بیابان زدایی و مقابله با گرد و غبار، توسعه انرژی های تجدید پذیر و ایجاد شعب تخصصی رسیدگی به تخلفات محیط زیست بوده است.

در حقیقت بر اساس آنچه در قانون نفس به آن پرداخته شده است، اگر دستگاه های مسئول متناسب با محورها و تکالیف پیش بینی شده در این قانون عمل می کردند روزهای پاک بیشتری در تهران وجود داشت.

عدم اسقاط خودروها و موتورسیکلت های فرسوده، توزیع نامناسب سوخت نفت گازیورو ۴، عدم ارتقای استاندارد خودروهای بنزینی، تجدید کند ناوگان حمل و نقل عمومی، تداوم مصرف سوخت مازوت در نیروگاه ها و صنایع کلانشهرها به رغم ممنوعیت استفاده از فصول سرد سال باعث تشدید آلودگی شده  واز سوی دیگر در شهرهای بزرگ شرایط به دلیل همزمانی کرونا و آلودگی هوا سخت تر شده است.

حل مسئله آلودگی هوای کلانشهرها و به ویژه تهران نیاز به مدیریت یکپارچه ای دارد و عزم جدی همه ۱۸ دستگاه مسئول درآلودگی هوا به عنوان رکن اساسی در مدیریت آلودگی هوای شهرهای بزرگ را می طلبد.

البته ناگفته نماند، اقدامات مثبتی مانند معاینه فنی خودروها، توسعه خطوط مترو، اجرای طرح های مدیریت ترافیک، بهبود کیفیت سوخت بنزین از منظر بنزن و آروماتیک ها و حذف سرب از سوخت، در مقابل روند فزاینده بارگذاری ها در تهران به ویژه خودروهای شخصی موجب شده این اقدامات کم اثر شوند.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 10184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =