۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 10311

افزایش دو برابری جمع آوری زباله در شهر در ایام کرونا

تولید ۳۶۷۰۰ تن کمپوست استاندارد در سال ۹۹
افزایش دو برابری جمع آوری زباله در شهر در ایام کرونا

شهر: در دوران کرونا در تهران، میزان زباله های بیمارستانی از ۶۰ به ۱۰۰ تن رسیده است و سازمان پسماند تعداد دفعات جمع آوری زباله را به دو مرتبه در روز افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار شهر، سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در دوره پنجم مدیریت شهری در راستای کاهش تناژ پسماند و به حداقل رساندن ورودی به مجتمع آرادکوه و دفن با اجرای طرح کاهش پسماند (کاپ) میزان پسماند را از ۷۵۰۰ تن به ۵۱۰۰ تن در روز رسانده است.

همچنین در زمینه مدیریت پسماند حجیم با مدیریت اختصاصی تایرهای فرسوده روزانه بالغ بر ۳۰۰ حلقه لاستیک را در مبدا جمع آوری و بیش از ۲۰۰ تن تایر را در روز از مجتمع آرادکوه خارج کرده است.

با مدیریت اختصاصی شیشه ماهیانه ۳۰۰ تن شیشه در مبدا جمع آوری شده و با مدیریت اختصاصی چوب و سرشاخه، پذیرش زایدات در مجتمع آرادکوه و تمرکز در محدوده منطقه ۱۸ انجام شده است.

در زمینه مدیریت پسماندهای ساختمانی و عمرانی، سازمان پسماند احداث و توسعه کارخانجات و عملیات بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی با ظرفیت ۱۰ هزار تن در روز و رسیدن به ۱۴ هزار تن تا پایان سال ۱۴۰۰ را در دستور کار قرار داده است.

نوسازی ۴۰ دستگاه خودروی جمع آوری به بهبود وضع جمع آوری پسماند بیمارستانی کمک کرده است. با بهبود کیفیت و کمیت کمپوست تولیدی، ۲۴ هزار تن کمپوست در سال ۱۳۹۹ به فروش رسیده است و همچنین ۱۸۵ هزار تن کمپوست دانه درشت از پسماندهای آلی تولید شده است.

طراحی و ساخت ایستگاه های MRF (ایستگاه های بازیابی مواد) در ۴ پهنه تهران، جمع آوری ویژه پسماندهای الکترونیک با جداسازی حداکثری اینگونه پسماندها جهت بازیافت با اجرای پروژه الکتروکاپ از دیگر اقدامات است.

در این راستا ۲۸ غرفه اختصاصی در سطح مناطق ۲۲ گانه و جمع آوری ۲ تن در ماه انجام شده است.

مقایسه داده های پسماند از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ نشان می دهد که تولید پسماند خانگی شهر تهران ۸۹۲۷ تن در روز بوده است که این رقم در سال ۱۳۹۹ به ۶۴۰۹ تن در روز رسیده است.

در سال ۱۳۹۰ دفن پسماند شهر تهران ۳۵۶۲ تن در روز بوده است که این عدد در سال ۱۳۹۹ به ۱۶۴۶ تن در روز رسیده و دفع پسماندهای حجیم تهران که در سال ۹۰، ۱۱۹۸ تن در روز بوده است در سال ۹۹ به ۲۳۴ تن در روز رسیده است.

در مورد روند تولید کمپوست استاندارد در تهران از سال ۹۰ تا ۹۹ در حالی که این رقم در سال ۹۰ تا ۹۵ صفر بوده است در سال ۹۶ به ۳۲۶۰۰ تن، در سال ۹۷ به ۳۶۰۴۴ و در سال ۹۹ به ۳۶۷۰۰ رسیده است.

روند تفکیک پسماند از مبدا نیز از سال ۹۰ تا ۱۰ ماهه سال ۹۹ از ۳ درصد به ۵/۷ درصد رسیده است که این رقم نیز در سال های ۹۰ تا ۹۷ با عدد ۳ یکسان بوده و در سال ۹۸ به ۵/۴ و ۹۹ به ۵/۷ رسیده است.

احداث سایت هوادهی خرید ۷ دستگاه تاپ ترن جهت تولید کمپوست نیز از دیگر اقدامات انجام گرفته بوده است.

سازمان مدیریت پسماند در مقابله با ویروس کرونا نیز اقدامات متعددی انجام داده است که این اقدامات به دو بخش توزیعی و عملیاتی تقسیم شده است.

در بخش توزیعی، توزیع اقلام بهداشتی بین کارکنان مدیریت پسماند انجام شده که به این ترتیب ۱۰۰۰ دست لباس ایزوله، ۵۸۰۰ لیتر ماده ضدعفونی کننده، ۱۰۰۰۰ ماسک یکبار مصرف، ۳۰۰۰ جفت دستکش و ۱۲۰۰۰ لیتر آهک پاش توزیع شده است.

در این دوران زباله های شهری از ۲۵۰۰ تن به ۷۰۰۰ تن رسیده است و زباله های بیمارستانی نیز از ۶۰ تن به ۱۰۰ تن رسیده است.

سازمان پسماند در این ایام تعداد دفعات جمع آوری و دفن زباله را به دو مرتبه در شبانه روز افزایش داده است.

جمع آوری ۱۰۰ تن زباله بیمارستانی از ۱۵۰ بیمارستان  و حمل آن به آرادکوه، حمل ۶۰۲۰۸ تن پسماند شهر تهران به آرادکوه، دفع بهداشتی ۱۰۰ تن زباله های بیمارستانی در سلول دفن بهداشتی، آهک پاشی و شستشوی روزانه ۱۱ ایستگاه خدمات شهری و ساختمان های ستادی و آهک پاشی ۱۰ سالن مجتمع آرادکوه با ۱۳۲۰۰۰ لیتر ماده ضدعفونی کننده، ضدعفونی محل تجمع معتادان متجاهر در میدان شوش، شستشوی بقاء متبرکه و بیش از ۱۰۰۰ مسجد با بهره گیری از ۶۰۰ نفر از نیروهای سازمان، رونمایی از ۴۰ خودروی نوسازی شده حمل پسماندهای بیمارستانی پایتخت با توجه به شرایط ویژه کرونا در تهران، تعطیلی و تعلیق کلیه ایستگاه های بازیافت در سطح شهر از ابتدای اسفند ۹۸، انجام تست کرونا از کودکان کار و زباله گرد در تهران، راه اندازی کمپین «پس از این»  جهت آموزش و اطلاع رسانی پسماند در شبکه های اجتماعی از اقدامات عملیاتی بود که در این ایام انجام شده است.

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 10311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =