۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 10185

شهر را ارزان اداره کرده ایم

ضرورت توجه به اصول صحیح توسعه شهر
شهر را ارزان اداره کرده ایم

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: شهر و شهرسازی مقوله ای مهم در شهرهای بزرگ است که باید برای نظام بخشی و اصول صحیح رشد و توسعه آن، دقت شود در این دوره شورای شهر به این موضوع توجه ویژه ای شد

به گزارش شهر، محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در یادداشتی که در اختیار ویژه نامه روز ملی شوراهای روزنامه همشهری‌ قرار گرفته است درباره شفاف سازی و قانونمندی در شورای شهر پنجم نوشته است که در زیر می خوانید:

شفافیت یکی از دستاوردهای مهم است. متأسفانه در گذشته شاهد بودیم مجوز ساخت یک برج در شهر بدون طی شدن مراحل لازم تأیید و صادر میشد. اما ایجاد شفافیت در طرح تفصیلی مانع از این تخلف ها شد. نکته دوم بحث احصا و شفاف کردن بدهی های دوره قبل است که برای شورای دوره پنجم چالشی در مدیریت به شمار می آمد.

بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان، بدهی های کلانی بود که شهرداری از دوره قبل به جا گذاشته بود و با تحقیق و صورت جلسه همه موارد بررسی شد.

برای اداره شهر باید هزینه ها را کاهش میدادیم و برای این امر مهم، هزینه های شهر را کم کردیم و اکنون با ضابطه مند شدن هزینه ها شهر را ارزان اداره می کنیم. به عنوان مثال در حوزه عمران و حمل و نقل و بحث آسفالت شهر تهران می توان گفت استفاده یک میلیون تن آسفالت در شهر تهران بی سابقه بود که توانستیم صرفه جویی ۲۰۰ میلیارد تومانی داشته باشیم و نسبت به گذشته صرفه جویی هم داشتیم.

این نمونه دیگری از دستاوردهای این دوره شورا در حفظ دارایی های شهر و بیت المال است.

آقای الویری از شهرداران طیف اصلاح طلب بودند و شهرداری در آن دوره با ۲۵ هزار نیرو به شهرداران بعدی، آقای احمدی نژاد و آقای قالیباف از طیف اصولگرایان تحویل داده شد و در این دوره شاهد افزایش و رشد بسیار زیاد نیروی انسانی در شهرداری بودیم.

اما افتخار دوره مدیریت شورای پنجم این است که با کاهش نیرو در شهرداری از ۶۸ هزار نفر، اکنون تعداد به ۵۹ هزار نفر رسیده است. گاهی یک جاهایی کاری برای شهر انجام ندادن به نفع شهر است.

سیاست این دوره توجه به توسعه پیاده راه ها، تملک زمین و تبدیل آن به فضای سبز و ساخت ده ها پارک است. تامین ایمنی برای شهروندان در حوزه تجهیزات آتش نشانی و توسعه ایستگاه های مترو و حمل و نقل عمومی از جمله کارهای خوب این دوره از شورای شهر است.

در حوزه حمل و نقل در بحث ایمنی، خطوط ۶ و ۷مترو با هواکش و سیگنالینگ تکمیل و افتتاح مجدد شد. دستاورد دیگر در حوزه عمران توجه به توسعه حمل و نقل عمومی است و ده ها ایستگاه مترو را در این دوره به بهره برداری رسانده ایم و  در خط ۱۰ مترو کلنگ زنی انجام و واگن مترو خریداری شده و برای نخستین بار واگن ملی با مدیریت این دوره ساخته و رونمایی شد.

قبلا ۳۰ درصد واگن ها در واگن سازی داخل ساخته میشد و سایر تجهیزات وارد میشد و قیمت ها به دلیل تحریم چند برابر شده بود. در این دوره اما با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اعتبار لازم و حضور متخصصان داخلی، واگن را در داخل تولید می کنیم.  

علاوه بر این یک رام قطار ملی که با بهره گیری ۸۵ درصد توان تولید داخلی ساخته شده و ساخت قطارهای اینچنینی، در دستور کار قرار دارد. این افتخار و دستاورد بزرگی است که وابستگی برای واردات کاهش مییابد و اشتغال زایی ایجاد می شود.

درباره حمل و نقل عمومی باید گفته شود که این وظیفه دولت بود اتوبوس خریداری کند. متأسفانه در این دوره به هر دلیل دولت نتوانست و از طریق شورای شهر و شهرداری ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس نو خریداری و به ناوگان عمومی اضافه شد و قرار است تا پایان همین دوره بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ اتوبوس با هزینه شهرداری خریداری شود.

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 10185

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =