ساخت تونل-زیرگذر خیابان استاد معین

شهر: پروژه ساخت تونل-زیرگذر خیابان استاد معین از مرداد ۱۳۹۳ در منطقه ۹ تهران آغاز شد و در اواسط بهمن ۱۳۹۸ به بهره برداری رسید. هزینه کلی این پروژه تقریباً حدود ۶۵ میلیارد تومان بود.

به گزارش شهر، تلاش برای برقراری ارتباط خیابان‌های استاد معین و شهید اکبری در مرز مناطق ۹ و ۲ شهرداری تهران از سال ۱۳۹۳ آغاز شد. با این وجود، عملیات اجرایی پروژه در زمان آغاز به کار دوره فعلی مدیریت شهری در سال ۱۳۹۶ فقط با ۱۶/۷ درصد پیشرفت کرده بود. طرح ساخت این معبرزیرزمینی که در ابتدا به صورت یک مسیر زیرگذر طراحی شده بود، باتوجه به دشواری اجرای عملیات انحراف ترافیک در خیابان آزادی مورد بازنگری قرار گرفت تا گذر از عرض ۷۳ متری این خیابان به روش تونلی انجام شود. بخش تونلی پروژه به دلیل عبور از روی خط ۴ مترو یکی از حساسا ترین پروژه‌های تونلی اجرا شده در شهر تهران به شمار می‌آید و گشایش آن تسهیلات ترافیکی مناسبی در اختیار شهروندان ساکن در محدوده غرب تهران خواهد گذاشت.

تونل ۷۳ متری پروژه ساخت تونل-زیرگذر خیابان استاد معین به دلیل عبور از روی تونل خط ۴ مترو با فاصله حدود ۵۰ سانتیمتر و از زیر حجم گسترده‌ای از شبکه‌های تأسیساتی شامل لوله آب ۹۰۰ میلیمتر، لوله گاز و کانال جمع آوری آب‌های سطحی، یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های تونلی اجرا شده در شهر تهران محسوب می‌شود. تونل استاد معین به صورت آب بند کامل احداث شده و به مدد استفاده از ابزار دقیق، تمام مراحل اجرایی بدون هیچگونه نشست در سطح خیابان آزادی  به سرانجام رسیده است. سرباره تونل بین ۴ تا ۶ متر بوده و حداکثر ارتفاع حفاری آن به ۱۱ متر می‌رسد. عرض ۱۶ متری این معبر زیرزمینی، فضای لازم برای ایجاد ۴ خط عبوری (۲ خط سواره و ۲ خط اضطراری) را فراهم کرده است.

با اجرای این پروژه، شریان شمالی-جنوبی دیگری در کنار بزرگراه یادگار امام (ره)، بزرگراه جناح و بزرگراه آیت الله سعیدی ایجاد شده است؛ امری که نه تنها سبب کاهش بار ترافیک میدان و خیابان آزادی خواهد شد بلکه وضعیت تردد در مسیرهای بزرگراهی یاد شده را نیز بهبود می‌بخشد. به این ترتیب دسترسی دسترسی مناطق ۲ و ۹ شهرداری تهران که متعاقب ساخت خطوط اتوبوس‌های تندرو مسدوده شده بود، مجددا برقرار شده و شبکه معابر حمل و نقلی این مناطق تکمیل شده است.

۱۲ تیر ۱۳۹۹، طی جلسه ۴۸۴ کمیته شبکه معابر معاونت و سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مصوب شد؛ زیرگذر استاد معین که در ابتدا به صورت یک طرفه شمالی جنوبی به بهره برداری رسیده بود، به دوطرفه مجزا تغییر پیدا کند. این تصمیم در راستای ایجاد دسترسی رفت و برگشتی بین دو منطقه ۲ و ۱۰، جلوگیری از تخلف حادثه ساز حرکت در خلاف جهت و استفاده بهینه از ظرفیت این پروژه در جهت جذب بخشی از بار ترافیکی بزرگراه آیت الله سعیدی گرفته شد.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
کد خبر: 10406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =