اضافه شدن ۳۰ میلیون متر مربع به سرانه های خدمات شهری در آینده

شهر: معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: براساس مصوبات در آینده نزدیک حدود ۳۰ میلیون متر مربع به سرانه های خدمات شهری تهران اضافه خواهد شد.

به گزارش شهر، عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در نشست خبری شهردار و معاونانش با اصحاب رسانه تاکید کرد: در حوزه شهرسازی و معماری شهرداری تهران رسالتی که به عهده معاونت گذاشته شد با رهنمودهای شهردار و شورای شهر تهران به دنبال برگرداندن حوزه شهرسازی به جایگاه اصلی خود بود. این معاونت وظایف ذاتی دارد که در سال های گوناگون مدیریت های مختلف در شهر این وظایف به فراموشی سپرده شده بود.

او در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای تثبیت جایگاه آن شده است؟ گفت: بستر مناسب توسعه شهر برای نیروهای فعال در شهر و تبادل کالای اجتماعی و اقتصادی را فراهم کرده ایم. بستر مناسب برای ایجاد توسعه شهر و عدالت اجتماعی (که شهر نیاز به آن دارد) را  ایجاد کرده است. در چارچوب اصلی پایبندی به طرح های کلی و بستر درستی برای تبادلات فرهنگی، اجتماعی به وجود آوردیم. حوزه شهرسازی تهیه طرح های شهری و اصلاح آن، ارائه آن به کمیسیون ماده ۵ از ماموریت های حوزه شهرسازی است. رویکرد اساسی در این دوره با محوریت حفظ دارایی های شهر و شهر نفروشی است. اقدامات اساسی طی ۳۰ ماه گذشته به وقوع پیوسته است ناظر بر رسیدن به شهر پایدار و مطلوب است و حفظ ارزش های تاریخی شهر و بست عدالت اجتماعی به این منجر می شود که دارایی های شهر را به عده ای خاص مختص نکنیم.

تصویب ۴۰ طرح موضعی

گلپایگانی با اشاره به اقداماتی که در مورد صدور پروانه انجام شده است، توضیح داد: طرح های موضعی و موضوعی از جمله اقدامات معاونت شهرسازی و معماری است. وقتی طرح های تفصیلی تهران تهیه شد در ابتدا نزدیک ۶۰۰ طرح موضعی تعیین شد که باید معاونت شهرسازی به سامان رساندن این طرح ها بود. همچنان ۱۰۰ طرح موضعی و موضوعی به عهده معاونت شهرسازی است. از سال ۹۱ تا ۹۷ نزدیک به ۲۰ طرح موضعی و موضوعی تهیه و به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسیده است. اما در ۳۰ماه گذشته نزدیک به ۴۰ طرح موضعی و موضوعی به تصویب کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی و معماری رسید.

او با اشاره به اهمیت این ۴۰ طرح گفت: تقریبا از ۶۰سال گذشته همواره حفظ معماری جزو قوانین ما بوده است. نمونه های واقعی اجرایی شده این قوانین بسیار نادر است. در تمام قوانین بر حفظ معماری ایرانی - اسلامی تاکید شده است و رهبران و مدیران ارشد بر حفظ معماری ایرانی تاکید داشتند. طرح نفر آباد با نگاه معمای ایرانی – اسلامی به تک تک قطعات را به تصویب کمیسیون ماده ۵ رساندیم و اجرای آن با سازمان نوسازی به کمک معاونت فنی و عمرانی آغاز شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به این که خیابان ولیعصر اهمیت تاریخی برای شهر تهران دارد، تاکید کرد: خیابان ولیعصر به عنوان یک محوری که به ثبت ملی رسیده است و مقرر شد محور ولیعصر ساختار محلات پیرامون خود را از راه آهن تا تجریش بهم متصل کرده است. خیابان ولیعصر با درختان چنار جدایی ناپذیر از هویت شهر تهران است. حفظ این خیابان در دستور کار معاونت های مختلف شهرداری است. طرح تفصیلی خیابان ولیعصر تهیه شده است.

طرح فدائیان اسلام در جنوب شرق تهران ۳۰ سال محله را فریز کرده بود

او با اشاره به طرح سوم افزود: خیابان فدائیان اسلام در جنوب شرق تهران تقریبا از ۳۰ سال گذشته با اهمیت بالا تلقی و محرک جنوب شرق تهران محسوب شده است. اما ۳۰ سال فریز بودن این محور، شالوده توسعه جنوب شهر تهران را با خلل روبرو کرده بود که با بازآفرینی این محور به کمیسیون ماده ۵ رسید. این محدوده با ۵۰۰ هکتار که در مناطق ۱۵، ۱۶، ۲۰ و ۱۲ موثر خواهد بود.

گلپایگانی با اشاره به ذخیر زمین های نوسازی تاکید کرد: تکلیف شده بود که برای این زمین ها چارچوب تهیه شود و بعد از طی یکسال گذشته حدود ۷-۸ طرح براساس همین چارچوب طرح های کوچک مقیاس به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید. حدود ۴۰-۵۰ درصد قرار است به توسعه خدمات هفتگانه شهر اختصاص یابد. تقریبا حدود سه هزار هکتار برای زمین های شهری در نظر گرفته شده است. ۳۰میلیون متر مربع در آینده به صورت تدریجی به سرانه های خدمات شهر تهران افزوده خواهد شد که ظرف یکسال گذشته به تصویب رسیده است.

او با اشاره به این که شارباغ و طولانی ترین راه پیاده که ارتباط پایین خط و بالای خط تهران – تبریز است، گفت: یک مسابقه بین المللی برگزار شد. در نهایت دقت طرحی انتخاب و در حال اجراست که در جنوب غرب تهران این محور همان کاری را انجام بدهد که فدائیان اسلام در شرق انجام می دهد. حدود ۴۰ پروژه است که هر کدام ارزش های بسیار پایداری برای شهر تهران ایجاد می کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تاکید کرد: صدور پروانه ابزار قدرتمندی برای تحقق طرح های شهری است، گفت: با استفاده از زیر ساخت ها هیچ پروانه ای خلاف ضوابط شهرسازی صادر نمی شود. با استفاده از زیرساخت ها امکان کنترل نقشه ها را فراهم کرده ایم. نقشه ها از منظر طرح های تفصیلی و سیستمی کنترل می شود و امکان تخلف وجود ندارد. شرح وظایف شوراهای معماری را در دستور کار قرار دادیم.

دره اسلام آباد و اوین درکه به یکی از محورهای تفریحی تبدیل خواهد شد

او گفت: تهیه دفترچه ارزش ملک اقدام دیگری است که انجام شده است و در عوارض ۱۴۰۰ اعمال شده است. در برنامه ریزی در برنامه سوم توسعه شهرداری تهران اقدامات موثری انجام شد. نوسازی در ۳۰ ماه گذشته اقدامات کلیدی موثری انجام داده و پلازاها و میدانگاه های در مقیاس محله، دفاتر توسعه محله و اقداماتی که در چارچوب بازآفرینی انجام شده است.

وی ادامه داد: دره اسلام آباد مطالعات مفصلی انجام شده و طرح آماده ورود به کمیسیون ماده ۵ است. دره اسلام آباد و اوین درکه به یکی از محورهای تفریحی تبدیل خواهد شد. محدوده هایی که در شهر تهران مشمول تخفیف بافت فرسوده بودند در انتهای ۹۹ حدود ۸۰۰ هکتار به آنها افزوده شد. شهرداری در ۸۰۰ هکتار از گرفتن عوارض صرف نظر کرد تا به نوسازی بافت فرسوده تحرک بیشتری بدهد.

عبدالرضا گلپایگانی گفت: پادگان ۰۶ را در معاونت شهرسازی و معماری پیگیری می کنیم. دو محور اساسی مطرح شده است. یکی تداوم حضور ارتش در بخش های تاریخی برای حفظ و پاسداشت ارزش های تاریخی است. دوم این که بتوانیم تراکم مصوب شده را کاهش دهیم. در این دو زمینه با ارتش مذاکره می کنیم که امیدوارم هر چه سریع تر به نتیجه برسد.

عبدالرضا گلپایگانی درباره دریافت عوارض دستی به شهروندان گفت: یکی از برنامه ما بود که برنامه ریزی آن با فاوا انجام شده و از ۲۰ اردیبهشت عوارض به صورت قطعی و به صورت سیستمی به ارباب رجوع اعلام می شود. خارج از چارچوب چیز دیگری نخواهیم داشت.

تهران می تواند به یکی از زیباترین شهرهای غرب آسیا تبدیل شود

او افزود: این اقدام نیاز به مقدماتی داشت که طی شده است. عدم خلاف برای کمیسیون داخلی انجام دادیم با ورود استانداری و سازمان بازرسی باوقفه انجام شد. تعیین تکلیف و شفافیت عوارض پایان کار است. با تصویب شورای شهر تهران در دستور کار قرار گرفت تا تثبیت و گرفتن پایانکار را سیستمی می کنیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: چهره تهران حاصل یک فرایند طولانی مدت شاید ۵۰ ساله است. اصلاح آن البته به ۵۰ سال نمی رسد. ظرف ۳۰ سال گذشته از یک میلیون قطعه ای که قرار بود ساخته شود ۳۰۰ هزار قطعه ساخته شده ۷۰۰ هزار قطعه ساخته نشده است. تهران می تواند به یکی از زیباترین شهرهای غرب آسیا تبدیل شود.

او افزود: با توجه به ارزش های تاریخی که در شهر تهران وجود دارد. روی ضوابط طرح تفصیلی بازبینی کردیم. می توانیم در تهران ۲،۳، ۷ و حتی ۱۰ طبقه در یک کوچه ساخته شود. ضابطه طرح تفصیلی را بازبینی کردیم و قرار است سیمای شهر تهران و ساخت و ساز شهر تهران سازماندهی شود. امیدوارم با تصویب این طرح در شورای عالی شهرسازی اجرایی شود.

گلپایگانی گفت: ما حضور استادان دانشگاه، جامعه مهندسان مشاور و... روی نمای هر ساختمان نظر می دهند. ضوابط طراحی و ضوابط نما نیز در ۳ منطقه انجام شده که به ۲۲ منطقه تسری پیدا می کند. ما در شهر تهران در کوچه ۶ متری ساختمان های بلندمرتبه ساخته نشده است. برج باغ ها نیز تبدیل به معضل شده بودند که از آن جلوگیری شده است. زمینه سازی برای بهتر شدن حال سیمای شهر در آینده است و الگوی ایرانی – معماری در منطقه ۲۰ اجرا می کنیم.

مکاتبه شهردار با دادستانی

گلپایگانی در مورد حریم شهر تهران گفت: شهرداری تهران مدعی این موضوع است. نهادهایی که در حریم شهر تهران مجوزهای ساخت و ساز خارج از ضوابط می دهند شهرداری با دادستان مکاتبه کرده اند. در ستاد جدی مطرح شد و بحث حفاظت از بیت المال به صورت جدی در حریم شهر تهران اجرایی و عملیاتی شود. طرح ساختاری حری شهر تهران در دستور کار قرار گرفته است و گام های نهایی را طی می کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: یکی از زمینه سازی و زیرساخت هایی است که با پیگیری مستمر مدیران حریم به مرحله آخر رسیده است و به شورای شهر تهران و شورای عالی شهرسازی می رود. طرح های هادی که توسط بنیاد انجام می شود شهرداری مدعی شده است و خواستیم که شورای عالی شهرسازی و معماری اجازه این کار را ندهد. چون خلاف طرح راهبردی بنیاد مسکن است.

گلپایگانی درباره طرح فاز ۲ برج میلاد تاکید کرد: طرح فاز ۲ برج میلاد با کاهش بارگذاری انجام شده است. با تسویه حساب با بنیاد تعاون نیز نهایی شده است و به این نتیجه رسیده اند که کل کار به شهرداری داده شود. با تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی کل عملیات آن انجام خواهد شد.

او افزود: آنجا تبدیل به بام فرهنگ و هنر شهر تهران می شود و مرکزی برای تبادل کالاهای فرهنگی کل کشور می شود. شامل آثار هنری، صنایع دستی و... که ریشه در فرهنگ و هویت در تاریخ ایران دارد به نمایش و تبادل در مقیاس بین المللی انجام شود.

بخشی از عوارض در حوزه نگهداشت شهر و بخش دیگری در حوزه خدمات شهری هزینه می شود

معاون شهردار تهران در خصوص عوارض ساختمانی که گرفته می شود، گفت: وظیفه شهرداری در مقابل عوارض تامین سرانه های خدماتی است. البته این رقم نسبت به وظیفه شهرداری عدد قابل توجهی نیست. تقریبا به طور متوسط در شهر تهران به نسبت قیمت آپارتمان ۳ یا ۴ درصد عوارض گرفته می شود.

او افزود: بخشی از این عوارض در حوزه نگهداشت شهر و بخش دیگر خدمات شهری هزینه می شود. زمانی که یک زمین ۵ طبقه بارگذاری می شود بابت سه طبقه اضافه شهرداری وظیفه دارد شبکه معابر را کامل کند و شهر را نگهدارد. عوارضی که شهرداری می گیرد بسیار پایین است.

گلپایگانی گفت: شهرداری تهران ظرف ۲۰سال گذشته عوارضی از مالکین گرفته است که در قبال خدمات انطباق ندارد. ارزش افزده ناشی از طرح های شهری است که در قبال آن باید خدمات ارائه کنیم. کسانی که از ساخت و ساز منفعت می برند باید هزینه نگهداشت را بدهند نه مردم عادی. 

معاون شهردار تهران افزود: ظرف ۳۰ ماه گذشته برای عدالت اجتماعی تلاش کردیم و عوارض را تغییر دادیم. در مناطق بالای شهر عوارض گرانتر و در مناطق جنوبی کمتر شده است. در منطقه شمال شهر ۱۲۰ درصد قیمت تغییر پیدا کرده تا به سمت عدالت اجتماعی نزدیک شویم.

تنها یک قدم مانده به اصلاح ماده ۱۰۰

گلپایگانی گفت: از ابتدای دوره پنجم مدیریت شهری، شهرداری تهران اصلاح ماده ۱۰۰ را در دستور کار قرار داد. ظرف ۳۰ ماه گذشته این موضوع به صورت جدی در کمیسیون کلانشهرها و تهران و زیربنایی دولت مطرح شد. دیروز آخرین جلسه آن بود که لایحه تقدیمی شهرداری چندین بار بازبینی شد متن نهایی با مشارکت جدی شهرداری و دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۰۰ به نتیجه رسید و در کمیسیون امور کلانشهرها نهایی شد و بعد از تصویب در هیئت دولت به مجلس ارائه می شود.

او افزود: در مجلس نیز لایحه ای مطرح شده است. کلیت آن بر این است که اختیار و امکان برخورد تخلف را با آغاز این تخلف به شهرداری داده شود. نقش بازدارندگی قانون تقویت شود و این مسئولیت به صورت شفاف به شهرداری ها واگذار شود. این موضوع به مسائل اجتماع، اقتصادی و... وابسته است و نباید آخر خط به تخلفات رسیدگی شود. اصلاح قانون در دولت نهایی شده و به مجلس می رود.

گلپایگانی گفت: برای مدارس ابتدایی شهر تهران زمانی که به خاطر آلودگی هوا تعطیل می شدند ترافیک صبحگاهی تهران ۳۰ درصد کاهش یافت. این نشان می دهد که برای دسترسی مدارس ابتدایی باید حتما سفر با وسیله نقلیه انجام دهیم.

شهرسازی به این نیست که پل و تونل بسازیم

معاون شهردار تهران ادامه داد: هزینه ساخت پل صدر اگر برای ساماندهی مدارس ابتدایی هزینه می شد تاثیرش از ساخت اتوبان بیشتر بود. نمی خواهم بگویم که ساخت این پل و اتوبان تاثیرگذار نیست. اما اگر به مقدمات موضوع نگاه نکنیم و فقط بخواهیم به آخر خط توجه کنیم، فقط باید اتوبان و بزرگراه بسازیم. اگر به محله توجه نکنیم، کسی که در منطقه جنوب زندگی می کند باید برای تفریح به پارک ملت یا جمشیدیه در بالای شهر برود.

او خاطرنشان کرد: شهرسازی به این نیست که پل و تونل بسازیم بلکه باید همه موضوعات را با هم در نظر گرفت. در ۳۰ ماه گذشته رویکرد محله محوری در دستور کار قرار گرفته است و تاثیر آن بلند مدت است. اگر چشم انداز شهر خوب برای پایتخت متصور هستیم باید شهر را به کسانی بسپاریم که به مبانی شهرسازی توجه جدی تری کند. ساخت خانه و اتوبان نیست فضای زندگی راحت نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

گلپایگانی با اشاره به شفاف سازی در حوزه شهرسازی تاکید کرد: در موضوع شهرسازی تمام مصوبات کمیسیون ماده ۵، تمام آرای کمیسیون ماده ۱۰۰، تمام پروانه هایی که صادر می شود در سامانه شفافیت بارگذاری شده و برای مردم قابل دسترسی است. ضوابط و مقررات طرح تفصیلی به صورت کامل روی این سامانه بارگذاری شده است. در ضمن پروژه های شهرسازی نیز در تالار گفتگو ارائه کرده و انتقادات و پیشنهادات صاحب نظران را می گیریم.

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 10380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =