خانه باغ هایی که جای برج باغ را گرفتند

شهر: در راستای حفظ باغ های شهر اجرای مصوبه خانه باغ به جای برج باغ در پایتخت به اجرا درآمده است.

به گزارش شهر، برج باغ ها در دوره گذشته بیش از ۱۲۶ هکتار از باغات تهران از بین رفته است. با ورود مدیریت شهری دوره پنجم مصوبه برج باغ ها پس از ۱۵ سال لغو شده و در راستای صیانت از باغ های پایتخت «خانه باغ» جایگزین آن شد.

به گفته محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران؛ «مصوبه برج باغ را لغو و مصوبه خانه باغ را به منظور جلوگیری از بارگذاری انبوه در باغات جایگزین برج باغ کردیم. طرح موضعی باغات انبوه و به هم پیوسته تهران از جمله باغات کن ( ۱۰۷۴ هکتار) و فرحزاد ( ۲۱۱ هکتار) را در مراجع قانونی تعیین تکلیف کردیم.

۱۸ باغ به مساحت ۱۰۲۳۵۲ متر مربع در مناطق غیر برخوردار شهر برای تبدیل به بوستان و تفرجگاه های عمومی تملک شد و ۹۱ بوستان به مساحت (۱۸۲ هکتار) احداث و به شهر تهران اضافه شد.»

زهرا صدر اعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و سلامت شورای شهر تهران نیز درباره برج باغ ها گفت: درآمد شهرداری تهران بین سال های ۸۶ تا ۹۶ در حدود ۱۱۴ هزار میلیارد تومان بود و متاسفانه درآمد حاصل برج باغ ها تنها یک درصد این مبلغ بوده و بیش از هزار میلیارد تومان از درآمد متعلق به برج باغ ها بوده است.

شهرداری اما در دوره پنجم خود از این درآمد گذشت تا نفس تهران را نبرد و به جای ساخت آسمان خراش ها در باغ ها طرح «خانه باغ» را مصوب کرد. روز ۲۲ اسفند سال ۹۶ بود که مصوبه برج باغ ها لغو و دو ماه بعد از مصوبه ابلاغ شد.

بر اساس مصوبه خانه باغ، ساخت و ساز باغات  ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ متر، با سطح اشغال ۱۵ درصد در دو طبقه و حداکثر تراکم ۳۰ درصد میسر است. باغات ۳ تا ۵ هزار متر سطح اشغال ۱۵ درصد در سه طبقه و تراکم تا ۴۵ درصد و برای باغات تا ۵ هزار متر مربع سطح اشغال ۱۵ درصد و تعداد سه طبقه با تراکم ۱۵ درصد اجازه ساخت داده می شود اما برای مازاد مساحت ۵ هزار مترمربع، ۱۰ درصد سطح اشغال در سه طبقه و ۳۰ درصد تراکم در نظر گرفته شده است تا در این باغات که ۷۵ درصد باغات باقی مانده شهر هستند کاهش بارگذاری داشته باشیم نه اینکه هرچه مساحت باغ بالاتر می رود بارگذاری افزایش پیدا کند.

در صورتی که باغ های با مساحت بالای ۳۰۰۰ متر مربع،   ۷۰ درصد باغ را به نام شهرداری سند بزنند تا تبدیل به پارک عمومی شود در ۳۰ درصد باقی مانده می توانند ۶۰ درصد بسازند که بر این اساس در  ۱۸ درصد کل باغ ساخت و ساز می شود. نحوه ساخت و ساز در اراضی صنعتی و کارگاهی (S۳)که باغ یا مزروعی باشند نیز حداکثر ۲ طبقه ۳۰درصد خواهد بود.

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 10467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =